Door dat elke week te doen werd mijn profiel vaker bekeken, kreeg ik meer connectieverzoeken, meer aanbiedingen van recruiters en haalde ik meerdere leads binnen.
Maar niet alleen het plaatsen van content kan je helpen om beter gevonden te worden. Nee, je kunt zelf ook een paar makkelijke aanpassingen aan je profiel doen die vaak al direct effect hebben.
Eigenlijk werkt LinkedIn bijna hetzelfde als zoekmachine optimalisatie en dus zal ik je wat tips geven waarmee je zelf jouw vindbaarheid op LinkedIn kunt vergroten.
Binnen LinkedIn is het mogelijk om je eigen URL te claimen. Dat ziet er als volgt uit:
Toen ik mijn eigen URL wilde claimen, zag ik tot dat dat /danielkuipers al in gebruik was. Maar blijkbaar kan je binnen LinkedIn ook gebruik maken van trema’s binnen je URL.
Natuurlijk kan je, naast je naam, ook het zoekwoord waar jij graag op gevonden wilt worden in de URL verwerken. Dat kan ervoor zorgen dat je nog beter gevonden wordt (ook in Google!).
Het aanpassen van je eigen LinkedIn URL doe je als volgt:
Zie de kopregel binnen LinkedIn als de H1 op je website. Als de titel, dus.
Je allerbelangrijkste zoekwoord wil je hier natuurlijk in verwerken.
Dit hoeft niet één term te zijn; je kunt gerust meerdere termen gebruiken om nog beter gevonden te worden. Wanneer je mijn kopregel bekijkt, zie je dat ik de volgende zoekwoorden gebruik: online marketeer, SEO, SEA en social media en affiliate marketing.
Om maar weer de vergelijking te maken met SEO: de samenvatting van je LinkedIn-profiel kun je zien als de meta-omschrijving van je website. Binnen een aantal regels wil jij de bezoeker van je profiel overhalen om meer over je te lezen of om contact met je op te nemen.
Bij het optimaliseren van je samenvatting zijn er een aantal dingen belangrijk:
Op LinkedIn zie ik dat veel mensen ervoor kiezen om een hele lange samenvatting te hebben. Dit geeft je weliswaar meer ruimte om te spelen met de zoekwoorden, maar is niet per se nodig.
Zoals je kan zien is mijn samenvatting erg kort. Daar houd ik van en dat is wat bij mij past.
Ook de ervaringen binnen LinkedIn hebben veel waarde. Niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor het algoritme dat LinkedIn gebruikt.
Je zou ze kunnen zien als landingspagina’s. Elke ervaring kan je een eigen titel (kopregel), eigen zoekwoorden (omschrijving) en eigen content (documenten, afbeeldingen etc.) meegeven.
Speel hier dus ook weer met de zoekwoorden, gebruik synoniemen en semantische gerelateerde termen. Je mag hier best wel wat content schrijven, ook omdat je de ervaringen aanvult voor eventuele klanten, recruiters, of potentiële werkgevers!
De afbeeldingen en documenten die je uploadt naar LinkedIn kun je ook optimaliseren. Denk aan je profiel- en headerfoto, bijvoorbeeld.
Je optimaliseert deze door ze een naam te geven met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. De naam van de foto of afbeelding wordt namelijk de alt-tekst en dat is dan weer een belangrijk onderdeel voor zoekmachines.
Zorg er dus altijd voor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, wordt gebruikt in de naam van de afbeelding.
Eerder gaf ik in het blog De principes van Cialdini en hoe je ze in kunt zetten op je website aan hoe je de bezoekers kan overtuigen op je website.
Deze manieren van overtuigen kun je ook toepassen op je LinkedIn-profiel. Wanneer je een aantal aanbevelingen hebt op je LinkedInprofiel zorgt dit voor sociale bewijskracht.
Mensen hebben meer vertrouwen in (populaire) dingen. Dingen die worden aangeprezen door anderen.
Vraag gerust om een aanbeveling wanneer je ergens werkt of hebt gewerkt en laat jezelf aanprijzen!
Naast ervaringen, een samenvatting en een kopregel kan je nog meer content toevoegen aan LinkedIn. Denk bijvoorbeeld aan diploma’s, vaardigheden, certificeringen een e-mailadres en een telefoonnummer.
Dit zorgt ervoor dat jouw pagina meer SEO-waarde krijgt, omdat je pagina simpelweg meer content bevat. Grotere kans dus dat je bezoekers vinden wat ze zoeken.
Binnen LinkedIn is het ook mogelijk om je profiel in meerdere talen toe te voegen. Wanneer je bijvoorbeeld de markt in Duitsland wilt aanboren, je droom na wilt jagen door naar China te verhuizen of die Amerikaanse partij als klant wilt hebben kan dit erg handig zijn.
Zoekers uit die landen zullen jouw profiel vervolgens vinden als ze zoeken op Duitse, Chinese of Engelse termen die met jouw werk te maken hebben. Ook wanneer je geen internationale ambities hebt kan het handig zijn. Het is namelijk ook gewoon nog een manier om extra zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden toe te voegen.
Dit artikel is geschreven op 4 juli 2018 en geüpdatet op 27 augustus 2021.
Het optimaliseren van je LinkedIn profiel zorgt voor een grotere vindbaarheid. Dit is nodig voor de grootste zakelijke netwerk app ter wereld.
Je kan gebruik maken van trema’s binnen de URL. Ook kan je een zoekwoord in je URL zetten waarop jij graag gezocht wil worden. Hierdoor wordt je sneller en beter gezocht.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.