Heb je een goed doel of een non-profit organisatie? Grote kans dat je dan in aanmerking komt voor Google Ad Grants!
Google vindt het belangrijk dat mensen goede doelen kunnen vinden die ze willen steunen. Daarvoor is Google Ad Grants opgericht. Hoe helpt Google je? Door je als goed doel of non-profit organisatie maandelijks $10.000 aan klikbudget voor Google Ads te geven. Helemaal gratis!
Op deze manier kun je dus advertenties opzetten binnen het zoeknetwerk van Google waardoor de zichtbaarheid van je organisatie vergroot wordt.
Inhoudsopgave
Wanneer komt mijn organisatie in aanmerking voor Google Grants?
Om in aanmerking te komen voor Google Grants in Nederland moet een organisatie aan de volgende eisen voldoen:
- De organisatie is een geregistreerde non-profit organisatie in Nederland.
- De organisatie is aangesloten bij TechSoup Nederland.
- De organisatie beschikt over een website die voldoet aan de beleidseisen van Google.
- Je gaat akkoord met de voorwaarden van Goolge voor Non-profitorganisaties.
De volgende organisaties komen niet in aanmerking voor Google Ad Grants:
- Overheidsinstanties of -organisaties.
- Ziekenhuizen of gezondheidsorganisaties.
- Scholen, academische instellingen of universiteiten. Hiervoor heeft Google een apart programma, namelijk Google For Education.
Hoe vraag ik Google Ad Grants aan?
Als je aan de hierboven vermelde kwalificaties voldoet, kun je een aanvraag voor Google Grants indienen door naar Google Ad Grants te gaan en het formulier in te vullen. Hiervoor moet je dus al aangesloten zijn bij TechSoup Nederland.
Let op! Zorg ervoor dat je dit allemaal met hetzelfde e-mailadres doet. Anders moet je het traject opnieuw doorlopen.
Zodra je je aanvraag hebt ingediend, zal Google bepalen of je organisatie in aanmerking komt voor het Google Ad Grants programma.
Als je organisatie in aanmerking komt, biedt Google je een Ads account en $10.000 aan advertentietegoed per maand.
Spelregels van Google Ad Grants
Mocht je nu denken: Mooi, dan ga ik er even $10.000 doorheen jagen in Google Ads. Dan heb je het mis. Google heeft uiteraard een aantal regels opgesteld om misbruik te voorkomen en de kwaliteit te waarborgen. Voor Google Ad Grants gelden de volgende regels:
- De zoekwoorden waar je op adverteert moeten in lijn zijn met je organisatie en moeten een kwaliteitsscore van minimaal 3 hebben.
- Maandelijks moet je minimaal een doorklikpercentage van 5% behalen. Haal je dit twee maanden op rij niet, dan wordt je Google Ad Grants account op non-actief gezet.
- Je mag maximaal $329 per dag uitgeven ($10.000 per maand).
- De Maximale cost per click bedraagt $2.
- Je kunt alleen adverteren in het zoeknetwerk van Google.
- Elke campagne moet minimaal bestaan uit 2 advertentiegroepen.
- Het is niet mogelijk remarketing toe te passen.
Houd goed in de gaten of je blijft voldoen aan de bovenstaande regels van Google. Voldoe je niet (meer) aan deze regels dan kan Google je Google Ad Grants account op non-actief zetten. Uiteraard kun je na de benodigde aanpassingen weer een verzoek indienen om je Google Ad Grants te heractiveren.
Tip! Je kunt online eenvoudig een Google Ad Grants script vinden voor het monitoren van de bovenstaande regels.
Mocht je hulp nodig hebben bij het aanmelden en/of het beheren van je Google Ad Grants account, neem dan gerust contact op met ons.
2 reacties op “Wat is Google Ad Grants?”
Wij gebruiken nu ongeveer een jaar Google Ad Grants voor stichting Kumbatio, maar het werkt veel minder goed dan de gewone Google Ads. We hebben waarschijnlijk te weinig verstand ervan… Nu zie ik jullie Google Ad Grants Script wat zou kunnen helpen. Maakt het uit waar ik deze plak in de CSS/html-editor?
Hi Yvette,
Het script kan je toevoegen door in Google Ads boven in het menu naar tools & instellingen –> Bulkacties –> Scripts te gaan. Daar kun je het script toevoegen.