Wat is AMP?

Wat is AMP en hoe implementeer je het op je WordPress website?

Één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle WordPress website is de usability.

Ofwel, het gebruiksgemak.

En een snelle laadtijd is dan weer een belangrijk factor in het vergroten van dat gebruiksgemak.

Want eerlijk … wie blijft er nu meer dan 5 seconden te wachten op een pagina die maar niet laadt?

Veel websitebezoekers in ieder geval niet.

Die hebben daar helemaal geen zin in.

En Google dus ook niet.

Gelukkig heeft Google daar wat op bedacht: AMP.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat jouw webpagina’s supersnel laden op mobiele apparaten als telefoons en tablets.

Bijna direct zelfs.

Daar worden je bezoekers blij van.

Dat ziet Google graag en dus zal ze jouw content sneller indexeren en misschien wel een paar posities laten stijgen in de zoekresultaten, wat leidt tot nóg meer blije bezoekers.

Win-win, dus.

Hoe implementeer je AMP op een WordPress website?

Voordat je AMP gaat implementeren kun je eerst even in Google Analytics checken hoeveel van je bezoekers via mobiele apparaten op je website komt.

Als dat er geen zijn, hoef je je misschien nu nog niet te wagen aan AMP (al ben je natuurlijk wel klaar voor de toekomst als je het wél doet).

AMP installeren op je WordPress website gaat vervolgens heel gemakkelijk.

Je hebt er geen technische know-how voor nodig.

Er zijn gratis plugins als AMP (voor beginners), AMP for WP (voor meer uitgebreide functies) en SEO-tool Yoast’s eigen Glue die het allemaal voor je kunnen regelen.

Eitje.

Ik ga je nu laten zien hoe dat moet!

Stap 1: Zoek binnen plugins op AMP, installeer vervolgens de plugin ‘AMP for WordPress’ en activeer de plugin.

AMP for WordPress plugin

Stap 2: Maak binnen de plugin AMP de keuze of je de berichten of pagina’s als AMP variant wilt.

AMP berichten of pagina's
Stap 3: Zoek binnen de plugins op ‘Glue’, installeer vervolgens de plugin ‘Glue voor Yoast SEO en AMP’ en activeer de plugin.

Yoast Glue for AMP

Stap 4: Klik binnen Yoast SEO (AMP) op ‘design’ en stel je eigen AMP design samen.

Yoast SEO AMP Design

Stap 5: Voeg de Google Analytics trackingcode toe binnen Yoast SEO (AMP) onder het kopje ‘Analytics’.

Google Analytics code toevoegen AMP

Stap 6: Laat Google weten dat je mobiele website opnieuw geïndexeerd moet worden in Google Search Console (Fetchen als Google) en wacht tot Google de AMP van je website oppakt.

Fetchen als Google

Stap 7: Typ in de dagen na bovenstaande stappen in de adresbalk van je browser de URL van je website in met ‘site:’ ervoor en bekijk of Google je AMP heeft opgepakt.

Hoe zien Accelerated Mobile Pages eruit?

Het antwoord op die vraag is simpel: simpel.

Want simpel laadt snel.

Dat betekent dat de AMP plugins een paar concessies doen aan de opmaak van je website om ‘m sneller te laten laden: geen onnodige versieringen.

De focus komt op de content.

Geen zorgen, je website blijft natuurlijk wel herkenbaar en de meeste plugins geven je de mogelijkheid om de pagina’s zelf vorm te geven (en om ook afbeeldingen, video’s en je social media berichten in te laden).

Eigenlijk kun je er bijna alles mee.

Maar dan met een snelle laadtijd.

Geef jezelf een paar uurtjes de tijd om kennis te maken met AMP, om even te spelen met de opties en je hebt in no-time een enorm snelle website.

Succes!

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *