Handleiding: Site Search instellen in Google Analytics 4

Geplaatst op 12 januari 2021 door Daniël Kuipers

Met de komst van Google Analytics 4 is Site Search gelukkig nog steeds gewoon een schuifje dat je aan- en uit kan zetten.

Alleen dat schuifje is wel verplaatst. Waar het schuifje staat, waar je op moet letten en hoe je dus Site Search instelt met Google Analytics laat ik je in dit artikel zien.

Voordat je begint: eerst moet je Google Analytics 4 hebben

Wanneer je zoekopdrachten meetbaar wilt maken met Google Analytics 4, is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerst Google Analytics 4 hebt en hebt gekoppeld met je website.

Hoe je dat doet, ga ik je niet in dit artikel uitleggen. Dat is namelijk een volledig artikel op zich.

Die heb ik natuurlijk al lang geschreven. In het volgende artikel vind je precies hoe je Google Analytics 4 aanmaakt en vervolgens koppelt met Google Tag Manager.

Handleiding: Google Analytics 4 inladen via Tag Manager.

In 6 stappen Site Search instellen met Google Analytics 4

Stap 1: ga naar de website van Google Analytics en ga vervolgens naar de juiste Google Analytics 4 property.

Stap 2: klik linksonder op ‘Beheer’.

Stap 3: klik op ‘Gegevensstreams’.

sitesearch-instellen-google-analytics-4

Stap 4: klik op de juiste gegevensstream.

Gegevensstream analytics 4

Stap 5: klik op het tandwieltje in het vakje met ‘Verbeterde meting’.

site search aanzetten

Stap 6: zet het schuifje bij ‘Zoeken op de site’ aan.

Zoeken op de site Google Analytics

Zo gemakkelijk is het aanzetten van Site Search binnen Google Analytics 4. Helaas ben je er nog niet. Er zijn nog twee zaken die we moeten doen.

Deze instelling moet je controleren na het instellen van Site Search

Ik wil dat je nu even naar de zoekfunctie van je website gaat en daar wat intypt. Als je iets intypt en vervolgens op enter klikt. Welke URL krijg je dan te zien?

De URL binnen mijn WordPress website wordt https://onlinemarketingagency.nl/?s=test.

De letter of letters na de ? in je URL worden de query parameter genoemd. Die is heel belangrijk.

Google Analytics 4 heeft namelijk een aantal standaard van die parameters, maar wanneer je een niet gangbaar CMS hebt, kan het zijn dat Analytics 4 jouw parameters dus niet herkent.

Wanneer je op ‘Geavanceerde instellingen weergeven’ klikt in bovenstaande afbeelding, dan zie je dat Google Analytics 4 standaard de volgende parameters heeft:

  • q
  • s
  • search
  • query
  • keyword

Staat de letter of staan de letters die bij jouw in de URL na de ? komen er niet tussen? Zet dan een komma achter keyword en vul ‘m aan met jouw parameter.

Dit komt er dan zo uit te zien: q,s,search,query,keyword,sitesearch

Controleer of ’t werkt en achterhaal wat mensen invullen in de zoekfunctie

De allerlaatste stappen zijn controleren of het werkt en achterhalen wat mensen invullen in de zoekfunctie.

Hiervoor moet je natuurlijk eerst de zoekfunctie op je website gebruiken. Als je dat hebt gedaan, moet je naar het kopje ‘Realtime’ binnen Google Analytics 4.

Vervolgens zie je rechts een blokje met ‘Aantal gebeurtenissen’ staan. Daar moet je je ‘view_search_results’ zien staan.

search result gebeurtenis

Nu je weet dat het werkt, wil je ook graag weten mensen hebben ingevuld in de zoekfunctie van je website.

Helaas houdt Google Analytics 4 nog niet alle zoekopdrachten netjes bij. Momenteel worden alleen de zoekresultaten van de afgelopen 30 minuten bijgehouden.

Deze kan je achterhalen door links op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Betrokkenheid’ te klikken.

Vervolgens klik op je ‘view_search_results’ in de lijst met gebeurtenissen.

view search results

En zet dan de parameternaam rechts op ‘search_term’.

search term parameternaam

Zoektermen inzichtelijk maken in je Google Analytics 4 Rapporten

Wanneer je de zoektermen ook inzichtelijk wil krijgen in je Google Analytics 4 rapporten, dien je nog een extra stap uit te voeren. Gelukkig hebben wij hier al een blog over geschreven, zodat je dit niet zelf meer hoeft uit te vogelen.

Google zoektermen inzichtelijk krijgen in je Google Analytics 4 rapporten

Wanneer je stap 1 en 2 van de blog in de bovenstaande link doorloopt, ben je helemaal klaar om jouw zoektermen ook in je rapporten inzichtelijk te krijgen!

En meer

Aangezien ik denk dat je nog wel meer handige tips en handleidingen over Google Analytics 4 wilt hebben, heb ik ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books
2 reacties op “Handleiding: Site Search instellen in Google Analytics 4
  1. Hallo Daniël
    Ik heb je stappen gevolgd alleen gaat dit over de laatste 30 minuten. Hoe zie ik nu een rapportage over een eigen gekozen tijdspad.
    Daarnaast heb ik mijzelf uitgesloten van de statistieken en zal die test niet werken. Wel als je incognito gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Meest gestelde vragen over deze blog

Site Search in Google Analytics 4 (GA4) is ontworpen met een andere interface en heeft andere instellingen vergeleken met de oudere versies. GA4 legt meer nadruk op gebeurtenisgestuurde data en realtime rapportage, en dit beïnvloedt ook hoe Site Search wordt gepresenteerd en geanalyseerd in het platform. Het specifieke proces om Site Search in te stellen is ook gewijzigd in GA4, zoals beschreven in de blog.

Er is geen expliciete limiet genoemd voor het aantal zoektermen dat GA4 kan bijhouden. Echter, zoals de blog vermeldt, houdt GA4 momenteel alleen de zoekresultaten van de afgelopen 30 minuten bij, wat een beperking kan zijn voor sommige gebruikers.

Er is geen standaardproces om data direct van oudere versies van Google Analytics naar GA4 te migreren, vooral omdat GA4 een compleet nieuw metingssysteem en datastructuur gebruikt. Wel kunnen beide versies tegelijkertijd op een website draaien, waardoor gebruikers data uit beide bronnen kunnen vergelijken en analyseren.

Nee, de Site Search functie in GA4 is gratis te gebruiken. Echter, als je gebruikmaakt van geavanceerde functies of een groot volume aan data verwerkt met Google Analytics, dan zijn er kosten verbonden aan Google Analytics 360, de betaalde versie van het platform.

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency