Kliks op telefoonnummer meetbaar maken met Google Analytics 4

Geplaatst op 24 december 2020 door Daniël Kuipers

Een van de belangrijkste conversies binnen je website, zeker als we het hebben over de B2B markt, is het bellen.

En die belletjes wil je meetbaar gemaakt hebben. Want jij wilt precies weten welke campagne heeft geleid tot welk resultaat.

Alleen weet je ook hoe je de kliks op het telefoonnummer meetbaar maakt met de komst van Google Analytics 4? De kans is groot van niet!

Vandaag laat ik je daarom zien hoe je kliks op het telefoonnummer meetbaar kan maken met Google Analytics 4.

Disclaimer: momenteel is er nog geen stukje content op aarde die omschrijft hoe je dit kan doen. Wij zijn de allereerste. Dit betekent dat ik dus niet wil zeggen dat dit de beste methode is, de snelste methode of wat dan ook. Nee, dit is de methode waarvan wij weten dat hij nu werkt. En omdat wij de beroerdste niet zijn, willen we die graag met je delen.

Voordat je begint: Google Analytics 4 implementeren via Tag Manager

Voordat je kliks op het telefoonnummer meetbaar kan maken met Google Analytics 4, moet je eerst Google Analytics 4 gekoppeld hebben aan je website.

En dat kan je het best doen met Google Tag Manager.

Nou is het implementeren van Google Analytics 4 met Tag Manager eigenlijk een heel eigen blog op zich. Dus die heb ik dan ook eerst geschreven en die moet je dus ook eerst even lezen als je Google Analytics 4 nog niet hebt geïmplementeerd:

Handleiding: Google Analytics 4 (GA4) inladen via Tag Manager.

Dat is dan ook stap 0: alle stappen in dat artikel volgen.

Stap 1: Tag aanmaken binnen Google Tag Manager

Je moet er echt even goed voor gaan zitten. Dit is namelijk waar het lastig begint te worden en waar je goed moet opletten.

Ga allereerst naar de website van Tag Manager en ga naar de container waar je de kliks op het telefoonnummer meetbaar wilt maken.

Klik vervolgens op ‘Nieuw tag’ en noem die vervolgens Telefoonnummer_klik.

Telefoonnummer klik tag

Klik vervolgens op tagconfiguratie en dan op Google Analytics: GA4-gebeurtenis.

Selecteer bij configuratietag Google Analytics 4 (dit kan bij jou anders heten, afhankelijk van hoe je ‘m hebt genoemd bij stap 0 of bij het implementeren van Google Analytics 4).

Vul bij Gebeurtenisnaam Telefoonnummer_klik in.

call tracking analytics 4

Dat was nog best te doen, toch? Nu door naar de Trigger binnen Tag Manager.

Voordat ik verder ga, wil ik even kort uitleggen wat je nu hebt gedaan. Je hebt nu namelijk niks anders gedaan dan het maken van een digitaal labeltje.

Een soort van punt van herkenning. De volgende stap is ervoor zorgen dat dat labeltje op de juiste manier wordt afgeschoten.

Stap 2: Trigger aanmaken binnen Google Tag Manager

We gaan door met het scherm van stap 1. Klik op Triggers en vervolgens rechtsboven op het blauwe plusje (+).

Vul linksboven wederom Telefoonnummer_klik in en klik op Triggercongifuratie.

Klik vervolgens op ‘Alleen links’.

Trigger Google Analytics 4

Vul vervolgens de volgende velden in zodat het er exact zo uitziet als onderstaand screenshot.

Bij Page Path staat er .* en bij Click URL staat er tel:.

triggerconfiguratie ga4

Klik vervolgens op opslaan en nog een keer op opslaan.

Voordat ik verder ga, wil ik wederom kort uitleggen wat je nu hebt gedaan. Je hebt nu namelijk niks anders gedaan dan een commando meegegeven aan Tag Manager wanneer het labeltje afgevuurd moet worden.

Stap 3: Testen of wat je nu hebt gedaan werkt (Debugger mode)

Het is nu tijd om te controleren of je goed hebt opgelet. Maar voordat we dat gaan doen, moeten we alleen nog de wijzigingen verzenden.

Dit kan je doen door in Tag Manager rechtsboven op Verzenden te klikken en dan op Publiceren te klikken.

Als je dat hebt gedaan, mag je op Voorbeeld klikken (rechts naast de blauwe knop met Verzenden).

Vul daar vervolgens de URL van je website in en klik op Start.

Google Tag Assistent

Vervolgens opent je website en heb je als het goed is twee schermen open staan. Eén scherm met je website en een ander scherm met de Debugger mode van Tag Manager.

Als het goed is, zie je in het ene scherm de volgende informatie:

Tag fired analytics 4 call tracking

Klik vervolgens binnen je website op het telefoonnummer en houdt het andere scherm goed in de gaten. Als je alle eerdere stappen goed hebt doorlopen, dan hoort Telefoonnummer_klik te verspringen van de groep Tags Not Fired naar de groep Tags Fired.

Dat ziet er dan zo uit:

Tags fired and not fired

Als jij ‘m ook zag verspringen, dan ben je echt een koning. Een baas. Een wizzkid. Ik ben trots!

We zijn er helaas nog niet. Want je hebt alles binnen Tag Manager goed gedaan, maar we moeten er nog voor zorgen dat dit allemaal goed binnenkomt in Google Analytics 4.

Voordat je verder gaat wil ik je de tip meegeven dat je de debugger mode van Tag Manager nog even moet uitzetten door linksboven op het kruisje te klikken.

Stap 4: Ervoor zorgen dat het klik op de telefoonnummer als conversie binnenkomt (Aangepaste definitie maken)

Ik hoop echt dat je het nog vol hebt kunnen houden tot dit gedeelte. Ik weet dat het niet makkelijk is, maar het is ontzettend handig om dit meetbaar te hebben gemaakt.

Binnen Tag Manager zijn we klaar, dus het wordt hoog tijd dat je naar Google Analytics gaat en de Google Analytics 4 property aanklikt van de website waar je het klikken op het telefoonnummer meetbaar wilt maken.

Klik vervolgens links in het rijtje op Alle gebeurtenissen en vervolgens rechtsboven op Aangepaste definities beheren.

Vul vervolgens bij beide velden Telefoonnummer_klik in en klik rechtsboven op Opslaan.

Aangepaste definitie beheren

Google Analytics 4 is nu goed ingesteld. Er zijn nu twee dingen die je moet doen:

  • Klik op het telefoonnummer als test
  • Wacht een dag (als je vandaag Google Analytics 4 hebt aangemaakt)

Die laatste, die licht ik nog even toe. Als je namelijk Google Analytics 4 vandaag hebt aangemaakt, dan zal hij bij bestaande gebeurtenissen nog niks tonen. Dat heeft een dag nodig.

Het lijkt er dus op dat het niet heeft gewerkt, maar als je een dag hebt gewacht en op het telefoonnummer hebt geklikt, dan krijg je het volgende scherm te zien bij ‘alle gebeurtenissen’.

alle gebeurtenissen analytics 4

Stap 5: laatste controle met Google Analytics 4

We zijn er echt bijna. Er zijn nu nog een paar kleine dingen die je moet controleren en moet testen om te bepalen of alles goed gaat.

Allereerst moet in bovenstaande foto het schuifje rechts naast Telefoonnummer_klik. Dan is het telefoonnummer namelijk ingesteld al conversie.

De volgende check die je moet doen is naar Conversies gaan en daar kijken of de conversie van gisteren daadwerkelijk is geregistreerd. (Gisteren ja, want je hebt net een dag gewacht als het goed is.)

Als daar een 1 of 2 staat, dan heb je het echt goed gedaan en mag de champagnefles gepopt worden.

Google analytics 4 klik telefoonnummer conversie

Bonus: kliks op mailadres op affiliate link kliks meetbaar maken met deze methode

Terwijl ik dit artikel aan het schrijven was. dacht ik ook zo’n soort artikel te schrijven over het meetbaar maken van kliks op het mailadres of bijvoorbeeld op een affiliate link die je gebruikt.

Maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. De hierboven beschreven methode is namelijk voor 99% te gebruiken voor andere soorten kliks.

Verander overal namelijk ‘Telefoonnummer_klik’ door ‘Mailadres_klik’ en ‘tel:’ door ‘mailto:’ bij stap 2 en je bent er al.

En verander overal ‘Telefoonnummer_klik’ door ‘AffiliateX_klik’ en ‘tel:’ door ‘www.URLvanjeaffiliatepartner.nl’ en je bent er ook al!

En meer

Aangezien ik denk dat je nog wel meer handige tips en handleidingen over Google Analytics 4 wilt hebben, heb ik ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]