Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd.
Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut.
Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.
En ja, ik weet dat het misschien niet heel slim is om dit zo open en bloot prijs te geven, maar misschien kan jij er wat van leren en jouw business naar een hoger niveau brengen.
Om onduidelijkheden te voorkomen, wil ik eerst even dieper ingaan op wat ik een lead vind. Een lead is iemand die interesse in mij en mijn bedrijf toont en wellicht een samenwerking tussen beide partijen ziet zitten.
Een lead kan dus klant worden, maar ook afzien van een samenwerking omdat het niet klikt of omdat de prijs bijvoorbeeld te hoog is.
In 2019 heb ik al mijn leads op twee manieren bijgehouden:
De online leads hebben binnen mijn website één van de volgende handelingen uitgevoerd:
En nee, ik tel nieuwsbrief aanmeldingen niet mee als leads. Die laat ik dus buiten beschouwing.
Offline leads zijn, om het voor iedereen makkelijk te maken, leads die niet direct via mijn website zijn binnen gekomen. Dus eigenlijk gewoon alle overige leads.
Ik ga volledige openheid van zaken geven. Vandaag, 8 december, zijn dit de conversie op mijn website:
In totaal betekent dat dus 98 conversies (Dit artikel heb ik in anderhalve week geschreven en de teller staat eigenlijk al weer op 101).
Naast de online conversies, heb ik in 2019 ook redelijk wat offline leads binnen gehaald. Ook die zijn via verschillende kanalen binnen gekomen.
Ik heb alle offline en online kanalen in een tabel gezet, zodat je precies weet waar mijn leads vandaan zijn gekomen.
Kanaal (On- en offline) | Aantal leads |
IMU event | 3 |
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Google) | 82 |
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Bing) | 3 |
Direct | 15 |
Referrals (links en gastblogs) | 5 |
Mijn bestaande netwerk (mensen die ik ken van voor het ondernemerschap) | 4 |
Open Coffee’s | 3 |
Partners (webdesign bureau’s, andere online marketing specialisten, etc.) | 10 |
Leads via bestaande klanten (mond-tot-mond) | 5 |
3 | |
0 | |
Ondernemersnetwerk BIZ (net mee gestart) | 1 |
Totaal: | 134 |
Het mooie van dit aantal leads is dat ik hierdoor precies weet welke leads via welke boodschap en via welk kanaal zijn binnengekomen.
Daarnaast weet ik nu ook van welke doelgroep ik het meest gelukkig word en waar ik de meeste energie van krijg en -belangrijker nog- welke kanalen zij voornamelijk gebruiken.
Dan kan ik mooi mijn website, mijn boodschap en mijn communicatie in 2020 daarop aanpassen.
Kleine disclaimer: de offline leads zijn allemaal heel zuiver. Wanneer we het over de online leads hebben dan kan het best zo zijn dat iemand twee keer contact heeft opgezocht door bijvoorbeeld het telefoonnummer aan te klikken en een bericht te versturen. Om die reden verwacht ik dat het precieze aantal leads lager ligt dan 134.
Dit artikel is absoluut niet om te pochen. Want een berg aan leads brengt ook een berg werk met zich mee. Iedereen heb ik netjes te woord gestaan. Het overgrote deel heb ik fysiek gesproken en ik heb veel voorstellen geschreven.
Dit heeft mij ontzettend veel tijd gekost, maar daardoor heb ik nog veel meer geleerd over mijn doelgroep, mijn business en mezelf.
En nu op naar een nog beter 2020 :).
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.