Zoeken
Menu

Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd.

Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut.

Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.

En ja, ik weet dat het misschien niet heel slim is om dit zo open en bloot prijs te geven, maar misschien kan jij er wat van leren en jouw business naar een hoger niveau brengen.

Voordat we beginnen

Om onduidelijkheden te voorkomen, wil ik eerst even dieper ingaan op wat ik een lead vind. Een lead is iemand die interesse in mij en mijn bedrijf toont en wellicht een samenwerking tussen beide partijen ziet zitten.

Een lead kan dus klant worden, maar ook afzien van een samenwerking omdat het niet klikt of omdat de prijs bijvoorbeeld te hoog is.

In 2019 heb ik al mijn leads op twee manieren bijgehouden:

  • Het meten van online conversies
  • Het registreren van offline leads

De online leads hebben binnen mijn website één van de volgende handelingen uitgevoerd:

  • Het klikken op het e-mailadres
  • Het klikken op het telefoonnummer
  • Het invullen van het contactformulier
  • Het invullen van de gratis SEO-scan die ik aanbied op mijn pagina

En nee, ik tel nieuwsbrief aanmeldingen niet mee als leads. Die laat ik dus buiten beschouwing.

Offline leads zijn, om het voor iedereen makkelijk te maken, leads die niet direct via mijn website zijn binnen gekomen. Dus eigenlijk gewoon alle overige leads.

conversies analytics

Het aantal conversie dat ik heb binnengehaald in 2019

Ik ga volledige openheid van zaken geven. Vandaag, 8 december, zijn dit de conversie op mijn website:

  • Het contactformulier op mijn website is 51 keer ingevuld
  • De SEO-scan is 22 keer ingevuld.
  • 11 mensen hebben op het telefoonnummer geklikt
  • 14 mensen hebben op het mailadres geklikt.

In totaal betekent dat dus 98 conversies (Dit artikel heb ik in anderhalve week geschreven en de teller staat eigenlijk al weer op 101).

Naast de online conversies, heb ik in 2019 ook redelijk wat offline leads binnen gehaald. Ook die zijn via verschillende kanalen binnen gekomen.

behaalde doelen

De kanalen en het aantal leads die ze voor mij binnenhaalde

Ik heb alle offline en online kanalen in een tabel gezet, zodat je precies weet waar mijn leads vandaan zijn gekomen.

Kanaal (On- en offline)Aantal leads
IMU event3
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Google)82
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Bing)3
Direct15
Referrals (links en gastblogs)5
Mijn bestaande netwerk (mensen die ik ken van voor het ondernemerschap)4
Open Coffee’s3
Partners (webdesign bureau’s, andere online marketing specialisten, etc.)10
Leads via bestaande klanten (mond-tot-mond)5
LinkedIn3
Facebook0
Ondernemersnetwerk BIZ (net mee gestart)1
Totaal:134

Het mooie van dit aantal leads is dat ik hierdoor precies weet welke leads via welke boodschap en via welk kanaal zijn binnengekomen.

Daarnaast weet ik nu ook van welke doelgroep ik het meest gelukkig word en waar ik de meeste energie van krijg en -belangrijker nog- welke kanalen zij voornamelijk gebruiken.

Dan kan ik mooi mijn website, mijn boodschap en mijn communicatie in 2020 daarop aanpassen.

Kleine disclaimer: de offline leads zijn allemaal heel zuiver. Wanneer we het over de online leads hebben dan kan het best zo zijn dat iemand twee keer contact heeft opgezocht door bijvoorbeeld het telefoonnummer aan te klikken en een bericht te versturen. Om die reden verwacht ik dat het precieze aantal leads lager ligt dan 134.

Conclusie

Dit artikel is absoluut niet om te pochen. Want een berg aan leads brengt ook een berg werk met zich mee. Iedereen heb ik netjes te woord gestaan. Het overgrote deel heb ik fysiek gesproken en ik heb veel voorstellen geschreven.

Dit heeft mij ontzettend veel tijd gekost, maar daardoor heb ik nog veel meer geleerd over mijn doelgroep, mijn business en mezelf.

En nu op naar een nog beter 2020 :).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog