Sinds de introductie van Google Analytics 4 is mening marketeer en ondernemer van slag.
Je moet Analytics bijvoorbeeld anders implementeren via Tag Manager, call tracking werkt anders en ook het meten van de bedankpagina’s als conversies gaat nu op een andere manier.
Dat laatste is populair, dus ik laat je graag zien hoe je je bedankpagina meetbaar kunt maken in Google Analytics 4.
Als je een bedankpagina meetbaar wil maken binnen Google Analytics 4, dan ga ik ervan uit dat je Google Analytics 4 al gebruikt en hebt ingezet voor je website.
Mocht dat niet zo zijn, dan adviseer ik je om het artikel te lezen dat ik eerder heb geschreven genaamd Handleiding: Google Analytics 4 (GA4) inladen via Tag Manager.
Daarin leg ik je stap voor stap uit hoe je Google Analytics 4 kan implementeren met Google Tag Manager.
En nu door met het echte werk:
Stap 1: ga naar de website van Google Analytics.
Stap 2: log in en ga naar de Google Analytics 4 property binnen het account waar je de bedankpagina wilt toevoegen.
Stap 3: klik links op ‘alle gebeurtenissen’ en vervolgens op ‘gebeurtenis maken’.
Stap 4: klik op ‘maken’.
Stap 5: geef de gebeurtenis een herkenbare naam. Bijvoorbeeld ‘ingevuld_contactformulier’.
Stap 6: zet de parameter op page_location, de operator op ‘begint met’ en vul bij de waarde URL van de bedankpagina in.
Dat ziet er zo uit!
Stap 7: ga links in het rijtje naar ‘Conversies en klik vervolgens op ‘Nieuwe conversiegebeurtenis’
Stap 8: vul de naam van de gebeurtenis is (dit is in mijn geval ingevuld_contactformulier) en klik op ‘opslaan’.
Stap 9: ga naar de bedankpagina en test of je de conversies terugziet in Google Analytics.
Aangezien ik denk dat je nog wel meer handige tips en handleidingen over Google Analytics 4 wilt hebben, heb ik ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.