Oftewel: linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie waarmee je hogere posities kan behalen.
De afgelopen maanden kreeg ik van klanten vaak de vraag: wat is dat nou, dat linkbuilding?
Ik kreeg ook vaak te horen dat ze het techniek en content gedeelte van SEO snappen, maar dat linkbuilding niet echt tastbaar is.
Daarom heb ik dit artikel geschreven.
Om jou alle ins-and-outs te vertellen over linkbuilding en om ze heel concreet te maken.
Zodat jij precies wat je kan doen, of zodat je precies weet wat ik voor je doe :).
De volgende onderwerpen komen voor ik dit artikel (Door op het onderwerp te klikken ga je automatisch naar het juiste gedeelte binnen dit artikel):
Linkbuilding leg ik vaak als volgt uit:
Stel, je bent een loodgieter en je woont in een dorp met 1000 inwoners.
Van die andere 999 inwoners is er nog één loodgieter: Pietje.
Jullie zijn al jaren concurrenten, maar ruim 800 inwoners verwijzen altijd naar jou wanneer iemand hen vraagt of ze nog een goede loodgieter kennen.
En dat doen we met linkbuilding eigenlijk ook.
Maar dan online.
Wanneer er meerdere (relevante!) websites naar jou website linken, gaan de autoriteit en de bekendheid van jouw website omhoog en wordt er meer vertrouwen gewekt.
Laat dat nou net precies drie belangrijke Google factoren zijn die bepalen hoe goed je scoort in de zoekresultaten.
In theorie is het dan ook waar dat wanneer jij meer backlinks (= links die naar jouw website verwijzen) hebt dan je concurrent, dat jij dan ook beter gevonden wordt binnen Google.
In theorie, ja.
Want hoe goed je scoort in Google is niet alleen afhankelijk van je backlinks, maar ook van nog verschrikkelijk veel andere factoren.
Bron: MOZ
Maar het kan ook zo zijn dat linkbuilding slecht is voor je Google ranking.
Bijvoorbeeld wanneer er te veel links in een korte tijd zijn aangemaakt, of wanneer de links totaal irrelevant zijn.
Daar prikt Google steeds sneller doorheen.
Die zien meteen dat de link niet op natuurlijke wijze tot stand zijn gekomen.
Want waarom zou een website over Fortnite strategieën linken naar een loodgieter, anders dan de Google ranking beïnvloeden?
Juist.
Relevantie dus.
Voor jou als ondernemer is het resultaat van linkbuilding door een gespecialiseerd bedrijf waarschijnlijk niet te evenaren.
Het kost veel tijd, je hebt de juiste programma’s niet, je hebt de juiste contacten niet en je hebt de juiste kennis niet.
Dat zijn in mijn ogen dan ook meteen de grootste nadelen van linkbuilding.
Er zijn overigens heus wel een aantal manieren waarop jij als ondernemer linkbuilding effectief kan inzetten.
Daar vertel ik je zo meer over.
Terug naar de nadelen van linkbuilding.
Helaas worden er door veel verschillende online marketing bureaus slechte links gemaakt en maakt men veelal gebruik van een eigen linknetwerk (PBN, oftewel Privat Blog Network).
Dat laatste is niet per definitie slecht, maar wanneer de links niet juist worden verspreid is dat wel nadelig voor je ranking.
Bron: Blackhatlinks
In de afgelopen maanden heb ik veel tijd gestopt in het analyseren van het linkprofiel van online marketing bureaus, hun klanten en hun eigen linknetwerk.
Wat mij opvalt is dat het niveau van linkbuilding een stuk minder hoog is dan dat er op internet allemaal wordt verteld en over wordt geblogd.
Dan kom je ook direct bij het volgende nadeel van linkbuilding.
Er zijn namelijk zoveel artikelen over linkbuilding te vinden, dat het voor jou als ondernemer niet meer duidelijk is wat wel en wat niet mag.
Even een kort voorbeeld: een veel gehoord argument is dat links op startpagina’s niet meer werken.
Waarom is het dan wel zo dat elke partij die op een nummer 1 positie staat op deze startpagina’s te vinden is?
Mijn mening is: test het en zie of het werkt!
Want meten is weten.
Wanneer je in wat artikelen over linkbuilding bent gedoken dan kom je al gauw de volgende termen tegen: white hat linkbuilding, grey hat linkbuilding en black hat linkbuilding.
White hat linkbuilding is het uitvoeren van linkbuilding die voldoet aan de richtlijnen van Google.
Wanneer je deze ‘methode’ inzet, loop je geen kans op commentaar en eventuele penalty’s van Google.
Deze vorm wordt ook wel de meest pure en meest natuurlijk vorm van linkbuilding genoemd.
Grey hat linkbuilding is het grijze, (nu nog) gedoogde gebied tussen white hat linkbuilding en black hat linkbuiling.
Deze methodes voldoen niet helemaal aan de richtlijnen van Google, maar worden momenteel niet bestraft.
Black hat linkbuilding is het vergaren van links door methodes of technieken die niet voldoen aan de richtlijnen van Google.
Denk bijvoorbeeld aan het deelnemen aan linkuitwisselingsprogramma’s, cloacking, verborgen teksten of links of automatisch verzamelde content.
Terwijl 100% van alle online marketing bureaus die actief zijn met linkbuilding linkruils aangaan voor hun klanten, inclusief Online Marketing Agency.
Linkruils hebben namelijk een bewezen effect.
Natuurlijk is de manier waarop de linkruil plaatsvindt wel van essentieel belang, maar dat is een heel ander verhaal.
En wat is dan precies dat grijze gebied?
Google zegt op haar website het volgende:
“Probeer niet via allerlei trucjes je positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat je zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat je hebt gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker.”
Ik kan wel aannames gaan doen, maar in principe weet niemand dat!
We komen er alleen achter wanneer Google haar algoritme updatet en er grote veranderingen in de zoekresultaten ontstaan.
Waar begin je?
Hoe begin je?
Wat heb je nodig?
Tijd om jou, als ondernemer, daar alles over te vertellen.
Allereerst kan je bijvoorbeeld vragen aan de klanten waar jij voor hebt gewerkt om een stukje op hun website te plaatsen over jou.
Heb je bijvoorbeeld de verbouwing van hun pand verzorgd?
Vraag om een artikel met een linkje.
Heb je een stukje software geleverd?
Vraag om een blog/recensie met daarin een linkje.
Zolang je goed werk hebt geleverd, is dat vaak geen probleem.
Pro tip: je kunt ook zelf een artikel of stukje tekst inclusief linkje aanleveren.
Dan hoeven ze het alleen nog maar goed te keuren (en te plaatsen).
Achterhaal of er op het internet jouw bedrijfsnaam is gebruikt zonder link erbij met het programma Unlinked Mentions Finder.
Met Unlinked Mentions Finder kan je heel simpel achterhalen of iemand iets over jou heeft geschreven op het internet, maar er geen link naar jou website bij heeft geplaatst.
Vervolgens is het aan jou om contact op te nemen met die partij om te vragen of ze een link kunnen toevoegen.
Deel de pagina die je hoger in Google wilt laten ranken op social media kanalen als Facebook en LinkedIn.
Ook dit zijn links naar je website.
Voeg je website toe aan websites zoals Openingstijden.nl, detelefoongids.nl en andere sites waar je gegevens van jouw bedrijf en website achter kan laten.
Ga op zoek in je huidige netwerk!
Als bouwbedrijf kan je bijvoorbeeld de loodgieter die je altijd inhuurt vragen of ze wat willen vertellen op hun website over jullie samenwerking.
Of misschien heeft de buurman wel een blog dat gaat over waar jij je met je bedrijf mee bezig houdt..
Bekijk het linkprofiel van je concurrenten met het gratis programma Seoreviewtools en ga op zoek naar links die jij ook kan aanmaken/aanvragen.
Wil je nog meer tips op het gebied van linkbuilding? Lees dan mijn blog 8 tips voor een ijzersterk linkprofiel!
Wanneer je verschillende artikelen over linkbuilding hebt gelezen dan zijn dit twee termen die je waarschijnlijk wel voorbij heb zien komen.
Domein autoriteit (DR) en URL autoriteit (UR) zijn cijfers van de verschillende linkbuildingtools die aangeven hoe sterk of zwak de autoriteit van een website of specifieke pagina is.
Oftewel: als twee websites nagenoeg identiek zijn wil jij liever een link ontvangen van de website die een hogere domein- of URL autoriteit heeft.
Wat erg belangrijk is om hierbij te onthouden is dat deze cijfers niet van Google zijn en niet direct wat zeggen over hoe goed de organisatie scoort.
Maar ze komen vaak wel aardig dicht in de buurt.
De term domein autoriteit gaat over het domein.
Dus bijvoorbeeld: https://onlinemarketingagency.nl
En URL autoriteit gaat om een specifieke pagina.
Dus https://onlinemarketingagency.nl/online-marketing-bureau-arnhem.
Elk linkbuilding tool heeft zo zijn eigen manier van de autoriteit bepalen.
Zo kan ik mijn website bijvoorbeeld een domein autoriteit hebben van 33 volgens Ahrefs en 25 volgens Moz.
De cijfers zijn dus een guideline en kan je dus vooral goed inzetten wanneer je ze vergelijkt met je directe concurrenten.
Wanneer je concurrent een vele malen hogere autoriteit heeft, dan is er dus werk aan de winkel.
In mijn ogen is Ahrefs veruit het beste programma op het gebied van linkbuilding.
Alleen is deze backlink tool erg prijzig.
Want mijn mening is dat een ‘Lite’ account niet voldoende is, daarom betaal je dus al gauw $179 per maand.
Ahrefs heeft een gigantische database, is heel accuraat en werkt verschrikkelijk fijn.
En heeft naast het analyseren van backlinks nog veel meer handige functionaliteiten.
Majestic behoort ook tot de top van de linkbuilding tools.
Het programma is wat goedkoper dan Ahrefs en ook erg krachtig.
In het verleden heb ik met Majestic gewerkt, maar mijn voorkeur gaat toch naar Ahrefs.
Ik vind Ahrefs wat fijner werken en duidelijkere, betere inzichten geven.
Seo Review Tools is het programma voor ondernemers die zelf aan de slag willen met linkbuilding.
Met de Valuable Backlinks Checker kan je gratis het linkprofiel van je concurrenten analyseren.
En ik moet eerlijk zeggen: de deze backlink tool is aardig accuraat.
SEO Review Tools is minder ingewikkeld dan Ahrefs of Majestic, maar bevat dan ook minder functionaliteiten.
Juist omdat de tool in de basis zo goed werkt, vind ik dat je Seo Review Tools zeker een kans moet geven.
Aangezien ik echt een ‘tooltjesman’ ben, heb ik eigenlijk alle grote linkbuildingprogramma’s wel eens gebruikt.
Naast Ahrefs, Majestic en Seo Review Tools heb ik ook de volgende programma’s gebruikt:
Mijn advies is dat wanneer je zelf actief bezig wilt gaan met linkbuilding, dat je bovenstaande tools een keer moet hebben uitgeprobeerd en getest!
Om maar meteen antwoord te geven op de vraag: mijn advies is dat je linkbuilding uitbesteedt in combinatie met linkbuilding zelf doen.
Zoals ik al eerder aangaf is het voor jou, de ondernemer, in bepaalde gevallen makkelijk om links te vergaren.
Dit zijn vaak natuurlijkere links dan de links die een online marketing bureau voor je aanmaakt.
Maar tegen het volume en de kwaliteit van de links van een online marketing bureau kan jij vaak niet op.
Het is daarnaast ook altijd goed om betrokken te zijn bij het proces van linkbuilding.
Je wilt namelijk altijd weten waar de links die het online marketing bureau plaatst komen te staan en het online marketing bureau wilt weten welke links jij aan het vergaren bent.
Ik vertel graag aan anderen hoe ik over SEO denk.
En zo ook over linkbuilding.
Persoonlijk denk ik dat we met linkbuilding minder ver zijn dan we allemaal denken en dat het lijkt alsof Google minder streng is als we denken.
Startpagina’s werken namelijk nog erg goed, online marketing bureaus werken veelal nog met eigen linknetwerken en er zijn maar weinig linkprofielen die echt natuurlijk zijn.
Neemt niet weg dat dat mogelijk geen toekomstbestendige praktijken zijn, want wat ik ook denk is dat Google in de toekomst veel strenger gaat zijn en een groot deel van de websites gaat negeren.
Denk dus aan die startpagina’s of andere pagina’s die alleen maar draaien om linkbuilding.
Ik denk ook dat de content die op de website staat waar de link vandaan komt, nog belangrijker gaat worden.
Het is namelijk ontzettend makkelijk om een URL te kopen met een hoge domein autoriteit en vervolgens alle content om te gooien zodat het in jouw straatje past.
Om die reden denk ik ook dat Google meer gaat leunen op vertrouwen en dus op de leeftijd van je domein, je historie, gekregen penalty’s, etc.
Linkbuilding is nog steeds het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie, maar ik denk dat dit aandeel steeds kleiner gaat worden door de jaren heen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.