Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Het jaar 2019 is inmiddels bijna afgelopen en ik vond het tijd om terug te blikken. Één van de dingen waar ik persoonlijk heel trots op ben is het aantal klanten en leads dat ik in het eerste jaar fulltime ondernemen heb binnengehaald.

Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd.

Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut.

Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.

En ja, ik weet dat het misschien niet heel slim is om dit zo open en bloot prijs te geven, maar misschien kan jij er wat van leren en jouw business naar een hoger niveau brengen.

Voordat we beginnen

Om onduidelijkheden te voorkomen, wil ik eerst even dieper ingaan op wat ik een lead vind. Een lead is iemand die interesse in mij en mijn bedrijf toont en wellicht een samenwerking tussen beide partijen ziet zitten.

Een lead kan dus klant worden, maar ook afzien van een samenwerking omdat het niet klikt of omdat de prijs bijvoorbeeld te hoog is.

In 2019 heb ik al mijn leads op twee manieren bijgehouden:

  • Het meten van online conversies
  • Het registreren van offline leads

De online leads hebben binnen mijn website één van de volgende handelingen uitgevoerd:

  • Het klikken op het e-mailadres
  • Het klikken op het telefoonnummer
  • Het invullen van het contactformulier
  • Het invullen van de gratis SEO-scan die ik aanbied op mijn pagina

En nee, ik tel nieuwsbrief aanmeldingen niet mee als leads. Die laat ik dus buiten beschouwing.

Offline leads zijn, om het voor iedereen makkelijk te maken, leads die niet direct via mijn website zijn binnen gekomen. Dus eigenlijk gewoon alle overige leads.

conversies analytics

Het aantal conversie dat ik heb binnengehaald in 2019

Ik ga volledige openheid van zaken geven. Vandaag, 8 december, zijn dit de conversie op mijn website:

  • Het contactformulier op mijn website is 51 keer ingevuld
  • De SEO-scan is 22 keer ingevuld.
  • 11 mensen hebben op het telefoonnummer geklikt
  • 14 mensen hebben op het mailadres geklikt.

In totaal betekent dat dus 98 conversies (Dit artikel heb ik in anderhalve week geschreven en de teller staat eigenlijk al weer op 101).

Naast de online conversies, heb ik in 2019 ook redelijk wat offline leads binnen gehaald. Ook die zijn via verschillende kanalen binnen gekomen.

behaalde doelen

De kanalen en het aantal leads die ze voor mij binnenhaalde

Ik heb alle offline en online kanalen in een tabel gezet, zodat je precies weet waar mijn leads vandaan zijn gekomen.

Kanaal (On- en offline)Aantal leads
IMU event3
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Google)82
Zoekmachine optimalisatie – bloggen (Bing)3
Direct15
Referrals (links en gastblogs)5
Mijn bestaande netwerk (mensen die ik ken van voor het ondernemerschap)4
Open Coffee’s3
Partners (webdesign bureau’s, andere online marketing specialisten, etc.)10
Leads via bestaande klanten (mond-tot-mond)5
LinkedIn3
Facebook0
Ondernemersnetwerk BIZ (net mee gestart)1
Totaal:

134

Het mooie van dit aantal leads is dat ik hierdoor precies weet welke leads via welke boodschap en via welk kanaal zijn binnengekomen.

Daarnaast weet ik nu ook van welke doelgroep ik het meest gelukkig word en waar ik de meeste energie van krijg en -belangrijker nog- welke kanalen zij voornamelijk gebruiken.

Dan kan ik mooi mijn website, mijn boodschap en mijn communicatie in 2020 daarop aanpassen.

Kleine disclaimer: de offline leads zijn allemaal heel zuiver. Wanneer we het over de online leads hebben dan kan het best zo zijn dat iemand twee keer contact heeft opgezocht door bijvoorbeeld het telefoonnummer aan te klikken en een bericht te versturen. Om die reden verwacht ik dat het precieze aantal leads lager ligt dan 134.

Conclusie

Dit artikel is absoluut niet om te pochen. Want een berg aan leads brengt ook een berg werk met zich mee. Iedereen heb ik netjes te woord gestaan. Het overgrote deel heb ik fysiek gesproken en ik heb veel voorstellen geschreven.

Dit heeft mij ontzettend veel tijd gekost, maar daardoor heb ik nog veel meer geleerd over mijn doelgroep, mijn business en mezelf.

En nu op naar een nog beter 2020 :).

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]