Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Wist je dat 77% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews?

En wist je ook dat 88 procent van de consumenten een online review net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen? 

Reviews zijn belangrijk.

Voor je webshop, website, je app, je bedrijf, je Facebookpagina etc. etc.

Voor eigenlijk alles dus.

Maar waarom?

Daar ga ik je nu alles over vertellen.

Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn
Reviews op jouw website vs. reviews op websites van anderen

Er is een wezenlijk verschil tussen reviews op jouw website en reviews op bijvoorbeeld Google, Facebook of Klantenvertellen.

Reviews op je eigen website heb je volledig in de hand.

Je kan er mee doen wat je wilt en je kan ze vertonen hoe je wilt.

Bij andere websites is dat natuurlijk niet zo.

Daarom zie je op websites van bedrijven vaak weinig slechte reviews staan.

Omdat ze ervoor hebben gekozen om de eventuele slechte reviews niet te tonen.

Ik ben ook van mening dat je meer waarde moet hechten aan de reviews die op andere websites staan, dan de reviews die op de eigen website staan.

Er kan minder mee gerommeld worden en slechte reviews kunnen niet zomaar verwijderd worden.

Ook uit onderzoek is gebleken dat mensen meer waarde hechten aan een review van een externe partij dan aan een review op de eigen website.

Reviews offline en online

Vertrouwen + autoriteit

Één van de belangrijkste redenen waarom je gebruik moet maken van reviews is omdat je er vertrouwen mee schept.

Voordat mensen een reis boeken, een product kopen of voor je cursus inschrijven kijken ze eigenlijk altijd eerst even naar de reviews.

Wat zeggen de mensen over dit bedrijf?

Hoe goed scoren ze?

Is het bedrijf wel te vertrouwen?

Dat soort vragen kan je in één klap beantwoorden wanneer je reviews op je website hebt staan.

De reviews op je website kunnen natuurlijk zoals hierboven genoemd zelf geplaatst worden, maar je kan ook gebruikt maken van de widgets van bijvoorbeeld Klantenvertellen, Kiyoh of The Feedback Company.

Dit komt er dan bijvoorbeeld zo uit te zien:

kiyoh widgetOf zo:

Klantenvertellen widget

Er zijn een tal van mogelijkheden om reviews van externe partijen te vertonen.

Zo zijn er ook veel plugins binnen WordPress waarmee je de Google recensies kan tonen op je website.

Vertrouwen creëren bij je webshop

Natuurlijk zijn de reviews voor elk bedrijf en elke website een aanwinst, maar dit geldt misschien nog wel meer voor E-commerce, oftewel webshops!

Wanneer mensen een product bij je kopen kun je op meerdere plekken binnen het aankoopproces tonen hoe goed mensen jou product en service vinden en wat voor cijfer je krijgt.

Ideaal, want mensen vertrouwen nu eenmaal populaire dingen die worden aangeprezen door anderen.

Hier vertelde ik je al over in het mijn blog over de principes van Cialdini onder het kopje social bewijskracht.

Het tonen van de reviews op de juiste plek kan net de reden zijn waarom mensen besluiten om toch een aankoop gaan doen.

Zet bijvoorbeeld altijd reviews op de productpagina!

Coolblue review
Vertrouwen mensen je als je alleen maar 5 sterren reviews hebt?

Een bedrijf wordt een stuk menselijker wanneer het niet alleen maar 5 sterren reviews heeft.

Iedereen maakt immers fouten en dat is helemaal niet erg.

Om te denken dat jouw bedrijf of product altijd perfect is, is in mijn ogen een illusie.

Maar nu komen we bij de leuke statistieken aan…

Uit onderzoek is gebleken dat een 4.2 – 4.5 rating het ideale cijfer is en dus zorgt voor meer vertrouwen.

En wat ik erg verrassend vond is dat uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat 82% van de mensen op zoek gaat naar negatieve reviews.

Ze willen namelijk achterhalen of de problemen met je product of dienst eenmalig zijn of misschien ook bij hun kunnen voorkomen.

De niet 5 sterren reviews zijn dus een uitgelezen kans om te laten zien waar het beter kan en hoe jij als bedrijf daar op inspeelt.

Reageer daarom altijd op reviews.

A-L-T-I-J-D!

Omgaan met negatieve reviews

Bron: Callcentrehelper.com

Reviews zijn content

Google hecht waarde aan bruikbare en unieke content.

Dus Google hecht waarde aan reviews, want die zijn van bruikbaar en uniek.

Maar waarom?

Als je reviews op je eigen website hebt staan dan is het extra content.

Google kan de woorden in de reviews herkennen en je kan dus op deze woorden vindbaar zijn.

Als er op de webshop pagina ‘Tweedehands golfballen’ reviews staan waarin het woord ‘Tweedehands golfballen’ wordt genoemd dan is dat goed voor je SEO.

Maar ook als de reviews niet op je eigen website staan, ziet Google dit als content.

Dit heeft als voordeel dat de externe website kan gaan scoren met jouw zoektermen, maar dit heeft ook als voordeel dat de pagina waarop de reviews staan meer waarde krijgt.

En dat betekent op zijn beurt weer dat de link van die website naar jouw website (zei iemand linkbuilding?) zwaarder meetelt.

Het resultaat?

Een betere Google ranking als gevolg van een beter linkprofiel.

Yes gif

Reviewsterren in Google (Structured data)

Weet je wat de reviewsterren binnen de organische zoekresultaten van Google zijn?

Dat zijn deze!

Reviewsterren Online Marketing Agency

Dit is een vorm van structured data.

Daar kan ik je nu alles over vertellen, maar ook daar heb ik al eerder een blog over geschreven.

De reviewsterren zorgen er allereerst voor dat je meer opvalt.

Als jij de reviewsterren hebt en jouw concurrent niet dan heb je al een streepje voor.

Of eigenlijk een paar sterretjes.

Nog een bijkomend voordeel van de reviewsterren is dat je voordat mensen je website hebben bezocht je al gezorgd hebt voor een beetje extra vertrouwen.

Dat kan nog een reden zijn waarom iemand op jouw zoekresultaat klikt in plaats van op die van de concurrent.

Maar wat hebben die reviewsterren met reviews te maken?

De reviewsterren kan je alleen krijgen als je de reviews op je website met bepaalde code markeert.

Dit kan je handmatig doen, maar ook met bijvoorbeeld een plugin.

Op het moment dat de code gemarkeerd is, kan Google de code lezen en de reviewsterren toevoegen aan je zoekresultaten.

Benieuwd of je code goed gemarkeerd is?

Gebruik dan de Google Structured Data Test Tool.

Google Structured Data test

Hoe kom je aan reviews? 4 tips!

Inmiddels ben je overtuigd van het hebben van reviews, maar ik hoor je denken: hoe krijg ik reviews?

Daar heb ik vier tips voor!

Tip 1: kies het juiste reviewmiddel
Je moet eerst de keuze maken of je de reviews op je eigen site wilt hebben of extern.

Als je gaat voor extern, dan moet je goed kijken naar welke partij het best bij jouw wensen aansluit.

Moeten ze bijvoorbeeld een widget hebben?

Of moeten ze door Google erkend worden?

Ze je eisen op een rij en ga vervolgens op zoek naar de partij die jouw aan jouw eisen kan voldoen.

Tip 2: maak het achterlaten van een review zo makkelijk mogelijk
Mensen zijn lui.

Helemaal als ze iets voor jou moeten doen waar ze niks voor terug krijgen.

Een review achterlaten dus.

Zorg er dus voor dat het achter laten van de reviews zo simpel mogelijk is.

Maak geen gebruik van rare constructies, grote formulieren of andere rompslomp.

Maak het zo makkelijk mogelijk.

Slechte review

Tip 3: Vragen
Dit is misschien logisch, maar vraag mensen om een review achter te laten.

Dit kan je doen door bijvoorbeeld een kaartje toe te voegen in de doos van het product dat je verstuurt naar mensen.

Of stuur mensen nadat ze een cursus bij jou hebben afgenomen een mail met een link waar ze de review kunnen achterlaten.

Mogelijkheden genoeg.

Tip 4: Reageer en speel in op de feedback
Mensen laten reviews achter zodat jij je product of dienst kan verbeteren.

Dit moet je dan ook zeker doen, anders benut je de reviews niet volledig.

Op het moment dat je altijd reageert op de reviews en er ook daadwerkelijk wat mee doet, dan zijn mensen eerder geneigd om een review achter te laten.

Doe dit dan ook altijd!

En vergeet de mensen vooral niet te bedanken voor hun feedback!

feedback ontvangen en gebruiken
Reviews verwijderen? NO GO!

Reviews verwijderen, ik vind het een no go.

Als je een fout hebt gemaakt, dan moet je dat eerlijk toegeven.

Ga in gesprek met de persoon, ga langs en bespreek wat er fout is gegaan.

Geef aan hoe je dit de volgende keer anders gaat doen en biedt de juiste oplossing.

Dit kan er voor zorgen dat de review wordt aangepast naar een iets betere review met een andere beschrijving waarin de persoon vertelt over jouw oplossing en jouw aanpak.

Wanneer potentiële klanten zien hoe jij het hebt opgelost, kan dit weer zorgen voor meer vertrouwen.

Omdat het bij jouw onderneming allemaal wel goed komt!

Sounds good to me

Nadeel van reviews

Er is ook een negatieve kant van reviews.

Ongeveer een jaar geleden is de partij Freesmij negatief in het nieuws gekomen.

Eén van hun medewerkers heeft een rood kruis genegeerd op een afrit.

Die afrit was afgesloten om een reden: er was een hond ontsnapt en die liep op de snelweg.

Lang verhaal kort: de werknemer van Freesmij heeft de hond doodgereden.

Dit nieuws is overal in Nederland verspreid en de berichten van het ambulancepersoneel is op Facebook viraal gegaan.

Het resultaat?

Honderden negatieve reviews op hun Google Mijn Bedrijf pagina (die inmiddels is verwijderd).

En ruim 150 slechte review op hun Facebookpagina.

Freesmij recensie

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk dat de werknemer door rood is gereden en de hond heeft doodgereden.

Ik ben een ontzettende dierenvriend (wist je bijvoorbeeld dat ik al bijna 1,5 jaar veganistisch ben?).

Maar om een bedrijf zo aan de schandpaal te nagelen vind ik ver gaan.

Wat is jouw mening daarover?

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *