Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Het jaar 2019 is inmiddels bijna afgelopen en ik vond het tijd om terug te blikken. Één van de dingen waar ik persoonlijk heel trots op ben is het aantal klanten en leads dat ik in het eerste jaar fulltime ondernemen heb binnengehaald.

Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd.

Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut.

Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.

En ja, ik weet dat het misschien niet heel slim is om dit zo open en bloot prijs te geven, maar misschien kan jij er wat van leren en jouw business naar een hoger niveau brengen.

Voordat we beginnen

Om onduidelijkheden te voorkomen, wil ik eerst even dieper ingaan op wat ik een lead vind. Een lead is iemand die interesse in mij en mijn bedrijf toont en wellicht een samenwerking tussen beide partijen ziet zitten.

Een lead kan dus klant worden, maar ook afzien van een samenwerking omdat het niet klikt of omdat de prijs bijvoorbeeld te hoog is.

In 2019 heb ik al mijn leads op twee manieren bijgehouden:

  • Het meten van online conversies
  • Het registreren van offline leads

De online leads hebben binnen mijn website één van de volgende handelingen uitgevoerd:

  • Het klikken op het e-mailadres
  • Het klikken op het telefoonnummer
  • Het invullen van het contactformulier
  • Het invullen van de gratis SEO-scan die ik aanbied op mijn pagina

En nee, ik tel nieuwsbrief aanmeldingen niet mee als leads. Die laat ik dus buiten beschouwing.

Offline leads zijn, om het voor iedereen makkelijk te maken, leads die niet direct via mijn website zijn binnen gekomen. Dus eigenlijk gewoon alle overige leads.

conversies analytics

Het aantal conversie dat ik heb binnengehaald in 2019

Ik ga volledige openheid van zaken geven. Vandaag, 8 december, zijn dit de conversie op mijn website:

  • Het contactformulier op mijn website is 51 keer ingevuld
  • De SEO-scan is 22 keer ingevuld.
  • 11 mensen hebben op het telefoonnummer geklikt
  • 14 mensen hebben op het mailadres geklikt.

In totaal betekent dat dus 98 conversies (Dit artikel heb ik in anderhalve week geschreven en de teller staat eigenlijk al weer op 101).

Naast de online conversies, heb ik in 2019 ook redelijk wat offline leads binnen gehaald. Ook die zijn via verschillende kanalen binnen gekomen.

behaalde doelen

De kanalen en het aantal leads die ze voor mij binnenhaalde

Ik heb alle offline en online kanalen in een tabel gezet, zodat je precies weet waar mijn leads vandaan zijn gekomen.

Kanaal (On- en offline)Aantal leads
IMU event3
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Google)82
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Bing)3
Direct15
Referrals (links en gastblogs)5
Mijn bestaande netwerk (mensen die ik ken van voor het ondernemerschap)4
Open Coffee’s3
Partners (webdesign bureau’s, andere online marketing specialisten, etc.)10
Leads via bestaande klanten (mond-tot-mond)5
LinkedIn3
Facebook0
Ondernemersnetwerk BIZ (net mee gestart)1
Totaal:

134

Het mooie van dit aantal leads is dat ik hierdoor precies weet welke leads via welke boodschap en via welk kanaal zijn binnengekomen.

Daarnaast weet ik nu ook van welke doelgroep ik het meest gelukkig word en waar ik de meeste energie van krijg en -belangrijker nog- welke kanalen zij voornamelijk gebruiken.

Dan kan ik mooi mijn website, mijn boodschap en mijn communicatie in 2020 daarop aanpassen.

Kleine disclaimer: de offline leads zijn allemaal heel zuiver. Wanneer we het over de online leads hebben dan kan het best zo zijn dat iemand twee keer contact heeft opgezocht door bijvoorbeeld het telefoonnummer aan te klikken en een bericht te versturen. Om die reden verwacht ik dat het precieze aantal leads lager ligt dan 134.

Conclusie

Dit artikel is absoluut niet om te pochen. Want een berg aan leads brengt ook een berg werk met zich mee. Iedereen heb ik netjes te woord gestaan. Het overgrote deel heb ik fysiek gesproken en ik heb veel voorstellen geschreven.

Dit heeft mij ontzettend veel tijd gekost, maar daardoor heb ik nog veel meer geleerd over mijn doelgroep, mijn business en mezelf.

En nu op naar een nog beter 2020 :).

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]