Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt.

De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit.

Maar eerst even terug naar de basis.

Wat is een startpagina?

Een startpagina, ook wel linkpagina genoemd, is een pagina met daarop allerlei verschillende relevante links over het onderwerp van die pagina.

Zo kan je een startpagina hebben over online marketing bureaus, waar dan weer allemaal links staan naar online marketing bureaus. Of een startpagina over loodgieters met allerlei links naar websites van loodgieters. Gesorteerd per provincie, bijvoorbeeld.

Je kan het een soort van vergelijken met een soort digitale telefoongids, maar dan zonder telefoonnummers. Een websitegids dus :-).

startpagina voorbeeld

Waar komt de naam startpagina’s vandaan?

Startpagina.nl is één van de meeste bekende startpagina’s, daarom noemen we startpagina’s ook startpagina’s.

Maar eigenlijk zijn er honderden verschillende startpagina’s. Denk aan goedbegin.nl, startuwpagina.nl, pagina-start.com, startsleutel.nl en ga zo maar door.

Wanneer iemand dus op zoek is naar een startpagina, dan zijn ze dus niet per sé op zoek naar startpagina.nl.

Nu dat duidelijk is, vertel ik je het nu van startpagina’s.

Een link vanaf een startpagina is in de basis hetzelfde als een link vanaf een andere website. Daar is een startpagina niet uniek of anders in.

Wat bij een link vanaf een startpagina wel anders is, is de waarde die hij meegeeft. Een link vanaf een relevante website in een blog die specifiek over jouw product of dienst gaat, levert veel meer op dan een link vanaf een startpagina waar 50 links staan en verder weinig content.

Dat wil niet zeggen dat de link geen waarde toevoegt en niet bijdraagt aan een betere vindbaarheid. De meningen hierover verschillen, maar ook startpagina’s horen naar mijn mening in een natuurlijk linkprofiel thuis en kunnen impact hebben op je vindbaarheid in Google.

De tips en adviezen die ik hier vooral voor je heb zijn:

  • Vraag startpagina links niet te veel aan
  • Kijk naar de verhouding backlinks (en dus ook de startpagina links) van je best scorende concurrenten en leer daarvan
  • Kwaliteit altijd boven kwantiteit
  • Relevantie is erg belangrijk!

Dit is de reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Nu je alles weet over startpagina’s, is het tijd om je te vertellen hoe je toch aan die startpagina backlinks komt. Zonder dat je daar zelf wat voor hebt gedaan.

Dat zit zo:

Iedereen kan zich gratis aanmelden om beheerder te worden van een startpagina. Dit kost je niks.

Wanneer je een nieuwe startpagina wilt aanmaken, dan heet zo’n pagina een dochterpagina. Bijvoorbeeld online-marketing.startpagina.nl.

Nagenoeg elke dochterpagina wordt pas gepubliceerd wanneer er 10, 15 of 20 links op de pagina te vinden zijn. Die moet jij dus als beheerder zelf uitzoeken en plaatsen.

Als je dochterpagina dan gaat over loodgieters in Arnhem, wat doe je dan om zo snel mogelijk aan 10 websites te komen van loodgieters uit Arnhem?

Juist. Je googelt op ‘loodgieter Arnhem’ en plaatst vervolgens de top 10 of top 15 op de dochterpagina.

Jouw pagina is vervolgens live omdat ‘ie voldoende links bevat. Daar ben je blij mee. En de top 10 loodgieters uit Arnhem hebben er allemaal een gratis backlink bij :-).

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Heleen schreef:

    Dag,

    Interessant artikel! Ik heb een vraag. Veel startpagina´s vragen ook een link van hun pagina op je eigen website te plaatsen. Wat is een gebruikelijke plek om die links te plaatsen? Ik zie ze bij mijn concurrenten namelijk nooit op hun site staan. Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor de reactie!
    Hartelijke groet, Heleen

    • Daniel Kuipers schreef:

      Hi Heleen,

      Dat klopt! Ik zou deze links niet op je eigen website zetten waarmee je wilt scoren. Je kan hier het best een losse website voor aanmaken die je verder niet gebruikt. Dan is het namelijk een A-B-C ruil in plaats van een A-B ruil. En dat is beter voor Google :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]