Wat is een robots.txt bestand?

Daar zit je dan, je hebt een fantastische website vol toffe producten of waardevolle informatie. Maar er is één probleem. Niemand weet dat je bestaat en nog erger, niemand kan je vinden. Hier komt SEO (zoekmachineoptimalisatie) om de hoek kijken. Dit vak apart helpt je om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google, zodat mensen je eindelijk wel weten te vinden!
SEO draait om meer dan alleen “vindbaar worden”. Het gaat erom dat je de juiste mensen aantrekt en dat ze, door de juiste on-page SEO, ook op je website blijven. In deze blog leer ik je de basis van SEO én krijg je van mij handige tips mee om meteen aan de slag te gaan. Hoog tijd om jouw website vindbaar te maken voor de juiste bezoekers die ook nog eens graag tijd spenderen op je website. Hopelijk heb je een kop koffie (of thee) voor je neus staan, want we gaan nu echt beginnen!
Waarom zou je tijd en moeite steken in SEO? Simpel: het maakt je zichtbaar bij je doelgroep en dat zijn, met andere woorden, jouw potentiële klanten. Hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe groter de kans dat een potentiële klant op jouw website klikt. Het geeft je merk niet alleen meer bekendheid, maar bouwt ook vertrouwen op bij je bezoekers. Mensen associëren topposities vaak met betrouwbaarheid en kwaliteit. SEO is daarom ook niet voor niets een wereldwijze markt ter waarde van bijna 70 miljard euro.
SEO kun je zien als een marathon waarmee je op de lange termijn kosten bespaart. In tegenstelling tot betaalde advertenties kost een hoge positie in de organische zoekresultaten niets per klik, maar dan moet je er wel staan! Daarom zeggen wij bij OMA niet voor niets: alleen met the right pace kom je écht verder. Wat bedoelen we hiermee? Bij OMA willen we voor een lange termijn, iedere dag, een stap verder willen komen. Als je wilt weten hoe we dit precies doen, lees dan ‘The OMA way’ op onze over ons-pagina.
Goed, nu dat gezegd is kunnen we eindelijk beginnen met het antwoord op de vraag; wat is SEO?
Om SEO goed te begrijpen, is het handig om te weten dat er drie belangrijke pijlers zijn: techniek, content en autoriteit. Elk van deze pijlers speelt een belangrijke rol in hoe zoekmachines jouw website beoordelen. Het is onderling allemaal met elkaar verbonden. Focus je dus niet op twee van de drie onderdelen, maar zorg dat alle drie de onderdelen voldoende aandacht krijgen.
Dit stuk van SEO gaat over de basis. Denk aan een snelle website, een mobielvriendelijk design, en een goede structuur die bezoekers helpt om makkelijk te navigeren. Als je techniek niet in orde is, zal Google je daar meteen op afrekenen.
Pro tip: laat je een nieuwe website maken? Probeer feedback te krijgen van een SEO-specialist middels een SEO-scan. De meeste webdevelopers maken een site werkbaar, maar niet vindbaar.
Het is misschien een open deur, maar content is wat je bezoekers zien, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Het dient om informatie te verstrekken of te vermaken. Goede content sluit aan op de zoekintentie van je doelgroep. Het geeft antwoord op vragen of biedt oplossingen voor problemen. Beter worden in schrijven? Bekijk dan eens deze formule voor het schrijven van blogs waarmee je kan scoren in Google.
Dit onderdeel draait om het vertrouwen dat zoekmachines (zoals Google) in jouw website hebben. Is jouw website een autoriteit voor de branche, ja of nee? Zo ja, dan is de kans groot dat zoekmachines jouw website benaderen om de zoekintentie van iemand te bevredigen. Zo niet, dan is er werk aan de winkel.
De autoriteit wordt ook grotendeels gemeten via backlinks, oftewel links van andere websites naar die van jou. Hoe meer relevante en betrouwbare websites naar jouw site linken, hoe meer autoriteit je opbouwt. * Linkbuilding is daarom ook echt een vast onderdeel van zoekmachineoptimalisatie om hoger te scoren.
* Je kunt niet zomaar links gaan plaatsen op sites. Later in dit blogartikel leg ik hier wat meer over uit.
Als je het mij vraagt is SEO een soort wedstrijd, wie heeft het beste online repertoire? Google wil zijn gebruikers de allerbeste resultaten laten zien voor elke zoekopdracht. Om te bepalen wie er bovenaan in de SERPs komt te staan, kijkt Google naar honderden factoren. Deze zijn uiteindelijk weer onder te verdelen in één van de drie eerdergenoemde pijlers.
Hoe gekwalificeerd laat jij jezelf overkomen? Zoekt iemand naar appels en verkoop jij appels? Dan moet dat ook voor Google duidelijk zijn. Misschien dat de volgende afbeelding je wat meer duidelijkheid geeft.
Als jij Google was, welke website zou jij kiezen? Website A, B of C?
Zo’n score als ‘Website C’ wil natuurlijk iedereen en daarom heb je, werkelijk overal, mensen die valsspelen. Om een goede websitescore te krijgen is het belangrijk om je aan de spelregels van Google te houden. Maar wat zijn de spelregels? Goeie vraag! Er zijn eigenlijk twee begrippen: White-hat SEO en Black-hat SEO.
Dit zijn alle praktijken die staan voor duurzame oplossingen en lange termijn succes.
White-hat SEO bestaat uit technieken die volledig in lijn zijn met de richtlijnen van zoekmachines. Het richt zich op het verbeteren van de gebruikerservaring (UX) en het organisch groeien van de website. Dit gebeurt aan de hand van gebruiksvriendelijkheid (pijler 1) kwalitatieve content (pijler 2), en linkbuilding (pijler 3). Hoewel de resultaten misschien minder snel zichtbaar zijn, biedt white-hat SEO een stabiele en duurzame groei.
Dit is het gevaarlijke spel voor snelle resultaten. Black hat SEO is de verzamelnaam voor alle technieken die, je verwacht het al, tegen de richtlijnen van zoekmachines ingaan om snel hogere rankings te behalen. Deze praktijken, zoals keyword stuffing, cloaking en het gebruik van privélinknetwerken, kunnen op korte termijn wellicht resultaten opleveren, maar ze brengen grote risico’s met zich mee.
Zoekmachines zoals Google zijn steeds beter in het herkennen en bestraffen van deze tactieken, wat kan leiden tot verlies van zichtbaarheid en zelfs volledige uitsluiting van zoekresultaten. Kortom, niet doen dus.
Mr. White: ‘you got one part of that wrong!’
Helemaal mee eens, dit klopt natuurlijk niet. Het gaat niet om hoeveel links die je hebt, maar om de kwaliteit van die links. Een enkele link van een gerenommeerde site kan meer waarde hebben dan tientallen links van onbekende of irrelevante websites. Dat tweede doet je misschien wel denken aan Black-Hat SEO…. Wacht is even, mr. White?!
Oké… laten we snel doorgaan!
Ik denk dat dit één van de grootste misverstanden over SEO is. ‘SEO doe je een keer en dan ben je klaar.’ Nee, dat is dus niet het geval. Sterker nog, als dat zo was, dan zouden de meeste bureaus niet meer bestaan. SEO is allesbehalve een eenmalige taak. In werkelijkheid is en blijft SEO een doorlopend proces. Trends en algoritmes (zoals die van Google) veranderen continu, dus je moet blijven inspelen op deze veranderingen en blijven optimaliseren. Hoe kan je dat doen? Laat ik je alvast de eerste tip geven:
Beginnen met SEO hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het draait om het stapsgewijs verbeteren van je website. Start met het analyseren van de huidige prestaties van je site. Zo gebruik ik graag Google Search Console (GSC) om de (huidige) prestaties van een website en specifieke pagina’s te controleren. GSC zit vol betrouwbare data die je inzicht geeft in de prestaties van website, hoe pagina’s scoren en waar je kansen liggen. Meer weten? Bekijk dan deze blog over de zoekopmaak binnen GSC.
Er heerst ook de gedachte dat techniek allesbepalend is. Hoewel een technisch goede website een basisvoorwaarde is, zijn content en linkbuilding net zo belangrijk. Het draait allemaal om de juiste balans. Zoals ik eerder al heb aangegeven, een webdeveloper kan een werkbare site maken, maar die is per definitie niet gelijk vindbaar. Dat is de taak van de SEO-specialist, werknemer die intern verantwoordelijk is voor de content of misschien ben jij het wel zelf. Mocht dat het geval zijn, lees dan de volgende tip:
Het is prima om hier en daar vakjargon te gebruiken, maar zorg dat de content voor zo veel mogelijk mensen te begrijpen is. Gebruik zoekwoorden, maar overdrijf het niet. Google houdt van natuurlijke teksten die de gebruiker echt helpen. Mijn vuistregel: “zou ik het zelf ook zo zeggen?” Aanvullend heb je een bepaalde structuur als je spreekt, probeer die manier van spreken ook vast te houden tijdens het schrijven. Met andere woorden, denk ook na over de structuur van je pagina’s. Een duidelijke indeling helpt niet alleen je bezoekers, maar ook de zoekmachines om je site beter te begrijpen.
SEO biedt nou eenmaal een hoop voordelen die je niet mag onderschatten. Het belangrijkste is dat de juiste SEO-strategie duurzame resultaten oplevert. In tegenstelling tot advertenties, die stoppen zodra je budget op is, blijven goede SEO-aanpassingen effect hebben. Met andere woorden, je investeert letterlijk in de toekomst van je website.
Daarnaast zorgt SEO voor vertrouwen, want als je een vraag hebt ga je naar Google. En, je bent niet de enige, Google krijgt zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten per dag, dat is 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar! Mensen vragen maar raak en als jij vervolgens door Google organisch bovenaan wordt geplaatst, ben jij op dat moment de beste partij op dat gebied. Het resultaat? Meer bezoekers, betere conversies, en uiteindelijk een hogere omzet. Maaaaaar wacht nog even! Begrijp me niet verkeerd, maar als je echt op alle fronten wilt scoren en je concurrentie voor wilt blijven, dan moet je ook adverteren. Hier komt SEA aan te pas, maar dat zal ik niet verder behandelen. Wat ik nog wel kort behandel zijn handige tools waarmee jij aan de slag kan gaan.
Als je begint met SEO, zijn er een paar tools die je absoluut moet gebruiken. Ik heb zo voor het gemak even voor je op een rijtje gezet:
Wil je meer weten over deze (en andere) tools? Bekijk dan deze blog van Daniël waarin hij 11 tools voor meer inzicht in technische SEO toelicht.
SEO hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Als je begint met de drie pijlers – techniek, content en autoriteit – en consistent aan je website blijft werken, ben je al een heel eind op weg. De sleutel tot succes is wat betreft SEO, geduld en doorzettingsvermogen. Het kan even duren voordat je resultaten ziet, maar als het eenmaal werkt, profiteer je er lang van.
Heb je vragen of wil je hulp op het gebied van zoekmachineoptimalisatie? Aarzel niet om contact op te nemen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat jouw website eindelijk de aandacht krijgt die het verdient! 🚀
Geschreven door: Giuliano Koelewijn
Dit is Giuliano. Een beest in de gym. Maar een knuffelbeer op kantoor. Nu, als online marketeer, helpt Giuliano jouw marketing funnels weer in shape te brengen.