Site Search instellen in Google Analytics 4

Handleiding: Site Search instellen in Google Analytics 4

Met de komst van Google Analytics 4 is Site Search gelukkig nog steeds gewoon een schuifje dat je aan- en uit kan zetten.

Alleen dat schuifje is wel verplaatst. Waar het schuifje staat, waar je op moet letten en hoe je dus Site Search instelt met Google Analytics laat ik je in dit artikel zien.

Voordat je begint: eerst moet je Google Analytics 4 hebben

Wanneer je zoekopdrachten meetbaar wilt maken met Google Analytics 4, is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerst Google Analytics 4 hebt en hebt gekoppeld met je website.

Hoe je dat doet, ga ik je niet in dit artikel uitleggen. Dat is namelijk een volledig artikel op zich.

Die heb ik natuurlijk al lang geschreven. In het volgende artikel vind je precies hoe je Google Analytics 4 aanmaakt en vervolgens koppelt met Google Tag Manager.

Handleiding: Google Analytics 4 inladen via Tag Manager.

Stap 1: ga naar de website van Google Analytics en ga vervolgens naar de juiste Google Analytics 4 property.

Stap 2: klik linksonder op ‘Beheerder’.

Stap 3: klik op ‘Gegevensstreams’.

Gegevensstreams site search

Stap 4: klik op de juiste gegevensstream.

Gegevensstream analytics 4

Stap 5: klik op het tandwieltje in het vakje met ‘Verbeterde meting’.

site search aanzetten

Stap 6: zet het schuifje bij ‘Zoeken op de site’ aan.

Zoeken op de site Google Analytics

Zo gemakkelijk is het aanzetten van Site Search binnen Google Analytics 4. Helaas ben je er nog niet. Er zijn nog twee zaken die we moeten doen.

Deze instelling moet je controleren na het instellen van Site Search

Ik wil dat je nu even naar de zoekfunctie van je website gaat en daar wat intypt. Als je iets intypt en vervolgens op enter klikt. Welke URL krijg je dan te zien?

De URL binnen mijn WordPress website wordt https://onlinemarketingagency.nl/?s=test.

De letter of letters na de ? in je URL worden de query parameter genoemd. Die is heel belangrijk.

Google Analytics 4 heeft namelijk een aantal standaard van die parameters, maar wanneer je een niet gangbaar CMS hebt, kan het zijn dat Analytics 4 jouw parameters dus niet herkent.

Wanneer je op ‘Geavanceerde instellingen weergeven’ klikt in bovenstaande afbeelding, dan zie je dat Google Analytics 4 standaard de volgende parameters heeft:

  • q
  • s
  • search
  • query
  • keyword

Staat de letter of staan de letters die bij jouw in de URL na de ? komen er niet tussen? Zet dan een komma achter keyword en vul ‘m aan met jouw parameter.

Dit komt er dan zo uit te zien: q,s,search,query,keyword,sitesearch

Controleer of ’t werkt en achterhaal wat mensen invullen in de zoekfunctie

De allerlaatste stappen zijn controleren of het werkt en achterhalen wat mensen invullen in de zoekfunctie.

Hiervoor moet je natuurlijk eerst de zoekfunctie op je website gebruiken. Als je dat hebt gedaan, moet je naar het kopje ‘Realtime’ binnen Google Analytics 4.

Vervolgens zie je rechts een blokje met ‘Aantal gebeurtenissen’ staan. Daar moet je je ‘view_search_results’ zien staan.

search result gebeurtenis

Nu je weet dat het werkt, wil je ook graag weten mensen hebben ingevuld in de zoekfunctie van je website.

Helaas houdt Google Analytics 4 nog niet alle zoekopdrachten netjes bij. Momenteel worden alleen de zoekresultaten van de afgelopen 30 minuten bijgehouden.

Deze kan je achterhalen door links op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Betrokkenheid’ te klikken.

Vervolgens klik op je ‘view_search_results’ in de lijst met gebeurtenissen.

view search results

En zet dan de parameternaam rechts op ‘search_term’.

search term parameternaam

En meer

Aangezien ik denk dat je nog wel meer handige tips en handleidingen over Google Analytics 4 wilt hebben, heb ik ze hier allemaal voor je op een rijtje gezet.

Recente blogs

26 maart 2021
Blockchain, NFT’s en SEO

Blockchain, NFT’s en SEO: wat zouden we kunnen verwachten?

26 maart 2021
Affiliate link aanmaken in Bol.com

Affiliate link aanmaken in Bol.com: zo doe je dat (2021)

26 maart 2021
backlinks disavowen semrush

Backlinks disavowen met SEMrush: slechte links verwijder je zo

26 maart 2021
SEO gratis

Waarom SEO niet zo gratis is als ze zeggen!

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]