Als je nieuwsgierig bent naar de digitale voetafdrukken die bezoekers achterlaten op je website, sta je waarschijnlijk voor de keuze tussen Microsoft Clarity en Hotjar. Beide tools beloven inzicht in het gedrag van je bezoekers, maar welke past het beste bij jouw behoeften?
In deze blog gaan we dieper in op beide opties, zodat je daarna zelf de beste keuze kunt maken.
Microsoft Clarity is een gratis tool die inzicht geeft in het gedrag van bezoekers op je site. Het biedt functies zoals heatmaps, sessie-opnames en een dashboard vol met gebruikersstatistieken. Ideaal voor kleine bedrijven en startups met een strak budget, maar door de uitgebreide mogelijkheden ook waardevol voor grotere ondernemingen.
Hotjar is een gratis of betaalde service voor het analyseren van gebruikersgedrag en feedback op je website. Het biedt een reeks van visuele inzichten zoals heatmaps, bezoekersopnames en conversietrechters. Hiermee kun je zien hoe gebruikers werkelijk navigeren en interactie hebben met je site. Wat Hotjar uniek maakt, is de mogelijkheid om enquêtes af te nemen. Aan de hand van deze vragenlijst kun je informatie verzamelen over de gebruikerservaring van bezoekers!
Beide tools bieden verschillende functionaliteiten. Laten we per functionaliteit het verschil bekijken:
Het dashboard van Microsoft Clarity zit vol met inzichten als dead clicks en quick backs. Het laat ook gegevens zoals het apparaat, de scrolldiepte en het browsergebruik van je bezoekers zien. Microsoft clarity maakt daarbij gebruik van uitgebreide filter opties die overal bruikbaar zijn.. Zo kun je filteren op het gebied van:
Hotjar biedt daarentegen minder uitgebreide filter opties. In de gratis versie op het dashboard kun je filteren op drie punten:
In de betaalde versie heb je ook toegang tot gebruikerskenmerken, gebruikersgedrag, feedback en experimenten. Hiermee komt de betaalde versie van Hotjar meer in de buurt van de uitgebreide filtermogelijkheden bij Microsoft Clarity.
In de recordings zie je wat bezoekers precies doen op je site. Bij zowel Microsoft Clarity en Hotjar kun je dezelfde filters gebruiken als in het dashboard. Maar wat is dan het verschil? In tegenstelling tot Hotjar, is er bij de recordings van Clarity een mogelijkheid om door AI te laten samenvatten wat er gebeurt op een pagina. Dit is mogelijk per recording, maar ook bijvoorbeeld in de top 10 recordings. Hieruit krijg je dan een lijstje met succesvolle acties en punten waar je misschien nog even naar moet kijken.
In een heatmap zie je waar bezoekers op een pagina klikken of tot hoever zij scrollen. Bij zowel Hotjar als Microsoft Clarity zijn opnieuw alle eerdergenoemde filter mogelijkheden weer aanwezig. Wat Clarity hier opnieuw onderscheidt, is de AI-functie. Die kan de heatmaps en de output daarvan voor je samenvatten. Daarin staan dan het bezoekersgedrag en de leerpunten uitgewerkt. Daarnaast biedt Clarity ook nog een vergelijkingsfunctie. Je kan hierin pagina’s met elkaar gaan vergelijken.
Dit is wel één van de sterkste USP’s van Hotjar. Met Hotjar kun je namelijk enquêtes afnemen in de tool zelf. Hiervoor zijn 42 templates aangemaakt waar je uit kunt kiezen. Mocht je hier niet vinden wat je zoekt, hotjkun je ook nog door AI de vragen laten opstellen.
Op deze manier verzamel je waardevolle informatie van je eigen websitegebruikers. Naast de enquêtes is het binnen Hotjar ook mogelijk om direct feedback te verzamelen. Dit kan aan de hand van een ingebouwde widget. Microsoft Clarity biedt hier helaas (nog) geen mogelijkheden voor.
De tools kunnen in de basis hetzelfde, maar bieden allebei toch beide unieke punten. Wij zetten hieronder de punten op een rijtje:
Microsoft Clarity | Hotjar | |
Prijs | Gratis | Gratis of betaald vanaf $32 (per maand) |
Dashboard | Ja | Beperkt (betaalde versie biedt meer) |
Heatmaps | Ja | Ja |
Screenrecordings | Ja | Ja |
Filters | Ja | Beperkt (betaalde versie biedt meer) |
Surveys | Nee | Ja |
Feedback widget | Nee | Ja |
AI | Analyse | Enquête hulp |
Beide tools zijn waardevol, afhankelijk van wat je zoekt. Ben je op zoek naar een tool waarmee je heatmaps en recordings van je bezoekers wil analyseren? Dan is Microsoft Clarity ideaal voor jou. Maar wil jij een tool waarmee je naast heatmaps en recordings ook surveys en enquêtes kan afnemen onder je website bezoekers om ook kwalitatieve data te verzamelen? Dan is Hotjar the one.
Microsoft Clarity bied niet alleen veel verschillende filter opties, maar ook nog een AI functie. Deze kan de recordings die gemaakt zijn goed samenvatten.
Nee dit kan alleen in Hotjar.
Hotjar heeft een gratis basis versie waar je verschillende mogelijkheden in hebt. Wil je meer filters kunnen toevoegen of meer gebruik maken van het dashboard? Ga dan voor de betaalde versie.
Geschreven door: Ellen Prinsen
Ellen is marketeer bij OMA. Dankzij haar frisse blik vindt deze speurneus altijd aanwijzingen waarmee je je campagne of website nóg beter maakt. Sherlock is er niets bij.