Als je wel eens bezig bent geweest met Google Ads, heb je ze ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen: Google Ads extensies. Maar wat zijn dat eigenlijk? En hoe zet je ze in?
In deze blog vertel ik je er alles over.
Inhoudsopgave
Wat zijn Google Ads extensies?
Google Ads extensies zijn extra elementen die je aan je advertenties kunt toevoegen om ze aantrekkelijker te maken voor gebruikers. Met deze uitbreidingen kun je bijvoorbeeld extra informatie over je producten of diensten tonen. Of je geeft de locatie van je bedrijf weer!
Waarom zijn Google Ads extensies belangrijk?
Extensies kunnen de kwaliteit van je advertenties aanzienlijk verbeteren. Dat leidt dan weer tot hogere klikfrequenties (CTR) en meer conversies. Bovendien laten ze je advertenties meer opvallen in de zoekresultaten én geven ze je bedrijf een betrouwbare uitstraling. Win-win!
Soorten Google Ads extensies
Er zijn verschillende soorten Google Ads extensies die je kunt gebruiken. Dit zijn de meest voorkomende:
- Sitelinks: Hiermee kun je gebruikers direct naar specifieke pagina’s op je website verwijzen, zoals je contactpagina of bepaalde productpagina’s.
- Callout: Hiermee kun je bijvoorbeeld aanbiedingen of unieke verkoopargumenten tonen.
- Call-extensies: Hiermee kun je je telefoonnummer en/of een directe oproepknop toevoegen aan je advertenties, zodat gebruikers makkelijk contact met je op kunnen nemen.
- Locatie-extensies: Hiermee kun je de locatie van je bedrijf en/of fysieke winkel weergeven, zodat gebruikers je makkelijker kunnen vinden.
- Vergelijkbare producten: Hiermee kun je vergelijkbare producten of diensten tonen, die aansluiten bij wat de gebruiker zoekt.
- Prijs: Hiermee kun je de prijzen van je producten of diensten tonen, zodat gebruikers direct een idee hebben van de kosten.
Hoe haal je het maximale uit je extensies als bedrijf?
Er zijn vijf stappen die je moet hebben om het maximale uit je extensies te kunnen halen. Deze zijn:
1. Doelen vaststellen
Bepaal voor jezelf eerst waar je met je advertenties naar toe wilt werken. Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website genereren of meer telefoontjes ontvangen?
2. Uitbreidingen selecteren die bij je doelen passen
Kies de extensies die het beste bij je doelen aansluiten (zie de lijst hierboven). Grote kans dat je daarmee je advertenties verbetert.
3. Het implementeren van de uitbreidingen
Voeg de geselecteerde uitbreidingen toe aan je advertenties.
4. Het analyseren en verbeteren van resultaten
Je wil natuurlijk wel weten of ze ook effect hebben. Monitor de resultaten en analyseer of je extensies ook echt effect hebben. Check eventueel of je nog wat extra verbeteringen door kunt voeren.
Samenvatting
Google Ads extensies zijn waardevolle tools waarmee je je advertenties kan verbeteren en je resultaten kan maximaliseren. Door de verschillende soorten extensies te gebruiken, kun je je advertenties aantrekkelijker maken voor gebruikers en ze een professionele uitstraling geven. Maar zorg er wel voor dat je altijd je doelen voor ogen houdt en de extensies selecteert die het beste bij je doelen aansluiten.