5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig.

Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk:

‘Loodgieter Arnhem’.

Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO?

En wat als die concurrenten al duizenden euro’s hebben gestopt in SEO werkzaamheden en verschrikkelijk goed vindbaar?

Helemaal mooi!

Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen.

Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf.

Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen.

In een half uurtje.

zoekwoorden concurrenten achterhalen

Maar eerst: wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoord, keyword, sleutelwoord, zoekopdracht, zoekterm of trefwoord.

Het betekent allemaal hetzelfde.

Een zoekwoord is een woord, of meerdere woorden, die een bezoeker intypt in Google met als doel de juiste informatie te vinden.

That’s it.

Meer is het niet.

Het gaat niet over volume, relevantie of lengte.

Dit zijn pas zaken die om de hoek komen kijken bij een goed zoekwoord.

Leuk feitje: wist je dat 20% van de zoekwoorden die zijn ingetypt, nog nooit eerder zijn ingetypt?

20% zoekopdrachten is nieuw

Waarom zoekwoorden & een zoekwoordenonderzoek zo belangrijk zijn

Een zoekwoordonderzoek en dan ook de bijbehorende zoekwoorden zijn de basis van elke SEO content strategie.

Want stel, je hebt een heel tof idee om over te schrijven.

Namelijk je favoriete hobby: fitness met eigen lichaamsgewicht (dit is trouwens echt mijn hobby, maar dat terzijde).

Aangezien je hier al een paar jaar mee bezig bent, vind je het leuk om hier over te schrijven.

Maar wist je dat fitness met eigen lichaamsgewicht ook wel calisthenics wordt genoemd of street workout?

En wist je ook dat er:

  • Gemiddeld 10 keer per maand in Google in Nederland wordt gezocht op ’Fitness met eigen lichaamsgewicht’.
  • Gemiddeld 390 keer per maand in Google in Nederland wordt gezocht op ‘Street workout’.
  • Gemiddeld 8100 keer per maand in Google in Nederland wordt gezocht op ‘Calisthenics’.

Met bovenstaande gegevens, welk zoekwoord zou jij kiezen?

Ik zou gaan voor het zoekwoord ‘Calisthenics’ en later ook voor het zoekwoord ‘Street workout’.

Logisch, toch?

Wat ik met bovenstaand voorbeeld wil uitleggen is dat de zoekwoorden je teksten kunnen maken of breken.

Zonder een strategie, zonder een plan, ga je nooit goed scoren.

Daarom is het, voordat je start met schrijven, belangrijk om te achterhalen waar je op wilt scoren en hoe je dat wilt doen.

En nou hoor ik je denken: Hoe achterhaal je dan de beste zoekwoorden?

Daar heb ik al een blog over geschreven.

Namelijk: Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen.

Tooltip: Mijn favoriet tool om zoekwoorden te achterhalen is KWfinder. Echt een aanrader en helemaal gratis.

Zo achterhaal je de gebruikte zoekwoorden van je concurrenten

Nu komen we bij het echte werk!

Je hebt nu voldoende voorkennis en dus kan ik 5 manieren laten zien hoe je de zoektermen van je concurrenten kan achterhalen.

Ik doe dit op volgorde.

Op volgorde van de methode waar ik het meest fan van ben op volgorde van welke ik het meest gebruik.

We gaan beginnen met mijn ultieme favoriet: Ahrefs.

Zoekwoorden achterhalen met Ahrefs (1/2)

Als je mijn blogs vaker leest, dan weet je dat ik super fan ben van Ahrefs.

Je las er bijvoorbeeld al iets over bij mijn tips voor een ijzersterk linkprofiel, of bij het artikel over linkbuilding of misschien wel bij de manieren om te achterhalen hoe hoog je in Google staat.

Ahrefs is een bazenprogramma en als het budget toereikend is, schaf het dan zeker aan.

Wanneer je inlogt in Ahrefs kan je bovenaan een domein invullen.

Zoektermen concurrenten achterhalen Ahrefs

Zorg er altijd voor dat het domein wat je invult overeenkomt met het live domein.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is: wanneer je website geen www bevat, vul deze dan ook niet in.

Klik vervolgens links in het rijtje op ‘Concurrende domeinnamen’.

Et voilà, alle partijen die overlap hebben op het gebied van content.

Door nu simpel op de getallen te klikken, kan je de zoektermen van je concurrenten zien.

Content overlap Ahrefs

Klik in het rijtje ‘Zoektermen uniek voor doel’ om de zoektermen te zien waar jij op scoort, maar de concurrent niet.

Klik in het rijtje ‘Algemene zoektermen’ om de zoektermen te zien waar zowel jij als je concurrent op scoort.

Klik op ‘Zoektermen uniek voor concurrent’ om de zoektermen te zien waar je concurrent op scoort en jij niet.

Een kind kan de was doen.

Zoekwoorden achterhalen met Ahrefs (2/2)

Binnen Ahrefs kan je data op veel verschillende manieren benaderen.

Dus ook de zoektermen van je concurrenten.

Je kan namelijk ook het domein van je concurrent invullen in Ahrefs en wanneer je dan vervolgens klikt op ‘Organische zoektermen’ in het menu links, dan zie je meteen alle zoektermen van die concurrent.

Dan hebben we het ook echt over ALLE zoektermen.

En als je wilt weten hoe die data er in Excel uitziet, moet je op de onderstaande download klikken.

Bol.com export Ahrefs organische zoektermen

On Page SEO bekijken: Meta omschrijvingen, titels, tussenkopjes, etc.

Wanneer je goed op weg bent met SEO, dan staat het zoekwoord dat je hebt gekozen voor die pagina in de meta omschrijving, meta titel, de H1, de H2, de alt tekst en de URL.

Oftewel, in alle On Page SEO elementen.

Dit geldt voor jou, maar natuurlijk ook voor je concurrenten.

Door naar die elementen te kijken, kan je meteen zien op welke termen ze focussen.

Het zoekwoord staat namelijk bijna altijd vooraan in de meta titel.

Zo durf ik je meteen te vertellen dat het zoekwoord in onderstaande snippet ‘Webdesign Amstelveen’ is.

Google Snippet on page seo

Een makkelijk manier om al deze On Page SEO elementen te achterhalen is de Mozbar.

Met deze Chrome extensie kan je met 1 klik op de knop de On Page SEO elementen achterhalen van die pagina.

Kijk maar!

Mozbar On page SEO

Spioneren met Spyfu

In de afgelopen jaren ben ik minder fan geworden van Spyfu.

Voor mijn gevoel laat de tool steeds minder zien, helemaal wanneer je geen betaald account hebt.

Spyfu is soortgelijk aan Ahrefs, alleen dan van mindere kwaliteit.

Het voordeel van Spyfu is wel dat je 1 keer per dag de tool gratis kan gebruiken.

Dit is bij Ahrefs niet mogelijk.

Wanneer je een domein hebt ingevuld bij Spyfu, kan ik onder het kopje ‘SEO Keywords’ bekijken wat de zoekwoorden zijn.

Wat ik wel gaaf vind aan Spyfu, is dat je kan selecteren op onder andere de meest belangrijke zoekwoorden, nieuwe zoekwoorden, stijgers, dalers, pagina 1 zoekwoorden, etc.

Intern linken kan je zoekwoorden verlinken

Het intern linken doe je eigenlijk om twee redenen:

  • De bezoeker verder op weg helpen/doorsturen.
  • Pagina’s beter vindbaar maken voor Google binnen je website.

En over die laatste, daar gaan we het nu hebben.

Google moet je (in dit geval) zien als een mens.

Stel dat je een mens de opdracht geeft: vindt pagina X binnen deze website.

Als die pagina niet makkelijk en binnen een paar klikken gevonden kan worden, dan kan Google dat ook niet.

Om die reden zijn interne links erg belangrijk.

Je kan er namelijk mee voorzorgen dat de pagina’s waarvan jij wilt dat ze beter gevonden worden een boost krijgen.

Dat is dan ook precies de reden waarom interne links belangrijke zoekwoorden kunnen verlinken.

Omdat het zo overduidelijk is dat partijen met die woorden willen scoren.

Ik doe het ook, hoor!

Interne linkbuilding is namelijk verschrikkelijk belangrijk.

En als je naar mijn website gaat, dan zie je ze ook:

Interne links verlinken je zoekwoorden

Zoekwoorddichtheid (SEOquake)

Zoekwoorddichtheid is niet anders dan hoe vaak een zoekwoord in een tekst wordt genoemd.

Heb je een tekst van 100 woorden en zit er 3 keer het zoekwoord in?

Dan heb je een zoekwoorddichtheid van 3%.

We gaan nu niet in op wat nu de ideale zoekwoorddichtheid is, maar je kunt er wel veel informatie uithalen.

Want, veel gebruikte woorden…

zullen wel woorden zijn waar iemand op wil scoren.

Op woordjes als ‘een’, ‘de’, ‘het’, ‘en’, etc. na dan!

De zoekwoorddichtheid is met 101 tools te achterhalen.

Maar aangezien ik je al eerder heb verteld over SEOquake, vind het wel een goed idee om ook die Chrome extensie weer te gebruiken.

Hoe werkt SEOquake?

Als het goed is heb je de Chrome extensie al geïnstalleerd.

Zo niet, even snel doen.

En dan de volgende stappen doorlopen:

  • Ga naar de website/pagina van de concurrent.
  • Klik op het SEOquake icoontje tussen je Chrome extensies.
  • Klik vervolgens op ‘Density’.

Nu zie je een hele lijst met de zoekwoorden die er worden gebruikt op die pagina, hoe vaak ze worden gebruikt en wat de dichtheid is.

Zoekwoorddichtheid SEOquake

Tip: aan de rechterkant kan je ook aangeven of je zoekwoorden wilt achterhalen die langer dan 1 woord zijn.

Nu moet jij aan de slag!

Ik heb je nu alle tools, tips en tricks gegeven om de zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen.

Nu is het aan jou om de beste zoekwoorden uit te kiezen en daarmee je concurrenten te verslaan.

Succes!

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *