10 online marketing tips voor je werken-bij website

Geplaatst op 27 april 2021 door Daniël Kuipers

Als je een werken-bij website wilt gaan opzetten of je wilt je werken-bij website beter vindbaar maken, dan vind je vooral veel blogs die allemaal hetzelfde zeggen.

Maar helaas geven veel van deze blogs geen van de onderstaande tips. En dat is jammer voor hun, maar heel fijn voor jou :-).

1. Denk goed na over het domein (subdomein, losse website, hoofdwebsite)

Als je een werken-bij gedeelte op wilt zetten, dan is de eerste belangrijk keuze op welk domein je de vacatures wilt zetten.

En ik zeg bewust ‘gedeelte’ en niet ‘website’, omdat je de werken-bij ook op een subdomein kan zetten, op je eigen website of binnen je reguliere website kan houden. Stel dat wij een werken-bij op zouden willen zetten dan zijn dit de drie mogelijkheden:

  1. Onlinemarketingagency.nl/werken-bij (Een subfolder)
  2. Werkenbijoma.nl (Een losse website)
  3. Werkenbij.onlinemarketingagency.nl (Een subdomein)

Welk optie voor jou het best is, is van heel veel factoren afhankelijk. Dit is van zoveel factoren afhankelijk, dat ik hier een apart blog aan zou kunnen wijden.

Om je verder op weg te helpen, deel ik wel alvast de belangrijkste argumenten voor je:

  • Optie 3 valt eigenlijk altijd af. Een subdomein is geen goede keuze (voor SEO).
  • Een losse website is super gaaf omdat je dan een losse website hebt voor één doelgroep, maar dat betekent wel dat je een hele losse website moet laten maken en dat je niet alleen je reguliere website moet onderhouden, maar ook je werken-bij website.
  • Via een subfolder kan je heel gemakkelijk een werken bij sectie opzetten en je kan meeliften op het succes van je reguliere website.

De conclusie is eigenlijk als volgt: ben je een kleinere organisatie met niet heel veel budget en wil je eenvoudig een werken bij opzetten? Ga dan voor een subfolder.

Ben je een grotere onderneming, is recruitment een belangrijk onderdeel en heb je elke paar maanden nieuwe mensen nodig? Ga dan voor een losse website.

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO en is niks anders dan het verkrijgen van kwalitatieve links om de waarde van jouw website te verhogen.

Als je de websites onderling aan elkaar linkt, dan wordt een deel van die waarde aan elkaar doorgegeven. En daar profiteren beide domeinnamen van.

Naast dat je de websites onderling aan elkaar linkt voor Google, link je ze natuurlijk ook aan elkaar voor de bezoeker. Je wilt namelijk dat mensen kunnen zien wie je organisatie is of wat je werken-bij website is.

Mocht je een subfolder in plaats van een subdomein of een losse website hebben voor je werken-bij website, dan is het linken naar je werken bij gedeelte ook belangrijk. Alleen dan valt het onder interne linkbuilding.

3. Zorg voor cross domain tracking

Als het goed is, heb je Google Analytics op je website geïnstalleerd omdat je wilt zien hoeveel mensen er op je website zitten, wat ze allemaal bekijken, hoe ze zich gedragen, etc.

Dat doe je natuurlijk ook voor je werken-bij website, want ook daar wil je alles inzichtelijk hebben. Maar stel, iemand komt binnen op je reguliere website. Dat wordt dan gezien als één sessie.

Die persoon klikt vervolgens door op je werken bij-website en solliciteert. Binnen je werken-bij website, wordt dit dan ook weer als één sessie gezien en deze sessies herkent Google niet als afkomstig van dezelfde persoon.

Cross domain tracking lost dat probleem op. Met cross domain tracking kan je die twee sessies namelijk als één sessie zien en dat betekent dat je data veel waardevoller wordt en dat je nog beter de resultaten van je campagnes kunt zien.

4. Zorg dat de conversies goed meetbaar zijn gemaakt

Ik wil even verder gaan op wat elke campagne oplevert. Om goed te weten wat je campagnes opleveren, moet alles wel goed meetbaar zijn. Oftewel: je moet conversies instellen.

Als je normaal spreekt van conversies, denken mensen vaak aan iemand die een aankoop doet. Maar er zijn nog meer conversies belangrijk. Dat zijn:

  • Het invullen van contactformulieren
  • Aanvragen van offertes
  • Kliks op mailadres
  • Kliks op telefoonnummer

Binnen je werken bij-website zijn die natuurlijk ook belangrijk, maar daarnaast kunnen er ook nog een aantal conversies belangrijk zijn:

  • Bel-mij-terug-formulier
  • Sollicitatieformulier
  • Klik op WhatsApp (wanneer mensen via WhatsApp kunnen solliciteren)
  • Het delen van een vacature

Zorg ervoor dat deze allemaal meetbaar zijn binnen Analytics.

5. Zorg dat het mobiele design puntgaaf is

Dit voelt voor mij persoonlijk echt als een open deur, maar ik zie vandaag de dag nog zoveel websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel.

In tip 1 vertelde ik je dat het opzetten van een losse werken-bij website extra kosten met zich meebrengt. Denk aan het bouwen, de hosting en de marketing.

Omdat een werken-bij website extra geld kost, zie ik ook vaak dat er op het bouwen van de website bespaard wordt. En dat kan twee dingen betekenen:

  • De werken-bij website is heel oud en dus niet mobielvriendelijk.
  • De werken-bij website is redelijk nieuw, maar er is bespaard op de bouw en dus is de website niet mobielvriendelijk.

Beide kunnen vandaag de dag in 2021 echt niet meer. Zorg er daarom altijd voor dat de mobiele website puntgaaf in orde is.

Uit de cijfers blijkt bovendien dat er steeds meer mensen via mobiel vacaturewebsites bezoeken … en solliciteren.

6. Vergeet de mail-een-vriend (of deelfunctie) functie niet

In tip 4 vertelde ik al dat je het delen van een vacature kan zien als een conversie. Het installeren daarvan kan natuurlijk alleen pas al de deelfunctie in de website zit.

En die functie noem ik de mail-een-vriend functie. Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand een vacature ziet en denkt: ‘hé, dat is wat voor Pietje. Die moet ik doorsturen’.

Dan wil je dat natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken voor de vriend van Pietje. Dat zorgt ervoor dat je website makkelijker gedeeld kan worden en dus door meer mensen bezocht gaat worden.

Maar voor Pietje zelf is de mail-een-vriend functie ook heel handig. Pietje kan namelijk zelf de vacature zien en ook denken: ‘wat zou mijn vriendin hiervan denken?’.

Als de mail-een-vriend functie erin zit, dan kan de vriendin reageren met dat het een leuke vacature is. Wanneer de functie er niet in zit, dan laat je die kansen liggen.

7. Bouw een job alert functie in (e-mail marketing automatiseren)

Stel dat je een online marketing bureau hebt en de afkorting van je online marketing bureau OMA ;-) is. Je bent op zoek naar een SEO-specialist, alleen Maud zit op je website om te kijken of er een vacature is voor een SEA specialist.

Helaas, die is er momenteel niet. Je kan op je werken-bij website een optie inbouwen dat mensen hun e-mailadres achterlaten en dat jij ze mailt wanneer er een nieuwe vacature vrijkomt.

Zo kan je in de loop der jaren een eigen database van marketeers opbouwen. Eentje die je altijd kan mailen wanneer je wilt.

En je kan de eerste paar mails die je verstuurt natuurlijk automatiseren met een stukje e-mail automation. Denk bijvoorbeeld aan de eerste mail met ‘Bedankt voor het achterlaten van je mailadres. Wij zullen je als eerste op de hoogte houden van de nieuwste vacatures’.

8. Zorg dat de werken-bij website boven de vouw staat op je reguliere website

Of je nou een losse werken-bij website hebt, een subfolder of een subdomein, het is bij alle drie belangrijk dat je de werken-bij website prominent in beeld zet. Verstop deze niet onderaan de footer of in het ‘over ons’ submenu.

Dan gaan potentiële kandidaten namelijk de link nooit vinden.

9. Achterhaal relevante zoekwoorden voor je werken bij website en schrijf daar landingspagina’s of blogs voor

Tip 109gaat natuurlijk volledig over SEO: het organisch beter vindbaar maken van een website. De basis bij SEO zijn de zoekwoorden.

Ook bij je werken bij website zijn die belangrijk. Je wilt namelijk scoren op:

  • Vacatures [bedrijfsnaam]
  • Werken bij [bedrijfsnaam]
  • Vacatures [functieomschrijving]
  • Vacatures [vakgebied] [locatie]
  • Etc.

Als je op die zoekwoorden vindbaar bent, dan kan dat potentiele kandidaten opleveren. En dat wil iedereen die een werken bij website opzet.

10. Installeer de Facebook en LinkedIn Pixel voor vergelijkbare doelgroepen en retargeting

De Facebook en LinkedIn Pixel zorgen ervoor dat je meer te weten komt over wie er op je website zit.

Als je vervolgens relevante bezoekers binnenhaalt op je website, dan zijn er twee campagnes die we adviseren:

  1. Vergelijkbare doelgroepen campagne
  2. Retargeting

Ik licht ze beiden even toe. Stel dat jij relevante bezoekers hebt op je werken-bij website en dat die ook converteren en solliciteren. Met een vergelijkbare doelgroepen campagne kan je met social media soortgelijke mensen targeten.

Dit zijn dus mensen die lijken op de mensen die op je website hebben gezeten. En als die hebben gesolliciteerd, is dat precies wat je wilt.

De tweede campagne is de retargetingcampagne. Het kan natuurlijk zijn dat mensen na het bezoeken van je website doorgaan naar een andere werken-bij website om te kijken wat de mogelijkheden dáár zijn.

Door een retargeting campagne op te zetten kan je de mensen die op je website hebben gezeten retargeten en ze nogmaals benaderen.

Je kan dan bijvoorbeeld blogs laten zien waarin medewerkers uitleggen wat ze bij jullie doen, hoe blij ze zijn en wat voor resultaten jullie bijvoorbeeld voor klanten behalen / doen.

Dat is namelijk wat kandidaten willen zien – en waarmee je ze over de streept trekt.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]