WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog: Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog door: Megan de Graaf (Newsletter2Go)

Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken.

Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.

E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.

Waarom?

  • Het is een van goedkoopste en effectieve manieren om de doelgroep te bereiken
  • Het bereik wordt niet beïnvloed door een algoritme, maar e-mails worden direct in de inbox afgeleverd
  • Ontvangers worden persoonlijk en gesegmenteerd aangesproken
  • E-mail is een vrijwel risicoloze investering

In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.

De basis van je e-mailmarketing strategie

Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.

  • Verzamel je al leads?
  • Via welke kanalen en in welke mate?
  • Welke tactieken zijn bijzonder succesvol?
  • Wat zijn je doelen?

De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?

Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:

  • Aan de bovenkant van de website over de gehele horizontale breedte
  • In het header gedeelte
  • In het menu
  • Aan de bovenkant van de sidebar
  • Aan het eind of tussendoor in ieder blogartikel
  • Op de Over ons pagina
  • In het auteur biografie gedeelte

Het overtuigen van de website bezoekers

Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?

Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?

Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:

  • Templates
  • Case studies
  • Kalender
  • Quiz
  • Opiniepeilingen
  • Spelletjes
  • Mobiele apps
  • E-books
  • Infographics
  • Studies en gegevens
  • Handleidingen
  • Webinars
  • Gratis proefversies
  • Kortingen
  • Gratis verzending

Je nieuwsbrief promoten

Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.

Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?

Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:

  • Betaalde AdWords advertenties
  • Facebook en Twitter posts
  • Betaalde Facebook advertenties
  • Inschrijfformulier in de winkel

Conclusie

Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.

Benieuwd naar een gedetailleerd stappenplan? Download de whitepaper van Newsletter2Go genaamd: “Van 0-1000: Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst”.

Recente blogs

11 december 2018
Site Kit Google

Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een WordPress plugin van Google die het leven van een marketeer/website eigenaar verschrikkelijk veel makkelijker maakt, omdat het de data en inzichten van onder andere Search Console, Google Analytics, AdSense en PageSpeed Insights bundelt. Geweldig. Ik heb helaas nog geen toegang, maar ik ga jou alles over Google Site Kit vertellen. Want of je nu een ondernemer, website eigenaar of online marketeer bent, deze plugin moet je kennen!
5 december 2018
Hotjar heatmap

Dit is wat je moet weten over Hotjar, heatmapping en het installeren van Hotjar via Google Tag Manager

Hotjar is een programma waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website visueel maakt. Middels o.a. heatmaps geeft het aan welke onderdelen van een webpagina goed bekeken worden. Met die data kan je bijvoorbeeld nieuwe ontwerpkeuzes maken of aannames testen. Want die actieknop op je homepagina, klikken mensen daar wel op? En scrollen mensen wel naar de footer van je website waar de bezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief? Dat weet je niet, maar met Hotjar kom je er achter! Nadat ik wat je meer informatie over Hotjar heb gegeven, vertel ik hoe je Hotjar installeert via Google Tag Manager.
27 november 2018
SEO trends 2019

SEO trends 2019: 5 dingen waar ondernemers zelf mee aan de slag kunnen.

Het internet staat er inmiddels vol mee: lange blogs met honderden SEO trends voor 2019. Om met al die trends mee te gaan heb je twee dingen nodig: diepgaande kennis van SEO en veel tijd. Als ondernemer heb je die vaak niet. En dat hoeft ook helemaal niet, want in veel gevallen zorgen de trends niet voor grote schommelingen in je positie in de zoekresultaten. Dat neemt niet weg dat er wel een aantal belangrijke veranderingen aan komen. Veranderingen waar je als ondernemer zelf op in kunt spelen. En juist díé veranderingen zet ik vandaag voor je op een rijtje. Dus zie hier: 5 SEO trends in 2019 waar jij als ondernemer mee uit de voeten kunt.
22 november 2018
Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Wist je dat 77% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews? En wist je ook dat 88 procent van de consumenten een online review net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen?  Reviews zijn belangrijk. Voor je webshop, website, je app, je bedrijf, je Facebookpagina etc. etc. Voor eigenlijk alles dus.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Martine schreef:

    Wat een tof artikel. Wel researched. Top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *