Zoeken
Menu

Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar SEO en SEA zijn veel meer dan dat. Afhankelijk wat je strategie, product, doelstelling en geduld zijn, kan je een van de twee kanalen kiezen…

…of beide.

Wat SEO is, wat SEA is, wat de voor- en nadelen zijn en wanneer je waarvoor moet kiezen, leg ik je in dit artikel uit.

Wat is SEO?

Waar SEO voor staat en wat de Nederlandse vertaling is, hoef ik je echt niet uit te leggen. SEO is niks anders dan je website optimaliseren, verbeteren en aanpassen om deze zo goed mogelijk vindbaar te krijgen in Google.

En nee, niet voor de zoekmachines. Voor Google. Want Google is veruit de grootste en de belangrijkste.

Als we het hebben over het optimaliseren, verbeteren en aanpassen van je website dan gaat het onder andere over de volgende dingen:

  • Techniek van je website
  • De content die op je website staat (foto’s, video’s en tekst)
  • De links van en naar je website
  • De relevantie van je website
  • De kwaliteit van de website
  • De geschiedenis en waarde van je linkprofiel / domeinnaam

SEO is niet anders dan elk ander marketingkanaal. Je zet erop in om beter vindbaar in Google te worden en zo je doelen te bereiken. En dat betekent in 9 van de 10 gevallen:

Die verbeterde vindbaarheid in Google gaat niet alleen specifiek over de posities in Google. Het kan ook gaan over je vindbaarheid in Google Maps en bijvoorbeeld Google afbeeldingen.

Wat is SEA?

Het doel van SEA is exact hetzelfde als het doel van SEO. Namelijk dat je meer klanten, leads en bezoekers krijgt. Ook dit gebeurt doordat je hoger in Google staat.

Binnen SEA kan dit wel op een aantal verschillende manieren. Waar we het bijvoorbeeld bij SEO vooral over de zoekresultaten, Google Maps resultaten en Google afbeeldingen hebben, kan het bij SEA gaan over:

  • Tekstadvertenties (in de zoekresultaten)
  • Display advertenties
  • Retargeting
  • Shopping advertenties

Oftewel, bij SEA gaat het vooral over de betaalde mogelijkheden (advertenties) binnen Google en bij SEO over de onbetaalde mogelijkheden.

Maar bij beide geldt: je wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je website en het liefst ook zoveel mogelijk (potentiële) klanten.

Verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

Waar het grote verschil tussen SEO en SEA zit, is dat je bij SEO niet betaalt voor je goede positie en je vooral focust op wat er op de website gebeurt en daaromheen.

Bij SEA focus je je met name op de advertentietool van Google genaamd Google Ads. Daarin maak je namelijk je advertenties en de instellingen binnen Google Ads zijn cruciaal.

Dit betekent ook dat je keuze in kanaal afhankelijk is van de strategie. Wil je testen of mensen jouw product leuk vinden? Ga het product dan snel aan de man brengen door middel van Google Ads.

Wil je een goede lange termijnstrategie waar je al je extra tijd in kan investeren, zonder dat het je direct euro’s kost? Dan moet je met SEO aan de slag.

Voor- en nadelen van SEO op een rijtje

Het is je nu helder wat SEO is en waar het verschilt van SEA. Nu is het hoog tijd om de voor- en nadelen van SEO voor je op een rijtje te zetten.

En we beginnen met de voordelen:

  • SEO kost in principe niets. Behalve je investering van tijd
  • Op internet is gigantisch veel gratis informatie over SEO te vinden
  • Als je nu 100 uur in de SEO van je website stopt, dan profiteer je daar de aankomende jaren van (heel duurzaam kanaal dus).
  • SEO heeft de hoogste CTR van alle kanalen
  • Zichtbaar in Google en andere zoekmachines
  • Concurrenten kunnen niet van de 1 op de andere dag boven jou staan. Dit heeft tijd nodig.
  • Door alle ontwikkelingen binnen Google zijn er steeds meer mogelijkheden om ruimte te pakken (zoals de MultiFAQ)

Er zijn er natuurlijk meer, maar dit zijn de allerbelangrijkste.

En nu door naar de nadelen van SEO:

  • Het kan even duren voordat je resultaat ziet
  • Binnen SEO gaat het over techniek, content en autoriteit. Mensen hebben altijd wel affectie met 1 van de 3, maar ook vaak totaal geen interesse in de andere onderdelen.
  • Als concurrenten al jaren bezig zijn, is er een kans dat je ze niet meer inhaalt
  • Google en SEO veranderen continue. Wil je meedoen met de top, dan moet je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen
  • SEO is iets dat je continu moet blijven doen. Stilstand is achteruitgang

Voor- en nadelen van SEA op een rijtje

Voor SEA gaan we natuurlijk zelfde doen als voor SEO. En ook hier beginnen we met de voordelen:

  • Je kan met SEA binnen een uur al vindbaar zijn in Google
  • Google Ads kan SEA voor je uit handen nemen met slimme campagnes
  • Je hebt controle over wat je laat zien in de zoekresultaten
  • Er zijn allerlei handige extensies die je kan tonen in de zoekresultaten
  • Je kan achterhalen welke zoekwoorden werken en niet werken
  • Je kan je richten op specifieke doelgroepen (targeting)
  • SEA is meer dan alleen tekstadvertenties. Je hebt ook Shopping, Display Ads en bijvoorbeeld YouTube Ads.

Nu gaan we door naar de nadelen!

  • SEA kan heel duur zijn door de vele concurrenten
  • Als je stopt, dan komt er niks meer binnen
  • Als je Google te veel zijn gang laat gaan, kan dit negatief zijn voor je resultaat (ROI)
  • Google Ads wordt steeds ingewikkelder en meer uitgebreid. Je moet dus steeds meer kennis hebben om het goed te kunnen.
  • Je betaalt altijd een stukje leergeld

Wanneer je voor SEO moet gaan en wanneer je voor SEA moet gaan

Ik heb je nu eigenlijk alle ingrediënten gegeven om zelf de keuze te maken voor welk kanaal je moet gaan. Met een aantal handige onderwerpen en vragen, ga ik je verder op weg helpen om te de beste keuze te komen:

  1. Wat is je doelstelling? Wil je morgen 10 klanten? Ga dan voor SEA. Wil je de aankomende jaren een business bouwen die leads verkrijgt zonder hoge budgetten? Ga voor SEO.
  2. Hoeveel geduld heb je? Ook hier geldt. Heeft het haast? Ga dan voor SEA. Heb je geen haast? Ga dan voor SEO.
  3. Wat mag een klant kosten? Is je budget per product €10 en kost een klik op een relevant zoekwoord €5? Ga dan voor SEO. Dan is SEA niet het juiste kanaal. Denk dus goed na wat je marges zijn.
  4. Hoe goed zijn je concurrenten online vertegenwoordigd? Draaien je concurrenten veel advertenties? Ga voor SEO! Zijn je concurrenten organisch super goed vertegenwoordigd? Ga voor SEA.
  5. Hoe goed zit je website in elkaar? Zit je website technisch nog niet zo goed in elkaar en ga je dit op korte termijn niet oppakken? Ga dan voor SEA of kies ervoor om je website eerst aan te pakken.
  6. Hoe goed converteert je website? Als je website slecht converteert is de kans klein dat je uit gaat komen als je gaat adverteren. Start daarom eerst met SEO om de problemen binnen je website aan te kaarten.
  7. Wie is je doelgroep? En waar bevinden ze zich? Zitten ze veel op YouTube of op andere websites? Ga dan voor SEA.

Zo. Je weet nu het verschil en je weet wanneer je welk kanaal moet gebruiken. Betekent dit dan dat het altijd of of is? Nee, natuurlijk niet. SEO en SEA gaan hand-in-hand juist heel goed samen.

2 reacties op “Verschil SEO en SEA. En wanneer je kiest voor welk kanaal!

  1. Als je je website geoptimaliseerd hebt voor toegankelijkheid, b.v. voor blinden en epilepticy, wat doet dat met SEO en SEA?

    1. Goede vraag! Daar heb ik helaas te weinig over gelezen, dat ik daar niet echt antwoord op kan geven. Wat ik wel weet is dat de bezoeker voor Google het allerbelangrijkst is. Als je je website goed optimaliseert, dan is dat bevordelijk voor je SEO en SEA.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog