Wat is AMP?

Wat is AMP en hoe implementeer je het op je WordPress website?

Één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle WordPress website is de usability.

Ofwel, het gebruiksgemak.

En een snelle laadtijd is dan weer een belangrijk factor in het vergroten van dat gebruiksgemak.

Want eerlijk … wie blijft er nu meer dan 5 seconden te wachten op een pagina die maar niet laadt?

Veel websitebezoekers in ieder geval niet.

Die hebben daar helemaal geen zin in.

En Google dus ook niet.

Gelukkig heeft Google daar wat op bedacht: AMP.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat jouw webpagina’s supersnel laden op mobiele apparaten als telefoons en tablets.

Bijna direct zelfs.

Daar worden je bezoekers blij van.

Dat ziet Google graag en dus zal ze jouw content sneller indexeren en misschien wel een paar posities laten stijgen in de zoekresultaten, wat leidt tot nóg meer blije bezoekers.

Win-win, dus.

Hoe implementeer je AMP op een WordPress website?

Voordat je AMP gaat implementeren kun je eerst even in Google Analytics checken hoeveel van je bezoekers via mobiele apparaten op je website komt.

Als dat er geen zijn, hoef je je misschien nu nog niet te wagen aan AMP (al ben je natuurlijk wel klaar voor de toekomst als je het wél doet).

AMP installeren op je WordPress website gaat vervolgens heel gemakkelijk.

Je hebt er geen technische know-how voor nodig.

Er zijn gratis plugins als AMP (voor beginners), AMP for WP (voor meer uitgebreide functies) en SEO-tool Yoast’s eigen Glue die het allemaal voor je kunnen regelen.

Eitje.

Ik ga je nu laten zien hoe dat moet!

Stap 1: Zoek binnen plugins op AMP, installeer vervolgens de plugin ‘AMP for WordPress’ en activeer de plugin.

AMP for WordPress plugin

Stap 2: Maak binnen de plugin AMP de keuze of je de berichten of pagina’s als AMP variant wilt.

AMP berichten of pagina's
Stap 3: Zoek binnen de plugins op ‘Glue’, installeer vervolgens de plugin ‘Glue voor Yoast SEO en AMP’ en activeer de plugin.

Yoast Glue for AMP

Stap 4: Klik binnen Yoast SEO (AMP) op ‘design’ en stel je eigen AMP design samen.

Yoast SEO AMP Design

Stap 5: Voeg de Google Analytics trackingcode toe binnen Yoast SEO (AMP) onder het kopje ‘Analytics’.

Google Analytics code toevoegen AMP

Stap 6: Laat Google weten dat je mobiele website opnieuw geïndexeerd moet worden in Google Search Console (Fetchen als Google) en wacht tot Google de AMP van je website oppakt.

Fetchen als Google

Stap 7: Typ in de dagen na bovenstaande stappen in de adresbalk van je browser de URL van je website in met ‘site:’ ervoor en bekijk of Google je AMP heeft opgepakt.

Hoe zien Accelerated Mobile Pages eruit?

Het antwoord op die vraag is simpel: simpel.

Want simpel laadt snel.

Dat betekent dat de AMP plugins een paar concessies doen aan de opmaak van je website om ‘m sneller te laten laden: geen onnodige versieringen.

De focus komt op de content.

Geen zorgen, je website blijft natuurlijk wel herkenbaar en de meeste plugins geven je de mogelijkheid om de pagina’s zelf vorm te geven (en om ook afbeeldingen, video’s en je social media berichten in te laden).

Eigenlijk kun je er bijna alles mee.

Maar dan met een snelle laadtijd.

Geef jezelf een paar uurtjes de tijd om kennis te maken met AMP, om even te spelen met de opties en je hebt in no-time een enorm snelle website.

Succes!

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *