Een deel van je klanten googelt op bijvoorbeeld “McGregor Polo wit maat L”, maar er is ook een grote groep die zoekt op wat bredere termen als “heren polo” of “polo’s voor mannen”.
Omdat die tweede groep groter is dan je denkt en om ervoor te zorgen dat je categorieën vindbaar zijn in Google, is het nodig om een stuk SEO-tekst toe te voegen.
Je kent het wel, dat stukje tekst onderaan de pagina met alle producten die er alleen maar voor de zoekmachine staat :). En vandaag geef ik je 10 tips voor die categorieteksten.
Wanneer mensen met het schrijven van teksten aan de slag gaan, is de eerste reactie: ‘wat is het zoekwoord’ of ‘hoe vaak moet het zoekwoord in de tekst zitten’.
Daar moet je vanaf stappen. De eerste stap voordat je start met je categorietekst is namelijk logisch nadenken:
Wat zou een potentiele klant (en dus Google) willen lezen? Iets over de kleur van de polo’s? De maat? De modellen? Eventuele andere eigenschappen? Vergelijkbare collecties? Vergelijkbare merken? Eventueel broeken die matchen?
Ga zo maar door. Maak hier eventueel een soort mindmap van met onderwerpen die je wilt behandelen in je categorietekst.
Nu je precies weet wat je wilt vertellen, kan je een zoekwoord kiezen voor je SEO-tekst. Kies altijd 1 of 2 hoofdtermen uit waar je jouw tekst op gaat focussen.
Mocht je voor 2 hoofdtermen kiezen, dan moeten deze termen extreem dicht bij elkaar liggen. Bijvoorbeeld ‘heren polo’ en ‘heren poloshirt’. Als deze twee termen te ver van elkaar afliggen, heeft je tekst geen focus en ga je niet goed scoren.
Op het moment dat je de hoofdterm(en) hebt, mag je nog op zoek naar 2-3 longtail zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘polo shirt heren’ of ‘heren polo kopen’. Ook deze termen moeten relevant zijn aan de hoofdzoekterm.
Deze longtail zoekwoorden kan je vervolgens verwerken in je tekst en in de tussenkopjes. Maar daarover later meer.
Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van de tekst adviseer ik altijd eerst even wat inspiratie op te doen. Daar kun je een aantal handige tools voor gebruiken:
Vul je zoekterm in en kijk waar de tools allemaal mee komen. Noteer dat, want dat kan je later goed gebruiken
Het is nu duidelijk wat je wilt gaan schrijven en welke woorden je moet gebruiken. Nu is het hoog tijd om te kijken wat de concurrenten doen.
Googel op de zoekterm waarop je jouw categorietekst wilt aan focussen en ga eens kijken wat de concurrenten doen:
Kijk alles af en probeer patronen te herkennen bij je concurrenten. Heeft de top 5 allemaal hetzelfde zoekwoord? Ga daar dan voor! Hebben de nummer 1 tot en met 3 allemaal een tekst van 400+ woorden? Ga daar dan ook voor!
Pro tip: met de On Page SEO Checker (Top 10 Benchmarking) van SEMrush kan je precies zien hoe lang de content van concurrenten is, hoe vaak het zoekwoord genoemd is en meer.
Ik heb het al een aantal keer genoemd, maar de lengte van je tekst is wel degelijk belangrijk. Er is echter een magisch getal dat ik kan noemen waardoor je meteen hoog in Google gaat scoren.
Want zo werkt Google niet.
Dit is misschien flauw, maar een tekst is lang genoeg als je er mee op positie 1 staat…
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat het complete plaatje moet kloppen. En als je ziet dat iedereen in de top 10 een categorietekst heeft van minstens 400 woorden, dat je dan niet moet aankomen met een tekst van 100 woorden.
Daar ga je het gewoon niet mee redden. Gebruik dus vooral de eerdergenoemde tool van SEMrush om te bepalen wat de gemiddelde lengte is van een tekst en houd je daaraan.
En aangezien mensen toch graag altijd een vuistregel willen: wij hanteren vaak 300-500 woorden. Afhankelijk van hoe competitief de branche is.
Als ik het woord bank zeg, waar denk jij dan aan? Aan een meubel waar je op kan zitten of aan bijvoorbeeld een ING of Rabobank?
Als ik vervolgens poten, hout en een zitting zeg, waar denk je dan aan?
Precies.
Dat is waar semantiek om draait: de verhouding tussen de zoekwoorden en de context waarin woorden gebruikt worden. Om de betekenis van woorden in een bepaalde context dus.
Dit sluit eigenlijk naadloos aan bij tip 1: welke woorden zijn er nodig om het voor Google nog duidelijk te maken waar je pagina over gaat? In het geval van de polo: denk aan de maat, het materiaal, wanneer je het draagt, hoe je het draagt, etc.
Google snapt namelijk dat een polo met name in de zomer wordt gedragen en dat bijvoorbeeld een chino en een zomers colbert goed erbij passen omdat die semantisch aan elkaar gerelateerd zijn.
Dat kun je dan mooi gebruiken voor je categorietekst!
De H1 van de pagina is je belangrijkste titel. Dit is eigenlijk altijd de titel van categorie die helemaal bovenaan de pagina staat.
Maar naast de H1, zijn de H2’s ook heel belangrijk. Voor de H1 geldt de richtlijn dat je er maar één per pagina mag gebruiken, maar voor H2’s geldt dat advies niet.
Daar kun je er prima meer van gebruiken. Mijn advies is dat je categorietekst minstens twee H2’s moet bevatten. Gebruik er ook niet meer dan 5, want dat ziet er met ongeveer 350 woorden best gek uit.
Naast dat je de H2’s moet gebruiken, is het ook belangrijk dat je hier je hoofd zoekwoord(en) in gebruikt en dat je de longtail zoektermen erin verwerkt.
Houd ook hier weer de eerdere tips in je achterhoofd. Een goed voorbeeld van een H2 kan zijn: ‘Heren polo bestellen bij [bedrijfsnaam]’ of ‘Herenpolo’s: van [MERK] tot [MERK]’.
Veel mensen weten dit niet en denken dat je op een zoekwoord alleen met andere websites van concurreren, maar wist je dat verschillende pagina’s binnen één website ook met elkaar kunnen concurreren?
Even een heel simpel voorbeeld. Stel je hebt een pagina genaamd heren polo’s en polo’s voor heren. Wanneer ik op beide zoektermen zoek, zie ik dezelfde zoekresultaten.
Dat betekent dus dat Google deze termen als hetzelfde ziet en op één grote hoop gooit. Wanneer jij dan toch deze twee categorieën hebt aangemaakt, dan zullen deze pagina’s strijden om dezelfde plek in Google.
Google moet vervolgens zelf kiezen welke hij gaat tonen. En één ding weten zeker van Google: we moeten Google zo min mogelijk zelf keuzes laten maken en dat we zelf (voor zover dat mogelijk is) de touwtjes in handen moeten hebben.
Controleer dus je zoekwoorden en wat je ziet in Google als je op die termen zoekt altijd voordat je de categorietekst gaat schrijven en loop al je categorieën naderhand nog even na.
Pro tip: in de Position Tracking functie van SEMrush zit een functie die eventuele keyword cannibalization voor je kan opsporen
Als een bezoeker een pagina niet goed kan vinden, dan kan Google dat ook niet. En vice versa.
Daarom is een goede interne linkstructuur erg belangrijk. De belangrijkste categorieën wil je verwerken in je hoofdnavigatie en eventuele minder belangrijke pagina’s kan je verwerken in de footer.
Vergeet daarnaast in je categorietekst ook niet gebruik te maken van interne links. Als je zegt dat een chino goed past bij een herenpolo, zorg er dan voor de het woord chino linkt naar de categorie waar chino’s staan.
En hetzelfde geldt voor de merken. Als je in je tekst het merk Tommy Hilfiger noemt, link het woord Tommy Hilfiger dan naar de merkenpagina waar alle Tommy Hilfiger items staan.
Ik kan nog meer voorbeelden geven, maar volgens mij snap je wel wat ik bedoel!
Zoals ik al eerder aangaf is de categorietekst eigenlijk bedoeld voor Google. Om je pagina wat meer waarde en content mee te geven. Toch is al altijd een groep mensen die erg ver scrollen en bij je tekst aankomen.
Daar kwam ik met Hotjar achter. Schrijf dus altijd voor je bezoeker en sluit af met een actie.
Als we het hebben over een categorietekst, dan adviseer ik eigenlijk altijd een ‘scrol terug naar boven knop’. De belangrijkste content van de pagina zijn namelijk je producten. Daar draait het om en je wilt die zo toegankelijk mogelijk maken.
Categorieteksten zijn teksten over een bepaalde categorie producten of diensten die op een website worden getoond met informatieve doeleinde. Ze zijn belangrijk omdat ze helpen de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je site te verbeteren. Dit doen ze door relevante zoekwoorden te bevatten en gebruikers te informeren over de inhoud van de categorie.
Hoewel er geen vaste lengte is, wordt aangeraden om categorieteksten minimaal 300 woorden te maken. Dit geeft voldoende ruimte om zoekwoorden natuurlijk te verwerken en gedetailleerde informatie te bieden.
Ja, het toevoegen van relevante afbeeldingen en interne links kan de gebruikerservaring verbeteren en helpt zoekmachines je pagina beter te begrijpen. Zorg ervoor dat afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor SEO, door alt-teksten toe te voegen. En laat links leiden naar waardevolle, gerelateerde content op je site.
4 reacties op “10 tips voor het schrijven van goed vindbare categorieteksten”
Precies dit had ik nodig! Dankjewel, heel waardevol.
Graag gedaan Nina!
Wat mij ontroert, is dat je start met Google. Maar dat je hart, op het einde, toch ligt bij de bezoekers!
Je tekst:
Als we het hebben over een categorietekst, dan adviseer ik eigenlijk altijd een ‘scrol terug naar boven knop’.
Super. Ik pas je tips ook toe op gewone pagina’s. Vind Google vast niet erg 🙂
Dat vindt Google zeker niet erg. Ik zeg altijd: als je het voor je bezoekers doet, dan zit het met Google ook wel goed :).