Zoeken
Menu

Maar wat is internationale SEO precies? Wat is het verschil met meertalige SEO? En hoe werk je aan een succesvolle internationale SEO?

Wat is internationale SEO?

Internationale SEO is het optimaliseren van je website voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines als Google en Bing in verschillende landen of talen. Het doel hierbij is om verschillende doelgroepen te bereiken in hun eigen taal en via hun eigen zoekmachineversie (denk google.de of google.fr).

En dat gaat verder dan alleen je website vertalen.

Internationale vs. meertalige SEO

Bij internationale SEO denk je waarschijnlijk aan vertalingen. Logisch. Dat is ook een onderdeel van internationale SEO.

Maar het vertelt niet het hele verhaal.

Als je je website alleen vertaalt, dan ben je namelijk eerder bezig met meertalige SEO. Ook niet erg, want dat is belangrijk in landen waar meerdere talen worden gesproken (did someone say België?).

Internationale SEO gaat nog net even wat stapjes verder. Hierbij maak je je content namelijk lokaal relevant en neem je ook de technische aspecten mee.

Met andere woorden: je optimaliseert voor veel gebruikte keywords in een bepaald land, schrijft in termen van de lokale bevolking en past je producten/dienstverlening aan op hun wensen en behoeften.

Een voorbeeld

Stel, je verkoopt sneakers en je wilt zowel in het Verenigd Koninkrijk als Amerika vindbaar zijn.

Je vertaalt dan niet alleen je pagina’s naar het Engels, maar je maakt ook aangepaste productomschrijvingen, aangepaste verzendinformatie en je biedt andere betaalmethoden aan.

In het Verenigd Koninkrijk noemen ze sneakers namelijk ‘trainers’ en de btw heet ook anders: VAT vs sales tax (VS).

Recap

Je kan het dus zo zien:

  • Internationale SEO richt zich op gebruikers in verschillende landen, ongeacht taal. Bijvoorbeeld Engels voor zowel het VK als de VS, maar met andere inhoud per land.
  • Meertalige SEO richt zich op gebruikers in verschillende talen, ongeacht land. Bijvoorbeeld: Frans in zowel Frankrijk als Canada.

Internationale en meertalige SEO lijken dus erg op elkaar (en vaak overlappen ze ook), maar bovenstaande nuance is wel van invloed bij het opzetten van je internationale SEO strategie.

5 tips voor succesvolle internationale SEO

Met deze 5 tips maak je jouw website wereldwijd vindbaar:

1. Kies de juiste domeinstructuur

De domeinstructuur bepaalt hoe je website is opgebouwd op het gebied van URL’s, en hoe je internationale of meertalige versies van je site structureert. Het gaat om de manier waarop je content voor verschillende landen of talen presenteert binnen je website.

Over het algemeen heb je hier drie opties:

1. Country Code Top Level Domain (ccTLD)

Een ccTLD is bijvoorbeeld jouwdomein.fr, jouwdomein.de, etc.

Een ccTLD is vertrouwd voor lokale gebruikers en geeft een sterk geografisch signaal af aan zoekmachines. Aan de andere kant is het duurder en complexer in het beheer en is het meer werk om autoriteit op te bouwen.

ccTLD’s zijn aan te raden als je je echt richt op afzonderlijke landen en je per land werkt met aparte teams, merken of strategieën.

2. Subdomeinen

Bijvoorbeeld fr.jouwdomein.com of de.jouwdomein.com.

Subdomeinen zijn makkelijker op te zetten dan ccTLD’s en flexibel per regio of taal. Maar subdomeinen delen hun SEO-waarde niet altijd met een hoofddomein en het geeft ook een minder sterk geografisch signaal af.

Subdomeinen zijn goedkopere en handige opties als je internationale SEO in fases uitvoert of als je bijvoorbeeld voor iedere taal/regio werkt met een apart CMS.

3. Subfolders (directories)

Subfolders zien er zo uit: jouwdomein.com/fr/, jouwdomein.com/de/, etc.

Met subfolders houd je alle SEO-waarde op één en hetzelfde domein en beheer je alles gewoon vanuit één CMS. Het geografische signaal dat je afgeeft is wel wat minder sterk en het vraagt om een nauwkeurige technische implementatie van sitemaps, hreflangs (daarover zo meer) en redirects.

Subfolders zijn ideaal als je beperkte resources hebt en je bijvoorbeeld wel snel wil kunnen opschalen naar meerdere landen/talen.

Tip: Bedenk bij het kiezen van je domeinstructuur wat je nu nodig hebt én wat schaalbaar is in de toekomst. Dat scheelt later een hoop gedoe!

2. Gebruik hreflang-tags correct

Een hreflang-tag is een HTML-tag waarmee je aan Google vertelt voor welke taal en/of regio een bepaalde pagina bedoeld is (lees ook Wat is een Hreflang?).

Hreflangs zijn belangrijk, want ze helpen zoekmachines om de juiste taalversie aan bezoekers te tonen en om duplicate content te begrijpen.

Kortom: behoorlijk belangrijk.

Je kan hreflangs toevoegen aan je site door ze in de van je pagina te zetten. Dat ziet er dan zo uit:

  • <link rel=”alternate” hreflang=”en-en” href=”https://jouwdomein.com/en/” /> 
  • <link rel=”alternate” hreflang=”fr-fr” href=”https://jouwdomein.com/fr/” /> 
  • <link rel=”alternate” hreflang=”de-de” href=”https://jouwdomein.com/de/” /> 

Of als je nog onderscheid maakt tussen Engels in het VK en de VS:

  • <link rel=”alternate” hreflang=”en-us” href=”https://jouwdomein.com/us/” />
  • <link rel=”alternate” hreflang=”en-gb” href=”https://jouwdomein.com/uk/” />

Let er bij de implementatie vooral op dat alle pagina’s altijd naar elkaar moeten verwijzen, inclusief zichzelf (!). Controleer als je klaar bent met Screaming Frog of Ahrefs Site Audit of je de hreflang-tags correct hebt geïmplementeerd.

Tip: Heb je een grote site? Dan kun je je hreflang-tags beter beheren via je sitemap.

3. Optimaliseer je website technisch

Je internationale website moet technisch sterk zijn om snel te laden en altijd een goede user experience te geven. Ongeacht de taal of locatie van je bezoekers.

Maar met al die vertalingen en scripts kan je website best groot worden en daardoor soms een beetje traag zijn. Zeker als je bezoekers zich ver van je server bevinden.

Gebruik daarom een CDN als Cloudflare om ervoor te zorgen dat je website overal snel laadt en zorg ervoor dat-ie goed werkt op verschillende mobiele apparaten (creëer bijvoorbeeld voor grotere, touchvriendelijke knoppen op de mobiele versie van je site).

Kleine moeite, grote impact. Ook op je conversies.

4. Lokaliseer je content

Je kunt eenvoudig je website vertalen met Clonable. Binnen paar minuten heb je dan een SEO-vriendelijke vertaling van je website en aanpassingen worden automatisch doorgevoerd op al je pagina’s.

Handig, maar wat in Nederland goed werkt, werkt niet automatisch ook goed in Duitsland, Frankrijk of Spanje.

Voor internationale SEO kun je je content dus beter lokaliseren. Dat wil zeggen dat je de tekst aanpast op basis van contextuele en culturele verschillen tussen landen.

Denk aan tone-of-voice, taalgebruik, maten, datumnotaties en ga zo maar door.

Doe daarom lokaal zoekwoordenonderzoek om de beste keywords in een land te vinden, vertaal en lokaliseer. Gebruik lokale voorbeelden, testimonials en cases of schakel lokale copywriters in om belangrijke landingspagina’s te herschrijven.

5. Bouw lokale autoriteit op

Je content en technische setup zijn belangrijke factoren voor hogere rankings. Maar je wil ook aan je domeinautoriteit. Of beter gezegd: aan je lokale autoriteit.

Dat doe je voornamelijk door middel van linkbuilding. Focus je hierbij op backlinks van lokale domeinen (.fr, .de, etc.) voor je ccTLD, subdomein of subfolder. Die maken namelijk veel meer impact dan algemene links van algemene .com-sites.

Zo krijg je die lokale links:

  • gastblogs op lokale nichewebsites
  • sponsoring van lokale evenementen, verenigingen en organisaties
  • vermelding in lokale directories en bedrijvengidsen
  • samenwerkingen met lokale influencers of partners in je branche

Denk hierbij ook aan een Google Business Profile en verzamel lokale reviews in de taal van je doelgroep voor meer zichtbaarheid, vertrouwen en conversies.

Ook aan de slag met internationale SEO?

Heb je nog vragen? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een internationale SEO strategie? Of lukt het je maar niet om die hreflangs correct te implementeren? Neem gerust even contact op. Wij hebben vaker met dit bijltje gehakt en helpen je graag verder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog