verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog.

Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over.

Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk.

En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord.

Beter wordt het niet, mensen.

Check dus gauw:

Wat typeert een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waarop je landt vanuit Google, een advertentie, social media of ander platform met de intentie om iemand te laten converteren.

En dat converteren kan een harde aankoop zijn, bellen, een afspraak plannen of bijvoorbeeld het inschrijven voor een e-book.

Naast de intentie, zijn de elementen die een dergelijke pagina bevat ook typerend voor een landingspagina. Denk bijvoorbeeld aan de actieknoppen, reviews, een duidelijk en helder design met de focus op conversie en de verdere beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

Mocht je nou benieuwd zijn naar een voorbeeld van een typische landingspagina? Dan moet je de landingspagina van mijn e-book ‘Domineer Google’ maar eens bekijken. Met die landingspagina heb ik momenteel een conversiepercentage van meer dan 34%.

Je vindt ‘m hier.

landingspagina voorbeeld

Wat typeert een blog?

Ik wil beginnen met de intentie. De intentie achter een blog is een stuk bewustwording of bijvoorbeeld een stuk kennisoverdracht. Het doel is niet meteen een aankoop of het opnemen van contact.

Wat het doel dan wel is? Autoriteit opbouwen of uitstralen en het wijzer maken van je doelgroep.

Andere dingen die verder typerend zijn voor een blog:

  • De focus ligt op zachte conversies zoals het delen op social media of een reactie achterlaten
  • Teksten van blogs zijn over het algemeen langer dan die van landingspagina’s
  • Een blog bevat doorgaans minder actieknoppen, maar wel meer interne links
  • Een blog bevat meer visuele content (afbeeldingen, video’s en quotes)
  • Een blog bevat (over het algemeen) minder beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Het doel is mensen niet om over te halen voor een harde conversie.

Net zoals bij de uitleg van de landingspagina, wil ik je ook hier een goed voorbeeld geven. Dat is namelijk wat je nu aan het lezen bent ;).

Dit is namelijk een goed voorbeeld van een blog!

blog voorbeeld

Wat is het verschil tussen de twee volgens Team Online Marketing Agency?

Nu ik je mijn visie heb gegeven over de twee, is het hoog tijd om andere mensen aan het woord te laten.

Niet iedereen deelt immers dezelfde mening of geeft eenzelfde uitleg.

Ik heb vijf externe SEO-specialisten en twee medewerkers van Online Marketing Agency gevraagd of zij ook hun visie wilde delen op dit onderwerp.

En die visies heb ik voor je op een rijtje gezet. We gaan beginnen met Pelle en Tom, de copywriter en de SEO-specialist van Online Marketing Agency.

Pelle: “Het verschil tussen een blog en een landingspagina zit ‘m voor mij in de intentie. En dus ook het resultaat. Met een blog voeg je namelijk waarde toe door je kennis te delen. Je informeert en inspireert. Je laat er je expertise mee zien en je bouwt er autoriteit mee op in je vakgebied. Kortom, goed voor de lange termijn.

Een landingspagina wordt wat meer commercieel ingestoken. Die is namelijk bedoeld om specifieke bezoekers naar je website te trekken ten behoeve van een duidelijk doel (meer verkopen, offerte aanvragen, etc.). Kortom, een pagina die bezoekers aanzet tot actie. En dat levert je in het ideale scenario ook op de korte termijn business op.”

Tom: “Een landingspagina schrijf je met het doel om de bezoeker een actie te laten ondernemen. Denk aan het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. Een landingspagina is vaak wat statischer dan een blog.

Een blog schrijf je om de bezoeker te informeren/begeleiden over een onderwerp en is vaak actueel en makkelijk up-te-daten wanneer er nieuwe ontwikkelingen over het onderwerp zijn. Daarnaast kun je bij een blog makkelijker de interactie aangaan met je bezoekers door middel van de reacties.”

Duidelijk verhaal, vind ik zelf! Wat ik mooie aanvullingen vind zijn de volgende termen:

  • Expertise
  • Waarde toevoegen
  • Lange termijn
  • Korte termijn
  • Updaten van content
  • Interactie

Nou ben ik ook benieuwd wat de andere SEO-specialisten buiten Online Marketing Agency over dit onderwerp te zeggen hebben.

Dit zeggen 5 SEO-specialisten over het verschil

Bart, eigenaar van online marketing bureau Klik Proces, zegt er het volgende over:

“Een blog is bedoeld om informatie te geven en heeft als doel een micro conversie te behalen (nieuwsbriefinschrijving, tweet, share, etc.).Een landingspagina is bedoeld om te verkopen en een lead te genereren.

Om die reden richten beide pagina’s zich op andere zoekwoorden en is de pagina opbouw totaal anders.”

Hé, andere zoekwoorden. Goede aanvulling! Door naar de volgende specialist:

Rutger Steenbergen, eigenaar van SEO Zwolle, gaat er echt diep op in:

“Bij online marketing kijk ik graag naar de salesfunnel en het see-think-do-care-model van Google. Mensen moeten je eerst zien (see) en gaan overwegen (think) voor ze hopelijk tot actie overgaan (do). Daarna wil je ze als bedrijf dicht bij je houden (care) om ze vaker te laten kopen. Bloggen is ideaal voor de do- en think-fase. Potentiële klanten oriënteren zich via o.a. Google.

In een blog wil je niet te veel gaan verkopen. Daar kun je beter landingpages voor gebruiken, die je inricht voor conversie. Zet daar je verkopers-pet op en overtuig dat ze je product of dienst echt nodig hebben. En dat jij de beste partij bent om het aan te schaffen. Globaal zijn er 3 redenen waarom mensen niet bij je kopen. Ze zien je niet, ze geloven je niet of ze vertrouwen je niet. Laat via je blog zien dat dit onterecht is. En transformeer via slimme landingpages geïnteresseerden in blije klanten. Dan werkt de salesfunnel steeds beter voor je.”

Waar de andere specialisten en ik vooral het verschil uitlegden, ging Rutger ook in op de samenhang tussen de twee aan de hand van een handig model.

We gaan door met Remon Hendriksen, eigenaar van Internet Impact.

“Een blog zie ik als ondersteunend voor een landing page, dat vaak je money pages is. De landing page is waar de belangrijkste conversies plaatsvinden, zoals het aanvragen van een offerte, een demo of een bestelling. Tegelijkertijd zijn dit over het algemeen ook de moeilijkste pagina’s om op een organische manier backlinks voor te krijgen. Een blog kan hierbij uitkomst bieden door te bloggen over onderwerpen die gerelateerd zijn aan je landingspagina.

Uiteraard link je dan intern vanuit je blogartikel naar je landingspagina. Blogs zie ik voornamelijk als een eerste kennismaking met jouw bedrijf waarin je de bezoeker op diverse manieren kunt verleiden voor een micro-actie zoals het doorklikken naar je landingspagina, een nieuwsbriefinschrijving of aanvraag van een leadmagnet.”

Remon bevestigt ook weer wat de anderen hebben gezegd.Wat ik hier vooral een goede aanvulling vindt is het verkrijgen van backlinks!

Op naar nummer 4, Nathan Veenstra van Optimus Online. Nathan heeft over dit onderwerp ook een blog geschreven genaamd ‘Wat zijn landingspagina’s en welke vormen zijn er?’.

Een handig artikel dat ik je aanraad om te lezen. Nathan legt hier namelijk alle verschillende vormen van landingspagina’s uit en maakt niet zozeer het onderscheid tussen een blog en een landingspagina.

De volgende quote haalde ik uit zijn blog: “Een landingspagina is een specifieke webpagina waarop een bezoeker binnenkomt op jouw website. Of dat nu door een online advertentie komt, vanuit de organische zoekresultaten of zelfs door direct een URL in te typen; in feite is iedere pagina op jouw website in potentie een landingspagina. Toch is dat niet altijd wat er bedoeld wordt wanneer iemand het heeft over een landingspagina. Sterker nog, vaak juist niet.” – Nathan Veenstra

Door naar de laatste SEO-specialist: Martijn van Tongeren, mede-eigenaar van IMU.

“Een landingspagina is bedoeld om een bezoeker te converteren naar een specifiek doel. Een blogbericht is bedoeld om een bezoeker te informeren. De bezoeker zit in beide gevallen in een ander gedeelte van de customer journey en zal dus ook met een andere intentie iets opzoeken in Google.

Zoek ik op “seo cursus” dan is mijn intentie dat ik een cursus in SEO wil volgen. Zoek ik op “wat is seo” of “seo trends 2020”, dan ben ik op zoek naar informatie over SEO. Zorg er dus goed voor dat je weet voor wat voor type bezoeker je je pagina/blog schrijft, voordat je gaat optimaliseren.”

Martijn maakt het lekker concreet en geeft een paar handige voorbeelden. Een aanvulling die de eerdere meningen compleet maakt!

Conclusie

Het verschil mag inmiddels duidelijk zijn en een conclusie is dan ook niet echt nodig. Naast dat ik je mijn visie heb gegeven, heb ik nog 7 specialisten aan het woord gelaten die allemaal op hun eigen manier een aanvulling zijn geweest op het antwoord.

Nu is het aan jou om deze kennis eigen te maken en aan de slag te gaan met het schrijven van landingspagina’s en blogs.

Recente blogs

25 november 2020
Luc vertelt over zijn eerste dagen bij Online Marketing Agency

Luc vertelt over zijn eerste dagen bij Online Marketing Agency

23 november 2020
Bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

Handleiding: Bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

19 november 2020
conversiekillers website

15 conversiekillers voor je website (doe dit dus niet)

18 november 2020
tekst verbergen op pagina

Teksten verbergen op je pagina: superslim of oliedom?

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Daniel Kuipers
    Daniel Kuipers
    Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]