Google Analytics 4 koppelen met Google Data Studio

Handleiding: Google Analytics 4 koppelen met Google Data Studio

Google Data Studio is een van de beste (gratis) rapportage tools die er is. Daar is geen discussie over mogelijk.

Maar natuurlijk wil je al je waardevolle data uit Google Analytics 4 ook importeren in dat handige dashboard.

En nu weet je misschien niet hoe dat moet …maar na het lezen van dit artikel wel!

Voordat je begint: Google Analytics 4 aanmaken

Ik ga er nu vanuit dat je bezig bent met je Data Studio dashboard of dat je er bezig mee wilt gaan. In beide gevallen heb je eerst Google Analytics 4 nodig en moet dit ook op de juiste manier gekoppeld zijn met je dashboard.

Hoe je dat doet, ga ik je niet in dit artikel uitleggen. Dat is namelijk een volledig artikel op zich.

En die heb ik natuurlijk al lang geschreven. In het volgende artikel vind je precies hoe je Google Analytics 4 aanmaakt en vervolgens koppelt via Google Tag Manager.

Handleiding: Google Analytics 4 inladen via Tag Manager.

Google Analytics 4 (GA4) koppelen met Google Data Studio in 4 stappen

Stap 1: ga naar de website van Google Data Studio en log in met je Google account.

Stap 2: klik op het vak met het grote plusje waar ‘Leeg rapport’ staat.

Leeg rapport Data Studio

Stap 3: klik op het vakje waar ‘Met Google Analytics’ staat.

Koppel data studio aan analytics 4

Stap 4: ga in het rijtje op zoek naar het Google Account waar je iemand wilt toevoegen. Klik die aan, selecteer de juiste Google Analytics 4 property en klik rechtsonder op ‘toevoegen’.

GA4 gegevens toevoegen aan rapport

En dat was het al! Als het goed is, maakt Google Data Studio automatisch een tabel aan met daarin alle gebeurtenissen binnen Google Analytics 4.

Het is nu aan jou om de Data Studio in te richten en alle data toe te voegen die je graag wilt zien.

En meer

Aangezien ik denk dat je nog wel meer handige tips en handleidingen over Google Analytics 4 wilt hebben, heb ik ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.

Recente blogs

24 februari 2021
on page seo complete uitleg hoog socren google

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.
22 februari 2021
statistieken google analytics

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes. De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina's per sessie en sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst? Dat ga ik je nu uitleggen!
14 februari 2021
kennisbank opzetten

Kennisbank opzetten: alles wat je moet weten

14 februari 2021
overstappen sendinblue activecampaign

Waarom wij van Sendinblue overstappen naar ActiveCampaign

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]