In beide gevallen is de conclusie hetzelfde: je wilt deze verwijderen.
Het verwijderen van die backlinks wordt ook wel disavowen genoemd. En dat kan je heel gemakkelijk met SEMrush doen.
Een belangrijk onderdeel van SEO is natuurlijk linkbuilding. In de basis gaat het er binnen linkbuilding om dat je zoveel mogelijk relevante en waardevolle links krijgt naar je website.
Wanneer je spreekt over slechte backlinks, dan gaat het er vooral om dat de link van een niet-relevante en niet-waardevolle website af komt. Maar het is helaas niet zo simpel als dat.
Er zijn namelijk een aantal factoren en een aantal zaken waar je goed naar moet kijken, voordat je kan bepalen of een link slecht is. Die leg ik je nu uit.
Binnen linkbuilding is er niet een gouden regel zoals ‘als X dan Y’ die aangeeft of een backlink slecht is. Dit bestaat altijd uit meerdere factoren. En een aantal van die factoren zet ik voor je op een rijtje:
Wanneer een aantal van deze punten van toepassing zijn binnen jouw backlink, dat is de kans groot dat dit een slechte backlink is en dat je daar iets aan moet doen.
Maar voor ik je dat uit ga leggen, is het tijd je te vertellen hoe je aan deze slechte backlinks komt.
Het kan zijn dat je zelf de schuldige bent van de slechte backlinks, omdat je ze via een of andere partij of platform hebt gekocht.
Dat adviseren wij trouwens nooit. Blijf daar ver van weg.
Maar er zijn nog meer redenen waarom je website slechte backlinks hebt:
Wat de reden van de slechte backlinks ook is, het is tijd om er vanaf te komen.
Als je een slechte link naar je website hebt, dan is de eerste stap natuurlijk vragen aan de eigenaar van de website of hij de link wilt verwijderen. Als hij/zij dit niet wil of als je geen reactie krijgt, dan kan je binnen Search Console de backlinks afwijzen.
En dat is het disavowen van backlinks.
Om backlinks te disavowen, moet je de volgende URL gebruiken: https://search.google.com/search-console/disavow-links.
Maar voordat je dat gaat doen, wil ik je eerst nog even vertellen over het backlinks disavowen via SEMrush. SEMrush heeft namelijk een tool ingebouwd die de slechte backlinks voor je herkent en waarmee je ze aan kan bieden bij Search Console … met één druk op de knop.
Voordat je met SEMrush aan de slag gaat, moet je eerst een account aanmaken en zorgen dat je volledige toegang hebt tot een betaald account.
Als je bent ingelogd, dien je eerst je website toe te voegen als project. Als je dat hebt gedaan, dan moet je de backlink audit binnen het project aanzetten.
Vervolgens klik je bovenin op ‘Audit’. Je ziet dan een overzicht met alle backlinks die SEMrush van je website ziet en vervolgens kan je per link bepalen of je een link wilt:
Het is nu aan jou om te bepalen welke links je wilt accepteren, wilt verwijderen en wilt disavowen.
Als je vervolgens een hele rits aan links hebt toegevoegd aan de disavow lijst, dan moet je bovenaan op ‘Disavow’ klikken.
Vervolgens kan je op ‘Export tot TXT’ klikken, naar de Google Disavow tool gaan, de juiste property selecteren en het bestand dat SEMrush voor je heeft gemaakt uploaden.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.