WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog: Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog door: Megan de Graaf (Newsletter2Go)

Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken.

Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.

E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.

Waarom?

  • Het is een van goedkoopste en effectieve manieren om de doelgroep te bereiken
  • Het bereik wordt niet beïnvloed door een algoritme, maar e-mails worden direct in de inbox afgeleverd
  • Ontvangers worden persoonlijk en gesegmenteerd aangesproken
  • E-mail is een vrijwel risicoloze investering

In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.

De basis van je e-mailmarketing strategie

Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.

  • Verzamel je al leads?
  • Via welke kanalen en in welke mate?
  • Welke tactieken zijn bijzonder succesvol?
  • Wat zijn je doelen?

De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?

Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:

  • Aan de bovenkant van de website over de gehele horizontale breedte
  • In het header gedeelte
  • In het menu
  • Aan de bovenkant van de sidebar
  • Aan het eind of tussendoor in ieder blogartikel
  • Op de Over ons pagina
  • In het auteur biografie gedeelte

Het overtuigen van de website bezoekers

Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?

Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?

Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:

  • Templates
  • Case studies
  • Kalender
  • Quiz
  • Opiniepeilingen
  • Spelletjes
  • Mobiele apps
  • E-books
  • Infographics
  • Studies en gegevens
  • Handleidingen
  • Webinars
  • Gratis proefversies
  • Kortingen
  • Gratis verzending

Je nieuwsbrief promoten

Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.

Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?

Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:

  • Betaalde AdWords advertenties
  • Facebook en Twitter posts
  • Betaalde Facebook advertenties
  • Inschrijfformulier in de winkel

Conclusie

Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.

Benieuwd naar een gedetailleerd stappenplan? Download de whitepaper van Newsletter2Go genaamd: “Van 0-1000: Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst”.

Recente blogs

19 oktober 2018
beter gevonden worden op amazon

Amazon Marketing: Beter gevonden worden op Amazon

Amazon is één van de grootste (misschien wel dé grootste) online retailer ter wereld. In Nederland was er nog relatief weinig te merken van de internetgigant, hoewel het bedrijf met de vertaling van de Duitse webwinkel en de introductie van de eerste Nederlandse Amazon Prime Day inmiddels langzaam de eerste stappen op onze markt zet. Een prima moment om eens te kijken naar jij bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en een alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.
19 oktober 2018
Stappenplan GA via GTM

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Als je Google Analytics aan je website toevoegt, dan voeg je in feite een bepaald script aan je website toe. Een bepaald stukje code dat door bezoekers van je website (en Google!) wordt geladen. Hierbij geldt dat hoe meer scripts er gelezen moeten worden, hoe langzamer je website laadt. En hoe langzamer je website laadt, hoe slechter je scoort in Google. Om je website sneller te laten laden (en niet te zakken in Google’s zoekresultaten) ga ik je nu uitleggen hoe je Google Analytics kan installeren via Google Tag Manager.
11 oktober 2018
checklist zakken google

Checklist voor wanneer je zakt of verdwenen bent in Google

Het kan iedereen overkomen. Het is vrijdagmiddag en je bekijkt hoeveel bezoekers en conversies je die week met je website hebt gehaald. Dan blijkt dat het aantal ineens immens gezakt is ten opzichte van vorige weken. Vervolgens probeer je te achterhalen hoe hoog je in Google staat. En wat blijkt? Je bent bijna nergens meer te vinden in Google… Shit! Hoe kan dat? Daar gaan we achter komen. Deze checklist helpt je om te achterhalen wat de oorzaak achter de daling is geweest!
4 oktober 2018
Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media kanalen Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *