Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog: Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Gastblog door: Megan de Graaf (Newsletter2Go)

Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken.

Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken.

E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel.

Waarom?

  • Het is een van goedkoopste en effectieve manieren om de doelgroep te bereiken
  • Het bereik wordt niet beïnvloed door een algoritme, maar e-mails worden direct in de inbox afgeleverd
  • Ontvangers worden persoonlijk en gesegmenteerd aangesproken
  • E-mail is een vrijwel risicoloze investering

In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go je uit hoe je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees verzameld.

De basis van je e-mailmarketing strategie

Voordat je begint met het plannen van je e-mailmarketing strategie, moet je eerst de huidige status bekijken.

  • Verzamel je al leads?
  • Via welke kanalen en in welke mate?
  • Welke tactieken zijn bijzonder succesvol?
  • Wat zijn je doelen?

De volgende stap is het klaarstomen van je website. Hoe kunnen potentiële leads zich voor de nieuwsbrief aanmelden?

Hiervoor heb je een aanmeldingsformulier nodig. Deze kun je met een nieuwsbrief software eenvoudig aanmaken. Vervolgens plaats je het formulier bijvoorbeeld op de volgende website pagina’s:

  • Aan de bovenkant van de website over de gehele horizontale breedte
  • In het header gedeelte
  • In het menu
  • Aan de bovenkant van de sidebar
  • Aan het eind of tussendoor in ieder blogartikel
  • Op de Over ons pagina
  • In het auteur biografie gedeelte

Het overtuigen van de website bezoekers

Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox?

Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Hebben ze een specifiek probleem, leren ze graag meer over een bepaald onderwerp of zijn ze op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?

Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketing blogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper. Andere ideeën zijn:

  • Templates
  • Case studies
  • Kalender
  • Quiz
  • Opiniepeilingen
  • Spelletjes
  • Mobiele apps
  • E-books
  • Infographics
  • Studies en gegevens
  • Handleidingen
  • Webinars
  • Gratis proefversies
  • Kortingen
  • Gratis verzending

Je nieuwsbrief promoten

Nu dat het aanmeldformulier is gecreëerd en tactisch op de website is geplaatst, en je hebt besloten met welke freebie je ontvangers overtuigd, is het tijd om de nieuwsbrief te promoten.

Hoe krijg je de gewenste traffic en zorg je voor de eerste 1000 aanmeldingen?

Goed werkende promotie tactieken zijn onder andere:

  • Betaalde AdWords advertenties
  • Facebook en Twitter posts
  • Betaalde Facebook advertenties
  • Inschrijfformulier in de winkel

Conclusie

Het opzetten van een e-mailmarketing strategie begint met een e-mailmarketing software tool en eindigt met promotie via digitale marketing kanalen zoals social media. Wanneer je de juiste personen bereikt en de aanmelding interessant genoeg maakt — bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeautje of korting — zul je je e-maillijst snel zien groeien.

Benieuwd naar een gedetailleerd stappenplan? Download de whitepaper van Newsletter2Go genaamd: “Van 0-1000: Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst”.

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Martine schreef:

    Wat een tof artikel. Wel researched. Top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]