SEO uitbesteden aan je website bouwer? Vraag jezelf dit af

Geplaatst op 12 januari 2022 door Daniël Kuipers

In de SEO-wereld komt vaak voor dat een webdesigner ook de SEO oppakt. Dat hoeft geen probleem te zijn …

 … behalve als hij ‘SEO er een beetje bij doet’. Zit je bij een bureau dat meerdere disciplines heeft, dan hoef je je vaak niet zoveel zorgen te maken.

Mocht je twijfels hebben over de SEO-kennis van je webdeveloper, dan heb ik hier een aantal mooie vragen voor je opgesteld. Inclusief mogelijke antwoorden die hij of zij kan geven (en of ze goed of slecht zijn).

Disclaimer: dit is geen allesomvattende lijst, maar dit zijn wat belangrijke onderdelen binnen SEO. Als je antwoord hebt op al deze vragen, weet je of je developer verstand heeft van SEO.

Of niet ;-).

Welke plugins / functies gebruik je standaard allemaal?

👍🏻 ‘Zo min mogelijk’ of ‘Deze paar’

👎🏻 ‘Ik weet het niet’ of ‘een hele lijst’

Houd je rekening met alle On Page SEO elementen?

👍🏻 ‘Ja, ik let op alle elementen zoals de meta titel, URL, tussenkoppen, etc’

👎🏻 ‘Ik probeer het allemaal zo goed mogelijk aan te vullen’

Maak je een URL-structuur op voorhand?

👍🏻 ‘Ik bepaal per pagina wat de URL wordt en ook welk zoekwoord hierbij past’

👎🏻 ‘Ik denk er wel over na, maar ik werk het niet uit’

Weet je wat dingen zijn zoals de canonical, de robots.txt en een sitemap?

👍🏻 ‘Absoluut.’

👎🏻 ‘Deels’

Hoe installeer jij Google Analytics?

👍🏻 ‘Via Tag Manager’

👎🏻 ‘Door de Analytics code in de website te plaatsen’

Met welk systeem ga je de website bouwen? En waarom?

👍🏻 ‘Met systeem X, omdat dat beter past bij X en beter is voor X’

👎🏻 ‘Met systeem X, omdat we dat altijd doen’

Hoe ga je de conversies meetbaar maken?

👍🏻 ‘Via Tag Manager en we maken elke conversie meetbaar’

👎🏻 ‘De bedankpagina via Google Analytics’

Techniek is voor jou natuurlijk het belangrijkst, maar wat ga je met de content en autoriteit doen?

👍🏻 ‘Op het gebied van content gaan we focussen op deze 20 zoekwoorden en maken we maandelijks circa X links aan

👎🏻 ‘We focussen ons vooral op techniek en wat er nu staat. We zullen nog wel wat content toevoegen’

Heb je referenties die aantonen dat ze door jouw werk zijn gegroeid op het gebied van SEO?

👍🏻 ‘Deze 5 klanten hadden een X% groei nadat ze met ons samenwerkten. Dit kan je teruglezen in onze klantcases’

👎🏻 ‘Ik kan in Analytics een aantal klanten laten zien die het beter doen dan eerst’

Zet je de bedankpagina’s op noindex?

👍🏻 ‘Ja’

👎🏻 ‘Goed idee. Gaan we doen’

Is de website dekkingsfouten vrij bij oplevering (en kent hij Search Console?)?

👍🏻 ‘Absoluut. We gaan ons best doen om dekkingsfouten te voorkomen en Search Console gebruiken we bijna dagelijks’

👎🏻 ‘…’

Richt jij ook Google Mijn Bedrijf in?

👍🏻 ‘Zeker. Google Mijn Bedrijf is erg belangrijk. Vooral bij een lokaal bedrijf’

👎🏻 ‘Dat doen we niet altijd. En als we het doen, moet je ‘m zelf optimaliseren’

Welke SEO-tool gebruik je (om mijn posities bij te houden)?

👍🏻 ‘Vooral Ahrefs, Semrush en MOZ, maar soms ook andere tools. Tools zijn nooit leidend bij ons, maar een verlengstuk van onze specialisten’

👎🏻 ‘Vooral Google Analytics en een SEO-tool die niet zo bekend is’

Zijn de Core Web Vitals in het groen?

👍🏻 ‘Natuurlijk’.

👎🏻 ‘We doen ons best. We zullen hier achteraf naar kijken’

Welke SEO-plugin gebruik je?

👍🏻 ‘Yoast of RankMath. Wat jij wilt. Voor ons zijn beide prima, maar de SEO-plugin gaat niet het verschil maken’

👎🏻 ‘ Yoast’

Gaat de website op www of non-www draaien?

👍🏻 ‘Dat is afhankelijk van waar hij altijd op heeft gedraaid. Dat is namelijk leidend. Je wilt zo min mogelijk verschillen bij een migratie of een nieuwe website. Dus dat moeten we eerst uitzoeken’

👎🏻’Non-www, want dat is mooier’

Regel je op voorhand de redirects en heb je een SEO verhuisplan?

👍🏻 ‘We hebben een standaard document waarin het verhuisplan staat. De redirects zijn daar een onderdeel van’

👎🏻 ‘We controleren achteraf de 404’s en maken dan 301’s aan’

Welke zoekwoorden ga je kiezen en waarom?

👍🏻 ‘Die vind je terug in de URL-structuur die we helemaal hebben uitgedacht’

👎🏻 ‘De zoekwoorden met het meeste volume’

Hoe ga jij mij SEO leren?

👍🏻 ‘We hebben al onze blogs, maar daarnaast gaan we je maandelijks ook tijdens de meeting meenemen in het proces. Jij bent een belangrijk onderdeel van dit proces en we moeten het samen doen’

👎🏻 ‘Dat moet je zelf doen’

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]