Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.
E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.
Waarom?
In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.
Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.
De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?
Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:
Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?
Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?
Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:
Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.
Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?
Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:
Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.
Om te voorkomen dat je e-mails als spam worden gezien, moet je ervoor zorgen dat je e-mailadressen verzamelt via een legitiem opt-in proces. Geef ook duidelijk aan wie de e-mail stuurt en zorg er voor dat er een duidelijke optie is om uit te schrijven. Gebruik daarnaast een betrouwbare e-mail provider en vermijd spam-gevoelige woorden in de onderwerpen van de mails.
Dit kan variëren afhankelijk van je doelgroep, maar over het algemeen worden dinsdag, woensdag en donderdag beschouwd als de beste dagen om e-mails te verzenden. De optimale tijden zijn vaak vroeg in de ochtend voor 08:00, rond de lunchtijd 12:30, en in de namiddag rond 16:00 uur.
Het is belangrijk om uitschrijvingen te respecteren en het proces eenvoudig te maken. Overweeg een kort exit-onderzoek toe te voegen om te begrijpen waarom mensen zich uitschrijven. Gebruik deze informatie om je content te verbeteren en de mensen die je nog wel mag mailen betrokken te houden.
2 reacties op “Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees”
Wat een tof artikel. Wel researched. Top!
Dankjewel Martine. Ik moet wel alle credits geven aan de schrijver van het artikel: Megan de Graaf.