Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog: Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog door: Megan de Graaf (Newsletter2Go)

Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken.

Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.

E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.

Waarom?

  • Het is een van goedkoopste en effectieve manieren om de doelgroep te bereiken
  • Het bereik wordt niet beïnvloed door een algoritme, maar e-mails worden direct in de inbox afgeleverd
  • Ontvangers worden persoonlijk en gesegmenteerd aangesproken
  • E-mail is een vrijwel risicoloze investering

In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.

De basis van je e-mailmarketing strategie

Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.

  • Verzamel je al leads?
  • Via welke kanalen en in welke mate?
  • Welke tactieken zijn bijzonder succesvol?
  • Wat zijn je doelen?

De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?

Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:

  • Aan de bovenkant van de website over de gehele horizontale breedte
  • In het header gedeelte
  • In het menu
  • Aan de bovenkant van de sidebar
  • Aan het eind of tussendoor in ieder blogartikel
  • Op de Over ons pagina
  • In het auteur biografie gedeelte

Het overtuigen van de website bezoekers

Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?

Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?

Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:

  • Templates
  • Case studies
  • Kalender
  • Quiz
  • Opiniepeilingen
  • Spelletjes
  • Mobiele apps
  • E-books
  • Infographics
  • Studies en gegevens
  • Handleidingen
  • Webinars
  • Gratis proefversies
  • Kortingen
  • Gratis verzending

Je nieuwsbrief promoten

Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.

Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?

Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:

  • Betaalde AdWords advertenties
  • Facebook en Twitter posts
  • Betaalde Facebook advertenties
  • Inschrijfformulier in de winkel

Conclusie

Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.

Benieuwd naar een gedetailleerd stappenplan? Download de whitepaper van Newsletter2Go genaamd: “Van 0-1000: Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst”.

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Martine schreef:

    Wat een tof artikel. Wel researched. Top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *