Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’.
En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
Om te achterhalen welke zoekwoorden zorgen voor welke conversie, moet je drie stappen doorlopen.
Stap 1 is je website koppelen aan Google Analytics.
Ik verwacht, en de kans is ook heel groot, dat je dat al gedaan hebt.
Mocht dat niet zo zijn, klik dan op één van onderstaande blogs en installeer Google Analytics op de manier die jij prettig vindt:
Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.
Oftewel, op SEO gebied is het één van de belangrijkste tools van Google.
Om je website te voorzien van Search Console moet je 2 handelingen verrichten:
Deze beide handelingen omschrijf ik uitgebreid in mijn blog genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’.
Stap 2 is dan ook het lezen van bovenstaand artikel en vervolgens een Search Console account aanmaken en je website op de juiste manier toe te voegen.
(En nee, deze stap mag je niet overslaan.)
We zijn aangekomen bij de derde en laatste stap: het in gebruik nemen van Keyword Hero.
Dat is namelijk de tool die ervoor zorgt dat je kan achterhalen welke zoekwoorden voor welke conversies zorgen.
Hoe doet Keyword Hero dat?
Door data van Google Analytics en Google Search Console aan elkaar te koppelen.
Omdat je Analytics en Search Console inmiddels hebt aangemaakt, is het installeren van Keyword Hero een eitje en kost dat je nog geen twee minuten.
En hoe je dat doet, dat ga ik je nu laten zien.
Stap 1: Ga naar de website van Keyword Hero (https://keyword-hero.com/) en klik rechtsboven op ‘Sign up / Log in’.
Stap 2: Log in met het Google account waar Google Tag Manager, Google Analytics en Google Search Console aan gekoppeld is.
Stap 3: Klik rechtsboven op ‘Add Domain’’
Stap 4: Selecteer in de kolom ‘Accounts’ welk account je gekoppeld wilt hebben, in de kolom ‘Properties & Apps’ welke property je gekoppeld wilt hebben en in de kolom ‘views’ welke weergave je gekoppeld wilt hebben.
Stap 5: Selecteer bij ‘Select tracking’ de conversie die je wilt weten en klik op ‘Next’
Stap 6: Selecteer het juiste domein door op ‘Select’ te klikken en let goed op dat deze precies overeenkomt met je website.
Klik vervolgens op ‘Next’.
Stap 7: Klik onderaan op ‘Create’.
Selecteer vervolgens weer het juiste Google Account.
Stap 8: Selecteer een betaald plan (Want anders kan je de conversies niet meten) en klik op ‘Next’.
Stap 9: Wacht 24 uur totdat je eerste data vertoond wordt en vul je e-mailadres in als je graag elke week een rapport wilt krijgen van de Keyword Hero resultaten.
Dat zou ik echt doen!
Nu heb je Analytics, Search Console en Keyword Hero, maar je weet nog niet hoe je kan achterhalen welke zoekwoorden goed converteren.
Als je 24 uur hebt gewacht nadat je Keyword Hero account is opgezet dan kan je op de volgende plek vinden welke zoekwoorden converteren en welke niet.
En voilà!
Daar zie je alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om op je website te komen.
Als je rechts in de tabel kijkt zie je de conversies en bijvoorbeeld het conversiepercentage.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.