Zo herken je een slechte webdeveloper (7 signalen)

Geplaatst op 20 september 2022 door Daniël Kuipers

Als online marketingbureau maak je wat mee. Aangezien bijna al onze klanten een eigen webdeveloper hebben, zijn er bij ons inmiddels al meer dan 100 de revue gepasseerd.

En daar zaten ook echt een aantal slechte tussen.

Nou zijn er ook genoeg goede webdevelopment partijen (en slechte online marketing bureaus trouwens), maar dit zijn signalen waarbij jij moet gaan nadenken of jouw webdeveloper nog wel de juiste is.

Disclaimer: dit zijn geen inhoudelijk dingen zoals het gebruik van 100 plugins, maar signalen op een hoger niveau die ik ben tegengekomen.

Voor kleine aanpassingen vragen ze veel uur

“Zou je deze drie kleine wijzigingen kunnen doorvoeren?” “Ja, daar zijn we 8 uur mee bezig”.

Dit soort gesprekken voor ik elk kwartaal wel eens. We willen een paar kleine aanpassingen, wat volgens ons 2 uur werk is. Maar vervolgens krijgen wij of de klant een factuur voor 8 uur…

Dat is voor mij een grote red flag. Want dat betekent vooral dat de developer in kwestie klaar met je is of gewoon lekker uren wilt schrijven om makkelijk geld te verdienen.

De gemiddelde reactietijd is 2+ weken

Snelheid is alles. Zeker als het over online marketing gaat. Door een update van Google, een aanpassing van een concurrent of iets nieuws in de markt kan het zijn dat je snel moet schakelen.

En als je dan dat nieuwe idee hebt bedacht en je developer hebt gemaild, dan is een reactietijd van 2 weken niet handig. Als je pas na 2 weken reactie krijgt en dan vervolgens weer 2 weken moet wachten op de gewenste aanpassingen, dan ben je alweer 4 weken verder.

Grote kans dat dat nieuwe idee dan al zijn waarde heeft verloren.

Ze hebben altijd wel een weerwoord op ideeën van andere mensen

“Ja, maar wij doen het altijd zo”. Of “Nee, want dat werkte bij website X ook niet”.

Als een webdeveloper bij 9/10 dingen aangeeft dat het niet kan, niet werkt of dat er altijd een tegenargument is, dan gaat dat op de korte en lange termijn irritatie opleveren.

Want vaak houdt dat in dat ze niet willen af willen wijken van hun systeem of concepten.

En aangezien development en jouw marketing hand-in-hand gaan, is het oh zo belangrijk dat ze elkaar niet in de weg zitten, maar elkaar juist versterken. 

Ze doen altijd tot op de komma wat je vraagt

Stel, je hebt een design van een landingspagina. Die denk je uit en je vraagt aan de developer of ze zoiets willen bouwen. Dan komt het weleens voor dat ze hem exact zo nabouwen zoals jij hebt gedaan.

Meestal niet erg, maar stel dat jij per ongeluk een ronde knop hebt getekend terwijl alle knoppen binnen je website juist vierkant zijn. Dan gaan ze ook die ronde knop gebruiken.

Of dat jij een blok dat al bestaat probeert na te tekenen en je developers, vervolgens denken dat dit een nieuw blok is en ze die dus helemaal opnieuw gaan bouwen.

Natuurlijk moeten jij en ik het zo duidelijk mogelijk aanleveren. Dat klopt. Maar we zijn geen designer en ook geen developer. En dus moet de webdeveloper zelf ook nadenken.

Past dit wel binnen het design? Kan dit technisch wel? Bestaat deze pagina niet al? En is wat ik moet doen wel logisch?

De developer is de expert en dus moet hij of zij ook zeggen als wij iets doen wat niet kan of onlogisch is.

Ze doen nooit exact wat je vraagt en doen het altijd op ‘hun eigen manier’

Ja. Die developers kunnen het eigenlijk nooit goed doen…

Ik zeg je net dat ze niet exact moeten doen wat we zeggen. En vervolgens zeg ik dat ze nooit exact doen wat we vragen.

Wat wil je nou, Daniel?

Nou, dat dit zo: als ik dus wel een design heb laten maken dat ik exact zo wil hebben of bewust aangeef dat ik iets anders wil hebben, dan moet dat ook zo uitgevoerd worden.

En dan moet de developer niet een compleet ander design maken, het logo toch rechts zetten of toch de reviews verwijderen.

Dan moet de developer op voorhand aangeven dat iets niet werkt of niet kan. Maar niet de aanpassingen wel doorvoeren, maar dan (zonder overleg) net even anders.

Je kan ze bijna nooit direct bereiken: alles moet via tickets

Hier erger ik mij toch groen en geel aan. Stel dat de website niet werkt, dan wil ik de developer kunnen bellen.

Of stel dat er echt iets spoed heeft of dat iets toch uitleg nodig heeft, dan wil ik gewoon kunnen bellen. Als de standaardreactie is “maak maar een ticket aan” of “mail maar met ticketnummer X in de onderwerpregel”, dan word ik daar niet blij van.

Ze zijn totaal niet pro-actief

Contact de developer jou ook over verbeterpunten binnen de website? En krijg je soms ook een mail met ‘We hebben iets nieuws voor een klant ontwikkeld en met 2 uur bouwen we het voor jou ook in’?

Dan zit je goed. Maar als je development partij jou nooit benadert, dan is dat ook een rode vlag. Echte liefde komt van twee kanten en dus wil je ook dat je developer pro-actief met je meedenkt over je website.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]