Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog: Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog door: Megan de Graaf (Newsletter2Go)

Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken.

Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.

E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.

Waarom?

  • Het is een van goedkoopste en effectieve manieren om de doelgroep te bereiken
  • Het bereik wordt niet beïnvloed door een algoritme, maar e-mails worden direct in de inbox afgeleverd
  • Ontvangers worden persoonlijk en gesegmenteerd aangesproken
  • E-mail is een vrijwel risicoloze investering

In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.

De basis van je e-mailmarketing strategie

Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.

  • Verzamel je al leads?
  • Via welke kanalen en in welke mate?
  • Welke tactieken zijn bijzonder succesvol?
  • Wat zijn je doelen?

De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?

Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:

  • Aan de bovenkant van de website over de gehele horizontale breedte
  • In het header gedeelte
  • In het menu
  • Aan de bovenkant van de sidebar
  • Aan het eind of tussendoor in ieder blogartikel
  • Op de Over ons pagina
  • In het auteur biografie gedeelte

Het overtuigen van de website bezoekers

Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?

Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?

Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:

  • Templates
  • Case studies
  • Kalender
  • Quiz
  • Opiniepeilingen
  • Spelletjes
  • Mobiele apps
  • E-books
  • Infographics
  • Studies en gegevens
  • Handleidingen
  • Webinars
  • Gratis proefversies
  • Kortingen
  • Gratis verzending

Je nieuwsbrief promoten

Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.

Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?

Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:

  • Betaalde AdWords advertenties
  • Facebook en Twitter posts
  • Betaalde Facebook advertenties
  • Inschrijfformulier in de winkel

Conclusie

Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.

Benieuwd naar een gedetailleerd stappenplan? Download de whitepaper van Newsletter2Go genaamd: “Van 0-1000: Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst”.

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Martine schreef:

    Wat een tof artikel. Wel researched. Top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *