Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics 4

OMA B.V.
Dieselstraat 1B
6716 BC Ede
Kvk: 83301852
Let op: domein autoriteit is geen officiële ranking factor van Google. De score correspondeert wel met hogere rankings, maar je moet het vooral gebruiken als indicatie van hoe goed websites in Google kúnnen ranken.
Je kan het dus gebruiken om je eigen website af te zetten tegen die van de concurrentie. Als input waarmee je beter kan inschatten of je website straks überhaupt kans maakt om bovenaan in Google te komen.
Of gewoon om te checken of een backlink van een website het wel waard is, natuurlijk…
Grote SEO-tools als Ahrefs, Semrush en Moz hebben allemaal hun eigen variant van domein autoriteit die de ook allemaal weer net even wat anders meten of berekenen.
Moz berekent de Domain Authority aan de hand van onder andere :
Om de autoriteit van een website te bepalen, gebruikt Ahrefs een Domain Rating gebaseerd op:
Semrush gebruikt de volgende zaken om een Authority Score toe te kennen aan je website:
Je ziet het: voor domein autoriteit zijn links dus behoorlijk belangrijk. En voor je rankings uiteindelijk dus ook.
Je ziet vaak dat oudere websites beter en makkelijker ranken in Google dan nieuwe websites. Dat komt door de domain age. Door hoe lang je website al in de lucht is.
Oudere domeinen hebben over de jaren heen namelijk vaak heel wat links verzameld. Dat gaat haast automatisch. Bijvoorbeeld omdat ze zomaar een backlink krijgen van een startpagina (check hier hoe dat werkt).
Daardoor hebben oudere websites dus vaak een hogere domein autoriteit opgebouwd en zo meer kans om te ranken met hun content dan nieuwe websites die die autoriteit nog moeten opbouwen.
Wil je de domeinautoriteit checken? Van je eigen website of van die van één van je concurrenten? Dat kan. Gratis zelfs. Moz, Ahrefs en Semrush hebben namelijk allemaal een gratis authority checker voor je ontwikkeld.
Kies je favoriet:
Let op: deze tools geven je vaak alleen een score en een beknopte samenvatting van de backlinks. Prima voor een keertje, maar natuurlijk niet als je serieus met SEO en online marketing aan de slag gaat.
We raden je niet aan om je blind te staren op de score, maar het helpt natuurlijk wel om aan een sterkere website te werken als je hoger in Google wil komen. Met deze 3 tips kun je in ieder geval je domein autoriteit verhogen.
Links naar jouw website laten zien dat anderen jouw content waardevol vinden. Je kan het dus niet als een soort aanbeveling. Heb je veel aanbevelingen van andere websites? Dan is jouw website blijkbaar betrouwbaar en relevant. Dat vergroot je domein autoriteit – en je rankings.
Belangrijk: stel kwaliteit boven kwantiteit. Een link van een andere ‘sterke’ website in jouw branche heeft vaak meer impact dan meerdere links van kleine websites die niks met jouw business of onderwerp te maken hebben.
Pro-tip: check hier hoe je slechte backlinks kan verwijderen!
Goede content is belangrijk. Om meerdere redenen.
Ten eerste voldoet goede content aan de zoekintentie van bezoekers en potentiële klanten. Dat is goed voor de merkbeleving en voor het conversiepercentage op je website. Goed voor je business dus (zie ook Helpful content: 5 handige tips).
Maar goede content levert mogelijk ook kwalitatieve backlinks op zónder dat je er extra moeite voor hoeft te doen. Scheelt weer urenlang zoeken naar mogelijkheden voor linkbuilding op andere blogs en vakwebsites.
Deel bijvoorbeeld die waardevolle content die je hebt gemaakt op LinkedIn. Zo vergroot je namelijk de kans dat anderen je content oppikken en naar je website linken (als je geluk hebt, that is). Kleine moeite, groot resultaat.
Bovendien kun je jezelf daar mooi positioneren als expert. Als thought leader. Als autoriteit in je vakgebied. Als betrouwbare bron. En je raadt het al: mensen linken sneller naar zo’n betrouwbare bron.
Kortom: meer zichtbaarheid, meer vertrouwen en meer kans op natuurlijke en kwalitatieve links. Meer domein autoriteit dus.
Het spreekt misschien voor zich, maar de techniek van je website moet natuurlijk ook wel goed zijn. Dat betekent: snelle laadtijden, logische structuur, goede interne links en ga zo maar door. Je kent het wel.
Wil je meer weten over domein autoriteit? Wat hulp nodig bij die linkbuilding, je content of social media? We helpen je graag verder. Neem gerust even contact op.
Geschreven door: Igor van den Ende
Igor is online marketeer bij OMA. Met een zwarte band in karate én digital marketing veegt hij de vloer aan met jouw online concurrentie.