SEO-specialist
Tegenwoordig is het heel belangrijk om SEO te verwerken op je website als ondernemer. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf sneller gevonden kan worden door potentiële klanten. Een SEO-specialist, ook wel online marketeer of SEO-marketeer genoemd, kan hier voor worden ingezet. Deze persoon zorgt er voor dat het bedrijf zo vindbaar mogelijk is online. Het doel hiervan is de conversie samen met het organische verkeer te verhogen. Deze marketingstrategie wordt ook wel zoekmachinemarketing genoemd.
Voordat we over zoekmachinemarketing vertellen is er een betere vraag, wat doet een SEO-specialist voornamelijk? Werkzaamheden van een SEO-specialist bestaat uit:
- Zoekmachine positie verbeteren – Door linkbuilding, goede relevante content, aanbevelingen en technische verbeteringen
- Zoekgedrag doelgroep analyseren en zoekwoordrapportages maken – Met Google AdWords en andere tools
- SEO-copywriting – Teksten op de website zijn SEO geoptimaliseerd
- Meten, analyseren en optimaliseren van de AdWords campagnes via Google Analytics om de conversie te verhogen met nieuwe en relevante bezoekers
- Gebruiksvriendelijkheid website verbeteren door te analyseren en nieuwe trends op SEO gebied te volgen
Zoekmachinemarketing
Search Engine Marketing (SEM) streeft naar het zo hoog mogelijk zichtbaar zijn in de zoekmachine. Hierbij kun je denken aan de zoekmachine Google, Yahoo! of Bing. Een persoon zoekt op bepaalde keywords, zoekwoorden, die relevant kunnen zijn voor jouw product of dienst. Wanneer jouw site SEO geoptimaliseerd is zal je sneller boven aan de resultaten komen te staan zonder er advertentiekosten aan te hoeven besteden. Bezoekers die vanuit deze zoekresultaten komen noemen we organisch verkeer. Search Engine Marketing is vervolgens in twee verschillende termen te verdelen: SEO en SEA.
SEO versus SEA
SEO staat voor Search Engine Optimalization en SEA voor Search Engine Advertising. SEA gaat over zoekmachine adverteren tegen betaling. Deze advertenties komen boven de natuurlijke zoekresultaten zichtbaar, waardoor mensen sneller op de link klikken. Je betaalt per click voor deze advertentie. Dit heet CPC, cost per click of PPC, pay per click. Dus waar SEO zich richt op optimalisatie voor het verhogen van onbetaald verkeer gaat SEA juist in op betaald verkeer. Een SEA-specialist is gefocust op paid search traffic om zoveel mogelijk vertoningen, clicks en conversie te bereiken tegen een zo laag mogelijke prijs per click. Een combinatie van SEO en SEA is het beste voor je online bedrijf.