Wat is AMP?

Wat is AMP en hoe implementeer je het op je WordPress website?

Één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle WordPress website is de usability.

Ofwel, het gebruiksgemak.

En een snelle laadtijd is dan weer een belangrijk factor in het vergroten van dat gebruiksgemak.

Want eerlijk … wie blijft er nu meer dan 5 seconden te wachten op een pagina die maar niet laadt?

Veel websitebezoekers in ieder geval niet.

Die hebben daar helemaal geen zin in.

En Google dus ook niet.

Gelukkig heeft Google daar wat op bedacht: AMP.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat jouw webpagina’s supersnel laden op mobiele apparaten als telefoons en tablets.

Bijna direct zelfs.

Daar worden je bezoekers blij van.

Dat ziet Google graag en dus zal ze jouw content sneller indexeren en misschien wel een paar posities laten stijgen in de zoekresultaten, wat leidt tot nóg meer blije bezoekers.

Win-win, dus.

Hoe implementeer je AMP op een WordPress website?

Voordat je AMP gaat implementeren kun je eerst even in Google Analytics checken hoeveel van je bezoekers via mobiele apparaten op je website komt.

Als dat er geen zijn, hoef je je misschien nu nog niet te wagen aan AMP (al ben je natuurlijk wel klaar voor de toekomst als je het wél doet).

AMP installeren op je WordPress website gaat vervolgens heel gemakkelijk.

Je hebt er geen technische know-how voor nodig.

Er zijn gratis plugins als AMP (voor beginners), AMP for WP (voor meer uitgebreide functies) en SEO-tool Yoast’s eigen Glue die het allemaal voor je kunnen regelen.

Eitje.

Ik ga je nu laten zien hoe dat moet!

Stap 1: Zoek binnen plugins op AMP, installeer vervolgens de plugin ‘AMP for WordPress’ en activeer de plugin.

AMP for WordPress plugin

Stap 2: Maak binnen de plugin AMP de keuze of je de berichten of pagina’s als AMP variant wilt.

AMP berichten of pagina's
Stap 3: Zoek binnen de plugins op ‘Glue’, installeer vervolgens de plugin ‘Glue voor Yoast SEO en AMP’ en activeer de plugin.

Yoast Glue for AMP

Stap 4: Klik binnen Yoast SEO (AMP) op ‘design’ en stel je eigen AMP design samen.

Yoast SEO AMP Design

Stap 5: Voeg de Google Analytics trackingcode toe binnen Yoast SEO (AMP) onder het kopje ‘Analytics’.

Google Analytics code toevoegen AMP

Stap 6: Laat Google weten dat je mobiele website opnieuw geïndexeerd moet worden in Google Search Console (Fetchen als Google) en wacht tot Google de AMP van je website oppakt.

Fetchen als Google

Stap 7: Typ in de dagen na bovenstaande stappen in de adresbalk van je browser de URL van je website in met ‘site:’ ervoor en bekijk of Google je AMP heeft opgepakt.

Hoe zien Accelerated Mobile Pages eruit?

Het antwoord op die vraag is simpel: simpel.

Want simpel laadt snel.

Dat betekent dat de AMP plugins een paar concessies doen aan de opmaak van je website om ‘m sneller te laten laden: geen onnodige versieringen.

De focus komt op de content.

Geen zorgen, je website blijft natuurlijk wel herkenbaar en de meeste plugins geven je de mogelijkheid om de pagina’s zelf vorm te geven (en om ook afbeeldingen, video’s en je social media berichten in te laden).

Eigenlijk kun je er bijna alles mee.

Maar dan met een snelle laadtijd.

Geef jezelf een paar uurtjes de tijd om kennis te maken met AMP, om even te spelen met de opties en je hebt in no-time een enorm snelle website.

Succes!

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *