Zoeken
Menu

Als je in het Nederlands of Engels zoekt op voordelen of nadelen one page website, dan zie je dat iedereen elkaars content ter inspiratie heeft gebruikt.

Overal vind je dezelfde lijstjes. Maar niemand gaat echt diep in op de nadelen op het gebied van online marketing.

Dus hoog tijd om dat wel eens te doen. En in dit artikel ga ik 8 van die nadelen noemen.

1. Minder zuivere metingen, omdat je geen pagina’s hebt

Als je veel bezig bent met Google Analytics, dan zijn termen zoals pagina’s per sessie, gemiddelde sessieduur, bekeken pagina’s en aantal sessie je allemaal wel bekend. Maar al die cijfers komen er met een one page website anders uit te zien.

Want je weet niet hoeveel pagina’s mensen hebben bekeken. Het bouncepercentage zal over het algemeen hoger zijn, je hebt minder funnel opties, je weet niet hoeveel mensen je contactpagina hebben bekeken, etc.

Dat maakt het trekken van conclusies echt een stuk lastiger.

google analytics meting

Sitelinks zijn extra link in Google onder je zoekresultaat. Ze zorgen ervoor dat je meer ruimte pakt in de organische zoekresultaat en dus is de kans groter dat iemand op je website klikt.

Kijk maar.

organische sitelinks

Maar denk jij dat je met je one page website ook deze mooie organische sitelinks hebt? Nee. Dat kan je vergeten. Als je niet meerdere pagina’s hebt, ga je deze ruimte niet pakken.

3. Iedereen landt op dezelfde pagina, dus de belangrijkste content boven de vouw gaat niet meer op

Mensen zijn lui. Mensen hebben geen zin om uuuuuren op zoek te moeten gaan naar de juiste content binnen je website. En ze hebben ook geen zin om uren te moeten scrollen voordat ze zien wat ze willen zien.

Oftewel, de belangrijkste content moet boven de vouw. Maar wat is je belangrijkste content als je een one pager hebt? Zijn dat je contactgegevens? Je USPs? Je nieuwe bedrijfsvideo? Reviews? Diensten? Met een one page website komen alle bezoekers op dezelfde pagina terecht. Ongeacht het segment van je doelgroep en ongeacht waar ze zich bevinden in de klantreis. En dat is ruk voor je conversie.

Bovendien heb je maar één pagina die je kan gebruiken voor je socials, Voor je Google Ads en voor je e-mail marketing. Ook onhandig.

4. 1000+ woorden op je one pager kan, maar je kan niet met 1 pagina scoren op 100+ zoekwoorden

Het allergrootste nadeel van een one page website is nog wel het hele SEO-verhaal. Juist. Ons specialisme.

Wie denk je dat er gaat winnen: Pietje met een one page website met 1000 woorden of Jantje met een complete website met blogs, landingspagina’s, etc?

Dat wordt Jantje natuurlijk. Met een one page website is het namelijk ontzettend moeilijk om te scoren op het gebied van SEO.

Je kan namelijk niet met één pagina focussen op 50+ zoekwoorden, er is geen interne linkstructuur en er zijn geen interne links.

Kan je met een one page website dan helemaal niet scoren? Jawel, maar je zal nooit je niche veroveren en er echt een business op kunnen bouwen (ja, ik snap dat er uitzonderingen zijn).

5. Mensen zijn een one page website niet gewend

De one page website bestaat natuurlijk al een tijdje, maar hoe vaak kom je ‘m nog tegen? Het eerste wat ik doe als ik zaken wil doen met een partij, is op zoek gaan naar de over ons pagina.

Shit… Ik kan het menu niet vinden. Dan maar scrollen? Of dan maar terug naar Google en zoeken op de bedrijfsnaam + het team erachter?

Dan wil ik graag een offerte aanvragen. Hé, die optie is er niet. Wel een contactformulier. Maar ik wil een offerte…

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Probeer met je website geen gekke fratsen uit te halen. Mensen zijn gewoontedieren, dus houdt het bij wat mensen gewend zijn.

Een normale website dus. Met pagina’s.

6. Als je te veel content plaatst, zal de laadtijd ook niet goed zijn

Helaas. Jullie zitten al met een one pager of vanuit het management wordt de one page website er doorheen gedrukt.

Dus wat ga jij doen? Jij gaat ‘m optimaliseren voor SEO. Je zet al je content erop. Voor al je doelgroepen. Het eindresultaat: een one pager van 1500+ woorden, 3 video’s, 2 formulieren, 15 afbeeldingen en te veel plugins en mogelijkheden.

Vervolgens heb je een one pager die over het algemeen sneller zou moeten zijn dan een reguliere website, maar nu zit je met een one pager die ook nog eens verschrikkelijk traag is.

Door je one page website zo vol te proppen, veeg je één van de grootste voordelen van een one pager ook nog eens van tafel.

7. Retargeting is lastiger

Retargeting is mogelijk met een one pager. Absoluut. Maar als iemand je aanbodpagina heeft bekeken en niet is geconverteerd, wil je ‘m misschien nog een kortingscode pushen of een video met 5 redenen waarom hij toch wél je product zou moet afnemen.

Maar met retargeting voor een one page website is dat laatste ook niet echt mogelijk. Want aangezien je maar één pagina hebt, kan je dat onderscheid niet meer maken.

Iedereen land namelijk op dezelfde pagina en dezelfde content. Dus je weet niet wie je wanneer en hoe moet retargeten.

8. Een one pager is niet altijd overzichtelijker

Een veel gelezen argument om wel voor een one pager te kiezen, is het argument dat het overzichtelijker is. Iets over dat mensen liever scrollen, dan klikken.

Ja, scrollen is makkelijker dan klikken. Maar denk je echt dat alle content op één pagina voor elke doelgroep beter werkt dan een website die goed is gestructureerd en de bezoeker bij de hand meeneemt? Echt niet.

Wat is een one page website?

Een one pager of one page website is een website die bestaat uit één enkele pagina. Vaak bestaat deze website uit meerdere secties waar je als bezoeker doorheen kunt scrollen. One pagers zijn vaak goedkoper om te realiseren dan een hele website, maar hebben ook nadelen op het gebied van online marketing.

Is een one page website goed voor SEO?

Nee, een one page website is niet ideaal voor SEO. Het maakt het namelijk moeilijk om goed gevonden te worden op meerdere zoektermen. Je kunt je belangrijkste keywords niet allemaal kwijt op de belangrijkste plekken. Verder kun je minder gebruik maken van interne links en wordt je website trager naarmate je meer content toevoegt. Wil je ook niet!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog