Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken.
Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.
E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.
Waarom?
- Het is een van goedkoopste en effectieve manieren om de doelgroep te bereiken
- Het bereik wordt niet beïnvloed door een algoritme, maar e-mails worden direct in de inbox afgeleverd
- Ontvangers worden persoonlijk en gesegmenteerd aangesproken
- E-mail is een vrijwel risicoloze investering
In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.
Inhoudsopgave
De basis van je e-mailmarketing strategie
Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.
- Verzamel je al leads?
- Via welke kanalen en in welke mate?
- Welke tactieken zijn bijzonder succesvol?
- Wat zijn je doelen?
De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?
Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:
- Aan de bovenkant van de website over de gehele horizontale breedte
- In het header gedeelte
- In het menu
- Aan de bovenkant van de sidebar
- Aan het eind of tussendoor in ieder blogartikel
- Op de Over ons pagina
- In het auteur biografie gedeelte
Het overtuigen van de website bezoekers
Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?
Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?
Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:
- Templates
- Case studies
- Kalender
- Quiz
- Opiniepeilingen
- Spelletjes
- Mobiele apps
- E-books
- Infographics
- Studies en gegevens
- Handleidingen
- Webinars
- Gratis proefversies
- Kortingen
- Gratis verzending
Je nieuwsbrief promoten
Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.
Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?
Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:
- Betaalde AdWords advertenties
- Facebook en Twitter posts
- Betaalde Facebook advertenties
- Inschrijfformulier in de winkel
Conclusie
Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.
2 reacties op “Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees”
Wat een tof artikel. Wel researched. Top!
Dankjewel Martine. Ik moet wel alle credits geven aan de schrijver van het artikel: Megan de Graaf.