Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Het jaar 2019 is inmiddels bijna afgelopen en ik vond het tijd om terug te blikken. Één van de dingen waar ik persoonlijk heel trots op ben is het aantal klanten en leads dat ik in het eerste jaar fulltime ondernemen heb binnengehaald.

Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd.

Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut.

Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.

En ja, ik weet dat het misschien niet heel slim is om dit zo open en bloot prijs te geven, maar misschien kan jij er wat van leren en jouw business naar een hoger niveau brengen.

Voordat we beginnen

Om onduidelijkheden te voorkomen, wil ik eerst even dieper ingaan op wat ik een lead vind. Een lead is iemand die interesse in mij en mijn bedrijf toont en wellicht een samenwerking tussen beide partijen ziet zitten.

Een lead kan dus klant worden, maar ook afzien van een samenwerking omdat het niet klikt of omdat de prijs bijvoorbeeld te hoog is.

In 2019 heb ik al mijn leads op twee manieren bijgehouden:

  • Het meten van online conversies
  • Het registreren van offline leads

De online leads hebben binnen mijn website één van de volgende handelingen uitgevoerd:

  • Het klikken op het e-mailadres
  • Het klikken op het telefoonnummer
  • Het invullen van het contactformulier
  • Het invullen van de gratis SEO-scan die ik aanbied op mijn pagina

En nee, ik tel nieuwsbrief aanmeldingen niet mee als leads. Die laat ik dus buiten beschouwing.

Offline leads zijn, om het voor iedereen makkelijk te maken, leads die niet direct via mijn website zijn binnen gekomen. Dus eigenlijk gewoon alle overige leads.

conversies analytics

Het aantal conversie dat ik heb binnengehaald in 2019

Ik ga volledige openheid van zaken geven. Vandaag, 8 december, zijn dit de conversie op mijn website:

  • Het contactformulier op mijn website is 51 keer ingevuld
  • De SEO-scan is 22 keer ingevuld.
  • 11 mensen hebben op het telefoonnummer geklikt
  • 14 mensen hebben op het mailadres geklikt.

In totaal betekent dat dus 98 conversies (Dit artikel heb ik in anderhalve week geschreven en de teller staat eigenlijk al weer op 101).

Naast de online conversies, heb ik in 2019 ook redelijk wat offline leads binnen gehaald. Ook die zijn via verschillende kanalen binnen gekomen.

behaalde doelen

De kanalen en het aantal leads die ze voor mij binnenhaalde

Ik heb alle offline en online kanalen in een tabel gezet, zodat je precies weet waar mijn leads vandaan zijn gekomen.

Kanaal (On- en offline)Aantal leads
IMU event3
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Google)82
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Bing)3
Direct15
Referrals (links en gastblogs)5
Mijn bestaande netwerk (mensen die ik ken van voor het ondernemerschap)4
Open Coffee’s3
Partners (webdesign bureau’s, andere online marketing specialisten, etc.)10
Leads via bestaande klanten (mond-tot-mond)5
LinkedIn3
Facebook0
Ondernemersnetwerk BIZ (net mee gestart)1
Totaal:

134

Het mooie van dit aantal leads is dat ik hierdoor precies weet welke leads via welke boodschap en via welk kanaal zijn binnengekomen.

Daarnaast weet ik nu ook van welke doelgroep ik het meest gelukkig word en waar ik de meeste energie van krijg en -belangrijker nog- welke kanalen zij voornamelijk gebruiken.

Dan kan ik mooi mijn website, mijn boodschap en mijn communicatie in 2020 daarop aanpassen.

Kleine disclaimer: de offline leads zijn allemaal heel zuiver. Wanneer we het over de online leads hebben dan kan het best zo zijn dat iemand twee keer contact heeft opgezocht door bijvoorbeeld het telefoonnummer aan te klikken en een bericht te versturen. Om die reden verwacht ik dat het precieze aantal leads lager ligt dan 134.

Conclusie

Dit artikel is absoluut niet om te pochen. Want een berg aan leads brengt ook een berg werk met zich mee. Iedereen heb ik netjes te woord gestaan. Het overgrote deel heb ik fysiek gesproken en ik heb veel voorstellen geschreven.

Dit heeft mij ontzettend veel tijd gekost, maar daardoor heb ik nog veel meer geleerd over mijn doelgroep, mijn business en mezelf.

En nu op naar een nog beter 2020 :).

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]