Verbeter het contactformulier op je website: 5 simpele tips

OMA B.V.
Dieselstraat 1B
6716 BC Ede
Kvk: 83301852
Dat we het even helder hebben: een website strategie is simpelweg het plan waarin je bepaalt wat je met je website wil bereiken en hoe je dat gaat doen.
Je strategie beschrijft zaken als je doelstellingen en je doelgroep, maar het beschrijft ook welke content je nodig hebt, hoe je je website gaat promoten en hoe je de resultaten gaat meten.
Een website strategie helpt je om slimmere keuzes te maken over het ontwerp, de structuur, je content en de promotie van je website. Het voorkomt dat je zomaar wat doet en zorgt ervoor dat je site écht bijdraagt aan jouw doelen.
Meer resultaat dus.
Dat leggen we je uit.
Kijk, je stapt niet in je auto zonder te weten waar je heen rijdt. Toch? Datzelfde geldt voor je website. Je kan niet succesvol een website bouwen/verbeteren als je niet weet waar je heen wil.
Bepaal daarom eerst je doelstellingen. Wat moet je website voor je doen? Wat zou die straks moeten opleveren?
Het kan prima zijn dat je op je website alleen wat meer informatie over je producten/diensten wil geven. Maar het kan ook zijn dat je je naamsbekendheid wil vergroten, dat je meer offerte-aanvragen wil binnenkrijgen of dat je meer producten wil verkopen.
Die doelen zijn je stip op de horizon om betere keuzes te maken. Echt waar.
Pro-tip: Bedenk hier ook alvast hoe je het succes van je site gaat meten. Aan de hand van welke KPI’s. Kun je dat straks meteen in je nieuwe (of verbeterde) website opnemen en gebruiken om te optimaliseren!
Om van je website een succes te maken, heb je bezoekers nodig. Bezoekers die actie ondernemen en zo bijdragen aan je doelen uit de vorige stap.
Om dat voor elkaar te krijgen, moet je je doelgroep kennen. Je moet weten wat ze willen. Waar hun pijnpunten zitten. Waar ze door getriggerd worden. Wat hún doelen zijn.
Daardoor kun je ze straks namelijk beter overtuigen.
Let op: je kan meerdere doelgroepen hebben. Werk dan voor iedere doelgroep een persona uit!
In de meeste gevallen werkt het niet zo dat je een website bouwt en vervolgens achterover kan leunen.
Je moet je website actief promoten. En bij voorkeur op de kanalen die je doelgroep gebruikt.
Gebruiken je klanten veel Google? Dan moet je straks misschien inzetten op SEO en Google Ads.
En zitten ze veel op social media? Dan is het misschien juist weer handig om je social media straks in je website te integreren.
Goed om vooraf te weten, want dat helpt je om je website structuur vorm te geven. Maar daar komen we later op…
Nu dus.
Als het goed is, heb je nu helder wat je wil bereiken, waarom je doelgroep op je website zit én hoe je jouw doelgroep kan bereiken.
Daarmee kun je ook bedenken welke pagina’s je nodig hebt. Of beter gezegd: welke pagina’s je bezoekers nodig hebben om te doen wat jij wil dat ze doen.
Naast een homepage, over-ons-pagina en contactpagina kun je dan denken aan:
Een goede structuur zorgt ervoor dat de juiste informatie op de juiste plek staat, zodat bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken én aangezet worden tot actie.
Dat is wat je wil.
De volgende stap in het bepalen van je website strategie: content bedenken.
Bedenk voor iedere pagina uit je website structuur wat er op moet komen te staan. Wat wil je vertellen? En belangrijker: wat willen je bezoekers weten?
Doe hiervoor een keywordonderzoek. Ga na welke vragen klanten vaak stellen. Check bij de concurrentie waar zij over schrijven of gebruik de data uit je sales- of CRM-systeem als je die hebt.
Wees zo concreet mogelijk en noteer ook per pagina wat de gewilde actie is (bijvoorbeeld bestellen, contact opnemen, iets downloaden, inschrijven op je nieuwsbrief, offerte aanvragen, etc).
Op die manier heb je straks in één keer een design dat aan al je eisen voldoet.
Zo. Je hebt je website strategie bepaald en je weet nu:
Je kunt nu aan de slag gaan met een ontwerp van je nieuwe website. Maar bedenk wel: het design is meer dan een likje digitale verf. Een goed design sluit aan op je website strategie en laat je website renderen.
Een webdesigner weet vaak wel hoe dat moet, maar we zouden OMA niet zijn als we ook dáár niet nog wat kleine tips voor je hadden:
Je website staat live. Top. Maar je website is nooit klaar. Zodra je site de lucht in is, begint het échte werk pas: meten, leren en verbeteren.
Gebruik tools als Google Analytics 4, Hotjar of Microsoft Clarity om te zien waar bezoekers vandaan komen en hoe ze je site gebruiken. Kijk regelmatig welke pagina’s het goed doen en waar mensen afhaken. Probeer te ontdekken wat werkt … en wat niet.
Daarmee kun je namelijk bijsturen. Het kan namelijk goed zijn dat je na een tijdje je website strategie toch nog een beetje moet aanpassen… 😉
Kom je er niet uit met je website strategie? Of wil je gewoon een second opinion? Neem gerust even contact op. We helpen je graag verder.
Geschreven door: Jeroen Kets
Jeroen is online marketeer bij OMA. Deze oude rocker geeft je website graag weer wat schwung en zorgt daarmee voor betere posities in de Google hitlijst.