Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.
Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?
Ik laat je zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
Eerst even een stapje terug: wat is precies een zakelijk Instagram account?
Instagram is al jaren ontzettend populair. En juist doordat de populariteit van Instagram zo gestegen is, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter.
Helaas was er tot oktober 2016 geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk account aan te maken. Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.
Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen.
Dat maakte het voor bedrijven mogelijk om een speciaal Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken.
Eigenlijk is Instagram Business niets anders dan een zakelijk Instagram account voor je organisatie. Je kan het vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.
Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je een Instagram account voor je bedrijf kan opzetten, dus dat laat ik je nu in een paar makkelijke stappen zien.
Een zakelijk Instagram account kan je eigenlijk niet aanmaken. Althans, niet direct. Een zakelijk Instagram is namelijk een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina.
Stap 1 is dus: Maak een Instagram account als je die nog niet hebt. Je kan je registreren door hier te klikken.
Heb je al een Instagram account? Ga dan door naar stap 2.
Voordat je een zakelijke Facebookpagina aan kan maken, heb je natuurlijke een persoonlijke Facebookpagina nodig.
Ik ga er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt, maar als je die niet hebt kan je die aanmaken door hier te klikken.
Nu kan ik natuurlijk helemaal uit gaan leggen hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken … maar daar heb ik al een blog over geschreven: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina.
Stap 2 is dus eigenlijk het doorlopen van de stappen in het hierboven genoemde artikel.
Kost je maar een minuutje of 3.
Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.
Dit doe je als volgt:
Zo makkelijk is het koppelen van je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina.
Kom je er niet uit met bovenstaande stappen? Bekijk dan onderstaande video!
Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft 4 voorname voordelen.
Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel. Je kan namelijk de statistieken van je Instagramaccount zien. Denk aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven, aantal websiteklikken etc.
En wat kan jij met die gegevens? Je kan bijvoorbeeld achterhalen op welk tijdstip jouw Instagram posts het goed doen en op welk moment van de dag je beter even niets kunt plaatsen.
Maar je kan ook achterhalen op wat voor doelgroep je jouw content moet toespitsen en welke berichten het best scoren.
Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform. Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.
Dit kan zowel met foto’s en video’s in de tijdlijn, maar ook bijvoorbeeld door middel van gesponsorde stories. Trek de aandacht met één enkel beeld of toon al je producten in een handige carrousel of collectie.
Tegenwoordig kun je je doelgroep er ook heel specifiek mee bereiken. Selecteer interesse, gedrag, op locatie of andere demografische gegevens en je spendeert je advertentiebudget aan alleen écht relevant publiek.
Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze je Instagrampagina bezoeken.
Dit is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld producten promoot of een lokale dienst aanbiedt. Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.
Je kunt ook je producten ’taggen’ in posts en stories. Eén van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt. Maar wat is dat Shoppen op Instagram?
Shoppen op Instagram ziet er als volgt uit:
Bron: https://www.marketingweek.com/2018/03/20/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/
Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen. Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen. Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!
Als je meer wilt weten over de Shoppen op Instagram functionaliteit klik dan op:
Inmiddels heb je wel je Instagramaccount omgezet naar een zakelijke Instagram account … toch? Nog niet? Het kost je maar een paar minuten en heeft zoveel voordelen.
En mocht je Instagram willen verwijderen, dan hebben we daar ook een handig artikel over geschreven.
Is het je niet gelukt of wil je scoren op Instagram? Ik help je verder!
Dit artikel is op 3 oktober 2018 gepubliceerd en op 8 juli 2020 voor het laatst geupdatet.
Met tools zoals Instagram Insights en advertenties kun je gerichter content maken en je doelgroep beter bereiken.
Zeker weten, je kan je persoonlijke account eenvoudig omzetten naar een zakelijk account zonder enig verlies van je volgers.
Ja, een zakelijk Instagram account is helemaal gratis, maar je betaalt voor advertenties als je ervoor kiest om ze te gebruiken.
Je krijgt inzicht in volgersdemografie, bereik, betrokkenheid en de prestaties van je berichten en stories.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.