Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat op een bepaalde pagina op je website terecht komt en via diezelfde pagina je website weer verlaat.
Zonder door te klikken naar een tweede of andere pagina, dus.
Een hoog bouncepercentage impliceert doorgaans dat de desbetreffende pagina je bezoekers niet genoeg overtuigt van je call-to-action.
Of dat nou gaat om het kopen van een product, het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor je nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper.
Je zou het misschien niet denken, maar een hoge bounce rate is niet altijd slecht!
In sommige gevallen is het logisch of zelfs goed om een hoog bouncepercentage te hebben.
Een one-page website heeft bijvoorbeeld per definitie hoog bouncepercentage (er zijn immers geen pagina’s om naar door te klikken), maar kan toch behoorlijk effectief zijn in het binnenhalen van leads.
Variabelen als sessieduur zijn dan meer van belang.
One-page website vs. een reguliere website (Bron: https://devrix.com/tutorial/one-page-vs-multi-page-website/)
Soms zijn pagina’s simpelweg bedoeld om antwoord te geven op een vraag.
In dat geval komen bezoekers met die vraag via Google op je pagina en vinden daar precies het antwoord wat te zoeken, om vervolgens je site weer te verlaten: een hoog bouncepercentage en toch blije bezoekers.
Maar, pagina’s die bedoeld zijn om mensen door te laten klikken moeten het liefst wel een zo laag mogelijke bounce rate hebben.
Denk daarbij aan je homepage, diensten- en productpagina’s of andere landingspagina’s.
Voor die pagina’s geef ik je vandaag wat tips.
Tips waarmee je je bouncepercentage kunt proberen te verlagen en veel voorkomende bounce-verhogers die je even moet checken.
Bij het verlagen van het bouncepercentage denk je misschien al gauw aan conversie optimalisatie.
Aan psychologische trucjes die je toe kunt passen om mensen te laten klikken op je knop.
En terecht hoor, maar vaak vergeet men eerst de user experience te checken.
Als de gebruikservaring van de pagina’s of je website in het algemeen niet goed is, gaan je bezoekers weg.
Ongeacht of je nu een geweldige pagina hebt gemaakt.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website snel laadt, zodat bezoekers je website niet al verlaten voordat-ie überhaupt geladen is.
Check je navigatie en menu’s om er zeker van te zijn dat mensen makkelijk (en het liefst met zo min mogelijk moeite) andere pagina’s van je website kunnen bezoeken.
Bekijk ook of alle content op je website goed te lezen is op alle mogelijke schermen: smartphones, tablets en laptops.
Gebruik desnoods wat heatmapping op je website, zodat je precies kunt zien hoe bezoekers omgaan met de pagina’s op je websites.
Een andere factor die je bounce rate enorm verhoogt is een mismatch tussen intentie van de bezoeker en je content.
Probeer te achterhalen wat bezoekers precies willen weten als ze een bepaalde term in Google invoeren en op je pagina klikken.
Wanneer je ze niet geeft wat ze willen of wanneer je de beloftes uit je meta-description niet waar kan maken, zijn bezoekers in een mum van tijd weer verdwenen.
En dat wilt niemand.
Maak handig gebruik van foto’s, video’s, infographics of andere afbeeldingen om je pagina wat aantrekkelijker te maken.
Bij het aanblik van grote lappen tekst klikken je bezoekers immers al gauw op het kruisje rechtsboven.
Breek je alinea’s dus op in kleinere stukjes (meer leesbaarheid!) en breek met al die lettertjes door wat visuele elementen toe te voegen.
Bovendien blijven ze daardoor wat langer hangen op je website en raken ze meer en meer geëngageerd met je content.
Kortom, een grotere kans dat ze meer van je willen weten … en doorklikken.
Ik heb het er net al even over gehad: de call-to-action (CTA).
Het is het stukje tekst, de knop of het formulier waarvan je wilt dat bezoekers erop klikken of invullen.
Maar dat doen ze niet zomaar.
Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je je CTA niet ‘begraaft’.
Check of-ie duidelijk genoeg in beeld is en laat ‘m desnoods meer opvallen met meer witruimte eromheen, een contrasterende kleur en/of een prominente (maar logische!) plek.
Denk daarbij ook goed na over je ‘aanbieding’.
Waarom zouden bezoekers op je knop moeten klikken of drukken?
Is dat wel goed genoeg voor mensen om hun gegevens in te laten vullen?
En tot slot, gebruik die psychologische trucjes waar ik het straks over had in je voordeel.
Je leest hier hoe je die in kunt zetten op je website.
Voorbeeld van het optimaliseren van je actieknoppen. (Bron: https://www.crazyegg.com/blog/call-action-buttons/)
Sommige pagina’s hebben externe links (links naar andere websites).
Dat is helemaal niet erg, want daarmee laat je zien dat je het beste voor hebt met je bezoekers.
En ook Google waardeert het gebruik van externe links.
Echter, diezelfde links verlagen je bouncepercentage nou niet bepaald, want je geeft je bezoekers een extra optie om je site te verlaten.
Daarom kun je de pagina’s waar je externe links naar verwijzen beter in een nieuw tabblad laten openen.
Op die manier blijven bezoekers, het zij op de achtergrond, nog gewoon op je website.
Het verlagen van je bouncepercentage gaat nagenoeg hand in hand met het verhogen van je conversies (en dus je omzet).
Check je bouncepercentage in Google Analytics daarom regelmatig, ontdek de pijnpunten van je website en werk aan betere pagina’s met bovenstaande tips!
Heb je daar liever wat hulp bij?
Dan weet je me te vinden ;-).
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.