Dit kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding bijvoorbeeld.
Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
Orphan pages zijn pagina’s op je website met 0 interne links. Geen enkele andere pagina verwijst naar de pagina in kwestie.
En aangezien de robots van zoekmachines je pagina indexeren door links te volgen vanaf een andere pagina, heb je een probleem: de crawlers kunnen je webpagina niet vinden.
Laat staan indexeren en opnemen in de zoekresultaten. Een behoorlijk SEO-probleempje, dus.
Een sitemap bevat linkjes naar alle pagina’s van je website en die kun je indienen bij Google, zodat de zoekmachine alle pagina’s indexeert. Probleem opgelost, zou je denken.
Maar niets is minder waar.
Hoewel ook je orphan pages wel geïndexeerd worden op die manier, kun je goede rankings vaak alsnog vergeten.
Zonder interne links naar de pagina’s heeft Google namelijk geen enkel idee van de context waarin het de pagina’s moet plaatsen om vervolgens te kunnen bepalen voor welke zoektermen ze relevant zijn en waar ze dus op gevonden moeten worden.
Bovendien, waarom zou Google waarde hechten aan een pagina, als jij dat -door niet te linken naar die pagina- klaarblijkelijk zelf ook niet doet?
Er blijft nog maar één oplossing over: een interne link plaatsen vanaf een andere, relevante (!) pagina. En daarvoor moet je eerst ontdekken óf je orphan pages hebt en zo ja, welke dat zijn.
Laten we daar dus maar eens mee beginnen.
Er leiden meerdere wegen naar Rome en er zijn ook meerdere manieren waarop je je orphan pages kunt achterhalen.
Ze komen bijna allemaal op hetzelfde neer: alle pagina’s op je website afzetten tegen de pagina’s die de crawlers kunnen vinden.
Door die pagina’s tegen elkaar weg te strepen houd je een lijstje over met pagina’s die je wel hebt, maar die de zoekmachines niet goed kunnen indexeren.
Orphan pages dus.
Als eerste maken we een lijst van al je pagina’s. Je kunt hiervoor gewoon je hele sitemap gebruiken.
Als je Yoast gebruikt, vind je je sitemap doorgaans op https://www.jouwwebsite.nl/page-sitemap.xml voor je pagina’s en https://www.jouwwebsite/post-sitemap.xml voor je (blog)berichten als je die hebt.
Heb je geen sitemap?
Dan kun je bijvoorbeeld ook de Google XML Sitemaps plugin downloaden en installeren om er één te genereren.
Hoe dan ook, als je eenmaal je sitemap hebt gevonden, kopieer dan alle links en plak ze in een spreadsheet.
Next up, je website crawlen.
Er zijn talloze tools die de spiders van Google nabootsen, zodat je kunt zien welke pagina’s gevonden kunnen worden en op welke pagina’s zich er problemen voordoen (mooi meegenomen, maar voor nu even niet belangrijk).
Voor kleine websites kun je prima Rob Hammond’s SEO crawler gebruiken, maar voor de grotere websites met meer dan 350 URL’s kun je beter een programma als Screaming Frog downloaden.
Beide programma’s zijn gratis te gebruiken. Voer er de homepage van je website in en laat de tool zijn werk doen.
Zet een bakje koffie (je moet toch even wachten), kopieer de resultaten van de scan en plak deze in dezelfde spreadsheet als de links uit je sitemap.
Dan hoeven we nu alleen nog maar de URL’s uit je sitemap te vergelijken met die de crawler heeft gevonden om te kijken waar de verschillen zitten. Dat kun je doen door ‘duplicaten te verwijderen’.
De dubbele waarden (oftewel de links die in beide lijstjes voorkomen).
Wat je daarna overhoudt zijn de links die wel in de sitemap voorkomen, maar die niet door de crawler gevonden zijn. Dat zijn je orphan pages en die hebben een interne link nodig.
Een veelgebruikte tool om te achterhalen welke pagina’s er niet in je sitemap staan is Screaming Frog. Dit manusje-van-alles is één van onze favoriete SEO-tools en komt ook hierbij weer goed van pas! Om te achterhalen welke pagina’s niet in je sitemap staan, kun je het volgende doen:
Niet elke orphan page hoeft een interne link te hebben. Bekijk per pagina of het überhaupt nut heeft om de pagina op te laten nemen in de zoekresultaten.
Ga na wat het doel van de pagina is en of je er ook daadwerkelijk bezoekers mee naar je website kunt trekken.
Soms kun je een pagina rustig verwijderen (bijvoorbeeld bij een afgelopen actie of landingspagina voor een campagne) of kun je de content beter verwerken in een andere, reeds bestaande pagina om die beter te laten scoren. Vergeet wanneer je een pagina verwijdert de redirect niet in te stellen!
Heb je een aantal orphan pages gevonden die je wel terug zou willen zien in de zoekresultaten?
Voeg dan op andere pagina’s links toe naar die desbetreffende pagina’s, maar doe dat wel op een manier waarop het waarde heeft voor de bezoeker. Een link naar een pagina over winterjassen in een tekst over broodbakmachines heeft natuurlijk geen waarde.
Voor de bezoeker niet, maar ook voor Google niet; je schetst namelijk geen duidelijke context.
Moet je dan alle content op je website herlezen om te ontdekken waar een link relevant zou kunnen zijn? Gelukkig niet!
Dit zou een hele klus zijn. Ook hier is een simpel trucje voor.
Typ het volgende in Google in: “site:jouwwebsite.nl onderwerp”.
Daarbij vervang je jouwwebsite.nl natuurlijk door het adres van jouw daadwerkelijke website en vervang je de term ‘onderwerp’ door het onderwerp van je orphan page.
Op die manier geeft Google je alle pagina’s van je eigen website waar gesproken wordt over het onderwerp – en waar je dus mooi een interne link kunt plaatsen.
Gebruik niet alleen het daadwerkelijke woord voor je onderwerp, maar zoek ook andere woorden die met het onderwerp te maken hebben zodat je niet 35 interne links met bijvoorbeeld het woord ‘hondenvoer’ naar die pagina hebt gelinkt.
Dat ziet er namelijk erg spammy uit en dit kan Google zien als keyword stuffing, wat een negatieve invloed op je SEO heeft.
Verwerk daarom semantische zoekwoorden in je content. Verwerk bijvoorbeeld een paar keer voor ‘hondenvoer’ synoniemen als ‘hondenbrokken’ of ‘hondenvoeding’ voor een meer natuurlijke verspreiding.
Het lijkt misschien wel een enorme tijdrovende klus, maar het is het dubbel en dwars waard gezien de SEO boost die het je kan opleveren.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten! Mocht je nog vragen hebben of wat hulp kunnen gebruiken, dan weet je me te vinden.
Dit artikel is geschreven op 23 april 2019 en is op 26 oktober 2023 geüpdatet.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.