Met de komst van Google Analytics 4 is Site Search gelukkig nog steeds gewoon een schuifje dat je aan- en uit kan zetten.
Alleen dat schuifje is wel verplaatst. Waar het schuifje staat, waar je op moet letten en hoe je dus Site Search instelt met Google Analytics laat ik je in dit artikel zien.
Inhoudsopgave
Voordat je begint: eerst moet je Google Analytics 4 hebben
Wanneer je zoekopdrachten meetbaar wilt maken met Google Analytics 4, is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerst Google Analytics 4 hebt en hebt gekoppeld met je website.
Hoe je dat doet, ga ik je niet in dit artikel uitleggen. Dat is namelijk een volledig artikel op zich.
Die heb ik natuurlijk al lang geschreven. In het volgende artikel vind je precies hoe je Google Analytics 4 aanmaakt en vervolgens koppelt met Google Tag Manager.
Handleiding: Google Analytics 4 inladen via Tag Manager.
In 6 stappen Site Search instellen met Google Analytics 4
Stap 1: ga naar de website van Google Analytics en ga vervolgens naar de juiste Google Analytics 4 property.
Stap 2: klik linksonder op ‘Beheer’.
Stap 3: klik op ‘Gegevensstreams’.

Stap 4: klik op de juiste gegevensstream.

Stap 5: klik op het tandwieltje in het vakje met ‘Verbeterde meting’.

Stap 6: zet het schuifje bij ‘Zoeken op de site’ aan.

Zo gemakkelijk is het aanzetten van Site Search binnen Google Analytics 4. Helaas ben je er nog niet. Er zijn nog twee zaken die we moeten doen.
Deze instelling moet je controleren na het instellen van Site Search
Ik wil dat je nu even naar de zoekfunctie van je website gaat en daar wat intypt. Als je iets intypt en vervolgens op enter klikt. Welke URL krijg je dan te zien?
De URL binnen mijn WordPress website wordt https://onlinemarketingagency.nl/?s=test.
De letter of letters na de ? in je URL worden de query parameter genoemd. Die is heel belangrijk.
Google Analytics 4 heeft namelijk een aantal standaard van die parameters, maar wanneer je een niet gangbaar CMS hebt, kan het zijn dat Analytics 4 jouw parameters dus niet herkent.
Wanneer je op ‘Geavanceerde instellingen weergeven’ klikt in bovenstaande afbeelding, dan zie je dat Google Analytics 4 standaard de volgende parameters heeft:
- q
- s
- search
- query
- keyword
Staat de letter of staan de letters die bij jouw in de URL na de ? komen er niet tussen? Zet dan een komma achter keyword en vul ‘m aan met jouw parameter.
Dit komt er dan zo uit te zien: q,s,search,query,keyword,sitesearch
Controleer of ’t werkt en achterhaal wat mensen invullen in de zoekfunctie
De allerlaatste stappen zijn controleren of het werkt en achterhalen wat mensen invullen in de zoekfunctie.
Hiervoor moet je natuurlijk eerst de zoekfunctie op je website gebruiken. Als je dat hebt gedaan, moet je naar het kopje ‘Realtime’ binnen Google Analytics 4.
Vervolgens zie je rechts een blokje met ‘Aantal gebeurtenissen’ staan. Daar moet je je ‘view_search_results’ zien staan.

Nu je weet dat het werkt, wil je ook graag weten mensen hebben ingevuld in de zoekfunctie van je website.
Helaas houdt Google Analytics 4 nog niet alle zoekopdrachten netjes bij. Momenteel worden alleen de zoekresultaten van de afgelopen 30 minuten bijgehouden.
Deze kan je achterhalen door links op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Betrokkenheid’ te klikken.
Vervolgens klik op je ‘view_search_results’ in de lijst met gebeurtenissen.

En zet dan de parameternaam rechts op ‘search_term’.

Zoektermen inzichtelijk maken in je Google Analytics 4 Rapporten
Wanneer je de zoektermen ook inzichtelijk wil krijgen in je Google Analytics 4 rapporten, dien je nog een extra stap uit te voeren. Gelukkig hebben wij hier al een blog over geschreven, zodat je dit niet zelf meer hoeft uit te vogelen.
Google zoektermen inzichtelijk krijgen in je Google Analytics 4 rapporten
Wanneer je stap 1 en 2 van de blog in de bovenstaande link doorloopt, ben je helemaal klaar om jouw zoektermen ook in je rapporten inzichtelijk te krijgen!
En meer
Aangezien ik denk dat je nog wel meer handige tips en handleidingen over Google Analytics 4 wilt hebben, heb ik ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.
- Google Analytics 4 inladen met Google Tag Manager
- Iemand toevoegen aan Google Analytics 4
- IP-adres filter toevoegen in Google Analytics 4
- Klik op telefoonnummer & mailadres meetbaar maken met Google Analytics 4
- Bedankpagina meetbaar maken met Google Analytics 4
- Google Analytics 4 koppelen met Google Ads
- Google Analytics 4 conversies importeren in Google Ads
- Google Data Studio koppelen met Google Data Studio
2 reacties op “Handleiding: Site Search instellen in Google Analytics 4”
Hallo Daniël
Ik heb je stappen gevolgd alleen gaat dit over de laatste 30 minuten. Hoe zie ik nu een rapportage over een eigen gekozen tijdspad.
Daarnaast heb ik mijzelf uitgesloten van de statistieken en zal die test niet werken. Wel als je incognito gaat.
Hi Sandra,
Klopt! Momenteel toont Google alleen nog de laatste 30 minuten. Mocht je dit willen testen, dan kan je dit het best doen op je telefoon via 4G. Dan heb je een ander IP-adres.