Internationale SEO: 5 tips voor wereldwijde vindbaarheid

OMA B.V.
Dieselstraat 1B
6716 BC Ede
Kvk: 83301852
Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar SEO en SEA zijn veel meer dan dat. Afhankelijk wat je strategie, product, doelstelling en geduld zijn, kan je een van de twee kanalen kiezen…
…of beide.
Wat SEO is, wat SEA is, wat de voor- en nadelen zijn en wanneer je waarvoor moet kiezen, leg ik je in dit artikel uit.
Waar SEO voor staat en wat de Nederlandse vertaling is, hoef ik je echt niet uit te leggen. SEO is niks anders dan je website optimaliseren, verbeteren en aanpassen om deze zo goed mogelijk vindbaar te krijgen in Google.
En nee, niet voor de zoekmachines. Voor Google. Want Google is veruit de grootste en de belangrijkste.
Als we het hebben over het optimaliseren, verbeteren en aanpassen van je website dan gaat het onder andere over de volgende dingen:
SEO is niet anders dan elk ander marketingkanaal. Je zet erop in om beter vindbaar in Google te worden en zo je doelen te bereiken. En dat betekent in 9 van de 10 gevallen:
Die verbeterde vindbaarheid in Google gaat niet alleen specifiek over de posities in Google. Het kan ook gaan over je vindbaarheid in Google Maps en bijvoorbeeld Google afbeeldingen.
Het doel van SEA is exact hetzelfde als het doel van SEO. Namelijk dat je meer klanten, leads en bezoekers krijgt. Ook dit gebeurt doordat je hoger in Google staat.
Binnen SEA kan dit wel op een aantal verschillende manieren. Waar we het bijvoorbeeld bij SEO vooral over de zoekresultaten, Google Maps resultaten en Google afbeeldingen hebben, kan het bij SEA gaan over:
Oftewel, bij SEA gaat het vooral over de betaalde mogelijkheden (advertenties) binnen Google en bij SEO over de onbetaalde mogelijkheden.
Maar bij beide geldt: je wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je website en het liefst ook zoveel mogelijk (potentiële) klanten.
Waar het grote verschil tussen SEO en SEA zit, is dat je bij SEO niet betaalt voor je goede positie en je vooral focust op wat er op de website gebeurt en daaromheen.
Bij SEA focus je je met name op de advertentietool van Google genaamd Google Ads. Daarin maak je namelijk je advertenties en de instellingen binnen Google Ads zijn cruciaal.
Dit betekent ook dat je keuze in kanaal afhankelijk is van de strategie. Wil je testen of mensen jouw product leuk vinden? Ga het product dan snel aan de man brengen door middel van Google Ads.
Wil je een goede lange termijnstrategie waar je al je extra tijd in kan investeren, zonder dat het je direct euro’s kost? Dan moet je met SEO aan de slag.
[optin-monster slug=”c1eay1r8pq0dafpe191m”]
Het is je nu helder wat SEO is en waar het verschilt van SEA. Nu is het hoog tijd om de voor- en nadelen van SEO voor je op een rijtje te zetten.
En we beginnen met de voordelen:
Er zijn er natuurlijk meer, maar dit zijn de allerbelangrijkste.
En nu door naar de nadelen van SEO:
Voor SEA gaan we natuurlijk zelfde doen als voor SEO. En ook hier beginnen we met de voordelen:
Nu gaan we door naar de nadelen!
Ik heb je nu eigenlijk alle ingrediënten gegeven om zelf de keuze te maken voor welk kanaal je moet gaan. Met een aantal handige onderwerpen en vragen, ga ik je verder op weg helpen om te de beste keuze te komen:
Zo. Je weet nu het verschil en je weet wanneer je welk kanaal moet gebruiken. Betekent dit dan dat het altijd of of is? Nee, natuurlijk niet. SEO en SEA gaan hand-in-hand juist heel goed samen.
[optin-monster-shortcode id=”mbh1crt7iabrnlnnfvpg”]
2 reacties op “Verschil SEO en SEA. En wanneer je kiest voor welk kanaal!”
Als je je website geoptimaliseerd hebt voor toegankelijkheid, b.v. voor blinden en epilepticy, wat doet dat met SEO en SEA?
Goede vraag! Daar heb ik helaas te weinig over gelezen, dat ik daar niet echt antwoord op kan geven. Wat ik wel weet is dat de bezoeker voor Google het allerbelangrijkst is. Als je je website goed optimaliseert, dan is dat bevordelijk voor je SEO en SEA.