WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Wat is AMP?

Wat is AMP en hoe implementeer je het op je WordPress website?

Één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle WordPress website is de usability.

Ofwel, het gebruiksgemak.

En een snelle laadtijd is dan weer een belangrijk factor in het vergroten van dat gebruiksgemak.

Want eerlijk … wie blijft er nu meer dan 5 seconden te wachten op een pagina die maar niet laadt?

Veel websitebezoekers in ieder geval niet.

Die hebben daar helemaal geen zin in.

En Google dus ook niet.

Gelukkig heeft Google daar wat op bedacht: AMP.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat jouw webpagina’s supersnel laden op mobiele apparaten als telefoons en tablets.

Bijna direct zelfs.

Daar worden je bezoekers blij van.

Dat ziet Google graag en dus zal ze jouw content sneller indexeren en misschien wel een paar posities laten stijgen in de zoekresultaten, wat leidt tot nóg meer blije bezoekers.

Win-win, dus.

Hoe implementeer je AMP op een WordPress website?

Voordat je AMP gaat implementeren kun je eerst even in Google Analytics checken hoeveel van je bezoekers via mobiele apparaten op je website komt.

Als dat er geen zijn, hoef je je misschien nu nog niet te wagen aan AMP (al ben je natuurlijk wel klaar voor de toekomst als je het wél doet).

AMP installeren op je WordPress website gaat vervolgens heel gemakkelijk.

Je hebt er geen technische know-how voor nodig.

Er zijn gratis plugins als AMP (voor beginners), AMP for WP (voor meer uitgebreide functies) en SEO-tool Yoast’s eigen Glue die het allemaal voor je kunnen regelen.

Eitje.

Ik ga je nu laten zien hoe dat moet!

Stap 1: Zoek binnen plugins op AMP, installeer vervolgens de plugin ‘AMP for WordPress’ en activeer de plugin.

AMP for WordPress plugin

Stap 2: Maak binnen de plugin AMP de keuze of je de berichten of pagina’s als AMP variant wilt.

AMP berichten of pagina's
Stap 3: Zoek binnen de plugins op ‘Glue’, installeer vervolgens de plugin ‘Glue voor Yoast SEO en AMP’ en activeer de plugin.

Yoast Glue for AMP

Stap 4: Klik binnen Yoast SEO (AMP) op ‘design’ en stel je eigen AMP design samen.

Yoast SEO AMP Design

Stap 5: Voeg de Google Analytics trackingcode toe binnen Yoast SEO (AMP) onder het kopje ‘Analytics’.

Google Analytics code toevoegen AMP

Stap 6: Laat Google weten dat je mobiele website opnieuw geïndexeerd moet worden in Google Search Console (Fetchen als Google) en wacht tot Google de AMP van je website oppakt.

Fetchen als Google

Stap 7: Typ in de dagen na bovenstaande stappen in de adresbalk van je browser de URL van je website in met ‘site:’ ervoor en bekijk of Google je AMP heeft opgepakt.

Hoe zien Accelerated Mobile Pages eruit?

Het antwoord op die vraag is simpel: simpel.

Want simpel laadt snel.

Dat betekent dat de AMP plugins een paar concessies doen aan de opmaak van je website om ‘m sneller te laten laden: geen onnodige versieringen.

De focus komt op de content.

Geen zorgen, je website blijft natuurlijk wel herkenbaar en de meeste plugins geven je de mogelijkheid om de pagina’s zelf vorm te geven (en om ook afbeeldingen, video’s en je social media berichten in te laden).

Eigenlijk kun je er bijna alles mee.

Maar dan met een snelle laadtijd.

Geef jezelf een paar uurtjes de tijd om kennis te maken met AMP, om even te spelen met de opties en je hebt in no-time een enorm snelle website.

Succes!

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *