Zoeken
Menu

In dat jaar moest ik van mijn toenmalige baas een blog schrijven over de SEO en online marketingtrends van 2017. De inspiratie moest ik toen vooral halen uit de andere blogs over SEO-trends.

Toen was ik al niet te spreken over de kwaliteit van de blogs. Zaken die al 5 jaar belangrijk zijn en de aankomende 10 jaar ook belangrijk zijn worden in een keer omschreven als SEO-trend en het ding van het volgende jaar.

Daar MOEST je echt nu op inspelen… Anders mis je de boot.

Vandaag de dag in 2020 is de kwaliteit van diezelfde blogs nog steeds niet heel goed. Ik wil je dus meenemen in een aantal SEO-trends die volgens mij echt geen trend meer zijn, maar de norm.

Dingen die je dus altijd moet doen. 3 jaar geleden al, maar ook over een paar jaar.

Ps. Lees dit artikel met een korreltje zout. Binnen elk onderdeel van SEO worden zaken ontwikkeld, maar tegenwoordig lijken veel mensen the next big thing binnen SEO te weten.

Niet SEO-trend 1: Snelheid

Snelheid is en zal altijd een ding blijven. In eerste instantie doe je dat natuurlijk voor je bezoeker, want iedereen wordt gewoon moe van een trage website.

Meer dan 10 seconden wachten op content, dat doen maar weinig mensen…

Inmiddels is de laadsnelheid van je website ook iets waar Google de ranking van je website onder andere op baseert. Dit is sinds 2010 al voor desktop zo en sinds 2018 ook voor mobiel.

Dit is dus in 2021 niet echt meer een trend te noemen. Behalve wanneer 5G geïntegreerd is in onze samenleving en alles nog sneller geladen kan worden. Maar dat duurt nog wel een paar jaar, dus hoef je je daar volgend jaar nog niet op te focussen.

Niet SEO-trend 2: Mobile first

En door naar niet SEO-trend nummer 2. Eentje die ik ook nog vaak tegen kom: mobile first.

Er zijn al jaren websites waarbij meer dan 95% van het bezoek via desktop binnenkomt. Neem bijvoorbeeld een B2B website, waar nagenoeg iedereen de desktop voor gebruikt.

Maar daarnaast zijn er ook al jaren websites waar 95% van het bezoek via mobiel binnenkomt. We zitten allang niet meer in die switch naar mobiel gebruik. Mobiel gebruik zit al ingebakken in onze samenleving.

In 2015 haalde het aantal mobiele zoekopdrachten het aantal desktop zoekopdrachten al in en ook wereldwijd ligt het marktaandeel van mobiel hoger dan het marktaandeel van desktop.

Mobiel first zal in 2021 niet DE trend zijn om op in te spelen. Want mobile first, dat is het al lang :).

Niet SEO-trend 3: Linkbuilding

Als het gaat om linkbuilding dan zijn ‘Geen black hat SEO’ en ‘Google gaat in 2021 anders naar links kijken’ veelgehoorde SEO trends van 2021.

En trouwens ook van 2020, 2019, 2018 en ga zo maar door. Want volgens mij zijn kwalitatieve backlinks al jaren een ding. En kwantiteit ook.

De bottom line van linkbuilding is dat je zoveel mogelijk relevante en kwalitatieve links naar je website wilt vergaren.

Ja, er zijn ontwikkelingen gaande op het gebied van linkbuilding, maar daar lees ik helaas niks over.

Wat dan wel belangrijk is om te benoemen, is dat Google vorig jaar de rel=”sponsored” en rel=”ugc” heeft geïntroduceerd. Het gebruik en de impact hiervan zijn inmiddels wel bekend.

Daar hoor en lees ik nagenoeg niks over. Heeft dat een reden? Is dit iets van Google wat niemand gaat gebruiken en eenzaam sterft? Ik kan het je helaas niet vertellen.

rel link seo trend 2021

Niet SEO-trend 4: Content is king

Content = king (en [Vul hier zelf iets in] is Queen). Ja, content is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van SEO.

Daar sta ik 100% achter. Maar tegenwoordig is geen enkel onderdeel van SEO meer king. Ook al schrijf je de beste content op aarde en ben je de beste copywriter, als je website een laadtijd heeft van 20 seconden en je geen backlinks hebt, ga je simpelweg niet scoren.

Dus content = king moet SEO = king worden. Want SEO moet je zien als een geheel, niet meer als een paar losse onderdelen.

Niet SEO-trend 5: Video

‘Maar wanneer ik 3 goede video’s maak en toevoeg op mijn homepage, kom ik dan veel hoger in Google?’

Nee. Video is net zoals de andere trends uit dit lijstje geen wondermiddel dat ervoor zorgt dat je goed scoort. Het is belangrijk dat de video matcht met je zoekwoord, dat je video geoptimaliseerd is en dat de rest van je pagina ook is geoptimaliseerd.

Als je website of pagina ruk is, dan is hij nog steeds even ruk met een video. Dit heeft nagenoeg geen positieve impact en misschien juist alleen maar een negatieve impact omdat de video de laadtijd van je pagina zelfs verslechtert.

Klein nuance: YouTube is momenteel wel een van de belangrijkste zoekmachines en daarom moet je ‘m ook behandelen als een zoekmachine. Het is net zoals SEO niet iets wat je er even een keer naast doet. Het vergt tijd, kennis en goed materiaal.

Niet SEO-trend 6: Lange teksten

Tot nu toe voelt het voor mij alsof ik altijd twee kampen ben tegenkomen, als we het hebben over de lengte van teksten.

Kamp 1: Nee. Je moet niet te veel tekst hebben. Het moet kort, krachtig zijn en to-the-point. Tekst is belangrijk, maar is ondersteunend aan de website.

Kamp 2: CONTENT=KING EN JE TEKSTEN MOETEN LANG ZIJN. WANT ZONDER LANGE TEKSTEN SCOOR JE NIET.

Met beide ben ik het totaal niet eens. Wij hebben voor klanten nummer 1 posities behaald met een tekst van 300 woorden, maar het is ook wel eens voorgekomen dat we met een krachtig artikel van 4000 woorden geeneens in de top 10 kwamen te staan.

De conclusie: de lengte van je tekst zegt niks over de kwaliteit en de vindbaarheid. Zoekwoorden zijn hier belangrijk, semantiek, tussenkopjes, interne linkstructuur en ga zo maar door.

Dus zeggen dat je in 2021 nóg langere teksten moet schrijven, dat is echt geen SEO trend…

Niet SEO-trend 7: Bloggen

Het bloggen sluit natuurlijk perfect aan bij de ‘trend’ met betrekking tot lange teksten. Want bloggen, ja dat is het ding van 2021.

Ik moest het even opzoeken, want het was voor mijn tijd … maar blogs bestaan al 20+ (of misschien wel 25+) jaar. Bloggen is een onderdeel van je contentstrategie en -marketing en de impact van je blogs zal volgend jaar niet groter zijn.

Google geeft namelijk niks om blogs. Google geeft wat om waardevolle content. Of dat nou in de vorm is van een blog of niet, dat maakt Google niks uit.

Er zijn ook zat bedrijven die het zonder blogs online extreem goed doen en bloggen is dus ook absoluut geen must.

Niet SEO-trend 8: SEO-basics

Dit vind ik toch wel de meest komische van het lijstje. ‘Volgend jaar worden de basics van SEO nog belangrijk’. Serieus? Kom op, je mag echt wel meer moeite stoppen in het schrijven van je blog.

SEO is tegenwoordig meer dan alleen maar een H1, een H2 en een alt tag toevoegen. Persoonlijk denk ik zelfs dat de basics juist minder belangrijk zijn. Een tussenkopje toevoegen kunnen we allemaal, maar een goede tekst schrijven en een goed linkprofiel realiseren is andere koek.

Niet SEO-trend 9: AMP

AMP voelt voor mij nog als de dag van gisteren. Toen dit werd gelanceerd en de plugins op de markt kwamen waarmee je erg gemakkelijk een AMP variant van je website kon maken, voelde ik mijzelf als een bij die op de honing af kwam.

Of als een kind in de snoepwinkel.

Dit voelde toen als HET ding waar je op moest inspelen en voor SEO leek dit perfect. Snelle landingspagina’s, gebruikersvriendelijk content en misschien een positief effect op je posities.

Helaas was AMP toch niet zo goed als dat iedereen dacht. Je bent een deel van je huisstijl kwijt, voor de conversie is het ruk en het had geen directe impact op je posities.

Oftewel, AMP was een flop. Hetzelfde geldt trouwens voor Facebook Instant Articles (FIA). Dit werd rond dezelfde tijd gelanceerd, maar heeft ook niet voldoende impact gemaakt en wordt door weinig mensen gebruikt.

Niet SEO-trend 10: Long tail zoekwoorden

15% van de zoektermen die worden gebruikt (let op, ik zeg gebruikt en niet ingetypt. Zei iemand voice search?) in Google zijn nog nooit eerder gebruikt. Daarom is het belangrijk dat we niet alleen maar kijken naar volumes, de concurrentie uit het verleden, maar dat we ook kijken naar de hype en echte trends van morgen.

Dit betekent dus dat er een heel scala aan nieuwe short tail zoekwoorden bij gaan komen de aankomende jaren, maar ook een heel aantal long tail zoekwoorden.

Over die laatste wil ik het nog even hebben. Want wanneer mensen het vaak over long tail zoekwoorden hebben, laten ze het lijken alsof dat dat het goud van SEO is.

Maar op de belangrijkste long tail zoekwoorden in een niche kan ook veel volume zitten. Misschien wel meer dan op de short tail, juist omdat de koopintentie zo erg aanwezig is.

Oftewel, long tail zoekwoorden zijn ook een belangrijk onderdeel van SEO geworden en is dus geen trend meer. In ieder geval niet in 2021. Misschien wel in 2015.

Nu verwacht je natuurlijk dat ik je vertel wat de SEO trends van 2021 dan wél zijn.

Ik moet je helaas teleurstellen. Dat ga ik namelijk niet doen.

Natuurlijk is er met SEO veel op korte termijn te winnen en natuurlijk kan je met de juiste strategie snel impact maken. Maar SEO is altijd een lange termijn spel waarbij je veel dingen moet doen en veel dingen goed moet doen. Je kan niet alleen maar goed zijn in linkbuilding of alleen maar goed zijn in het schrijven van immens lange blogs en verwachten dat je alleen daarmee wel goed gaat scoren.

Daarnaast is het ook vaak voorgekomen dat iets voelt als the next big thing (AMP), maar dat het vervolgens een flop is. Mijn advies dus aan jou? Focus je niet op alle tierelantijntjes en fratsen, maar wordt gewoon erg goed in SEO in het algemeen.

Betekent dit dan ook dat je de zaken uit dit artikel links moet laten liggen? Absoluut niet :).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog