Pinterest heeft als platform erg veel potentie, maar veel bedrijven hebben dat nog niet door.
Zonde, want met organische posts kun je een grote doelgroep bereiken van pinners die ideeën en producten willen uitproberen of ontdekken.
Pinterest wordt vaak automatisch in het bakje “social media” gegooid door veel mensen. Maar Pinterest is geen social media platform. Het is een visuele zoekmachine. Gewoonweg je Instagram en Facebook berichten op Pinterest zetten heeft geen zin. Weten wat wel werkt? Lees dan de tips uit deze blog.
Voordat we je alle tips en tricks geven voor het plaatsen van optimale afbeeldingen is het eerst belangrijk om te begrijpen wat Pinterest is én hoe het werkt.
Pinterest is een platform waar mensen inspiratie opdoen. Weet je nog dat je vroeger alle magazines afging om de mooiste plaatjes uit te knippen en te verzamelen? Dat is precies hoe Pinterest werkt. Pinners verzamelen “plaatjes” en plaatsen ze op hun digitale bord. Zo maken pinners bijvoorbeeld borden voor hun droomtuin, droombruiloft of voor de lekkerste recepten voor op de kersttafel.
Pinterest loopt ver voor op de seizoenen en trends. Om concreet te zijn: z’n 3 à 4 maanden. Als bedrijf kun je daarop inspelen door ook te posten over zaken die over een paar maanden relevant zijn. Je kunt dus in september al pinnen over de kerst. En midden in de winter al over de zomer.
Pinterest is een ideaal platform voor bedrijven omdat pinners op zoek zijn naar ideeën en inspiratie. Jouw doelgroep staat dus helemaal open om jouw ideeën of producten te ontdekken en proberen. Bij iedere pin kun je doorlinken naar je website. Naar bijvoorbeeld een blog, een landingspagina of naar jouw webshop.
Waar je op andere platformen likes en reacties krijgt draait het bij Pinterest om de gebruiker. Pinners zijn erg betrokken bij jouw content. Dat maakt Pinterest zo waardevol.
Daarnaast kun je met pinterest ook scoren in Google. Hoe zit dat? Borden die erg populair zijn op Pinterest worden vertoond in Google als zoekresultaat. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Net als bij Google is het bij Pinterest belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden. Maar let op: je kunt niet zomaar de zoekwoorden die je voor Google hebt uitgezocht kopiëren naar Pinterest.
Bij een zoekopdracht in Google weet een gebruiker namelijk vaak al wat hij of zij wil. Bij een zoekopdracht in Pinterest wil iemand inspiratie opdoen.
Waar iemand in Google zou zoeken op “zwart overhemd” zou iemand in Pinterest eerder zoeken op “herenmode 2022”.
De zoekwoorden die geschikt zijn voor jouw pins kun je achterhalen in Pinterest zelf. Maak van tevoren een lijst met de belangrijkste zoekwoorden van jouw organisatie. Heb je een stuk of 20 termen bedacht? Dan is het tijd om over te schakelen naar Pinterest.
Vul vervolgens 1 voor 1 alle termen in. Gewoon in de zoekbalk van Pinterest. Pinterest doet vervolgens zelf suggesties voor termen die wellicht interessant kunnen zijn. En dat zijn dus ook de termen die jij kunt gebruiken op je account.
Een andere manier om interessante zoekwoorden te achterhalen voor op Pinterest is door te kijken in je account bij de functie “populair”. Die vind je onder de categorie “statistieken”.
Hier vind je een overzicht van termen die populair zijn. Helaas is de functie nu nog niet beschikbaar voor Nederlandse termen, maar het geeft wel al een goed beeld van waar de Pinterest gebruiker naar op zoek is.
Neem dus vooral een kijkje bij de termen die (in het Verenigd Koninkrijk) populair zijn en gebruik het in je voordeel.
Bij het inrichten van het zakelijke Pinterest account is het belangrijk om met een paar zaken rekening te houden. Net als dat je je website optimaliseert voor Google, is het belangrijk om je Pinterest account te optimaliseren voor het algoritme van Pinterest.
Om ervoor te zorgen dat jouw pins zo goed mogelijk worden gevonden is het belangrijk dat jouw Pins voldoen aan de richtlijnen van Pinterest. Hieronder hebben we een aantal tips op een rijtje gezet om de pins te optimaliseren:
Net als op Facebook en Instagram werkt Pinterest op basis van een algoritme. Als bedrijf zijnde zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat Pinterest jouw nieuwe content waardeert:
Plaats je een rich pin op Pinterest? Dan haalt Pinterest allerlei relevante informatie uit je website en zet deze bij de pin. Op basis van de URL die je opgeeft, wordt er additionele informatie toegevoegd.
Dat kan als je 1 van de volgende type content plaatst:
Heb je de informatie op je website aangepast? Dan wordt de informatie bij de pin ook automatisch aangepast. Ideaal!
Maak je gebruik van de plugin YOAST op je website? Zorg er dan voor dat “open graph” onder het kopje “sociaal” is ingeschakeld. Is dat het geval? Dan hoef je alleen nog maar de URL van je website in de rich pin validator aan te bieden.
Maak je gebruik van de plugin Rankmath? Ga dan naar “general settings” en klik op webmaster tools. Daar vind je een invulveld voor Pinterest verificatie. Vul daar de html tag in die je kunt vinden in je Pinterest account. Die je vind je in je Pinterest account bij “instellingen” -> “geclaimde accounts”.
Maak je geen gebruik van deze plug-ins? Dan raden we aan contact op te nemen met je developer om de rich pins schema’s aan je website toe te voegen. Je vindt de schema’s voor de rich pins hier.
De afgelopen tijd zijn er een heleboel nieuwe functies toegevoegd aan Pinterest en het platform geeft zakelijke accounts steeds meer mogelijkheden om zo optimale pins te plaatsen.
Heb jij bijvoorbeeld een webshop? Dan raden wij aan om je product feed toe te voegen in Pinterest. Door je product feed toe te voegen, kun je in 1 keer al je webshop producten als pin toevoegen aan je account. Pinterest laat automatisch alleen de producten zien die op voorraad zijn en werkt dit ook elke 24 uur bij.
Zo zet je dus met een paar klikken al je producten in Pinterest. Pinners kunnen shoppen via de pins en belanden automatisch in je webshop. En dat wil je natuurlijk!
In je account worden de producten geplaatst onder het tabblad “winkelen”. Zie hieronder een voorbeeld van het Pinterest account van Bol.com:
Je kunt de productfeed toevoegen in Pinterest onder “advertenties” -> “Catalogi”
Voeg vervolgens alle gegevens in en voeg een link toe naar je productfeed. Weet je niet precies hoe dat werkt of waar je de productfeed kunt vinden? Vraag het dan even na bij je developer.
Zo, je weet nu precies wat je moet doen om organisch te scoren in Pinterest. Ga dus snel aan de slag met het inrichten van je account, het maken van borden en het plaatsen van pins. Wees creatief en inspireer je doelgroep. Succes!
Geschreven door: Nicole de Boer
Nicole is Teamlead CRO bij OMA. Ze brengt je website op smaak met fijne SEO content en hakt je concurrentie in de pan. Lekker en gezond in één.