Handleiding zakelijke facebookpagina in 5 minuten

Handleiding: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina

Het moment is daar! Je hebt ervoor gekozen om Facebook zakelijk in te gaan zetten.

Door Facebook te gebruiken wil je meer naamsbekendheid genereren, nieuwe klanten binnenhalen of misschien wel laten zien wat er achter de schermen allemaal afspeelt.

Maar het aanmaken van een zakelijke Facebookpagina heb je misschien nog nooit gedaan, dus je weet niet zo goed waar je moet beginnen.

En een keuze maken tussen alle verschillende mogelijkheden van Facebook is al helemaal lastig.

Daar gaan onderstaande stappen jou bij helpen.

Handleiding zakelijke Facebookpagina aanmaken

Voordat we aan de slag gaan…

Je kan een zakelijke Facebookpagina aanmaken via je telefoon (of tablet), maar ook via de computer.

En omdat 56,5% van de Facebookgebruikers alleen inlogt op Facebook via de telefoon, ga ik nu beide manieren toelichten.

Facebook vereist dat je een persoonlijke Facebookpagina moet hebben voordat je een zakelijke Facebookpagina kan maken.

Die persoonlijke pagina moet je dus eerst hebben aangemaakt.

Stap 1 (Computer): Pagina aanmaken

We gaan er even vanuit dat je al bent ingelogd op Facebook.

Is dat niet zo? Log dan eerst even in.

Klik vervolgens op het kleine pijltje rechts bovenaan en klik dan op “Pagina maken”.

Facebook zakelijk aanmaken


Stap 2 (Computer): Bedrijf/merk vs. Community/bekend persoon

Je moet nu een keuze maken uit twee opties.

Ben je een bakker, een webshop, een businesscoach of social media manager van een heel tof merk? Klik dan links.

Ben je de nieuwe Frans Bauer, Max Verstappen of wil je een community opzetten? Klink dan rechts.

Juiste Facebookpagina kiezen

Stap 3 (Computer): Paginanaam en categorie

Op het moment dat je bij stap 2 op “Aan de slag” hebt geklikt, verandert het scherm.

Hier moet je jouw zakelijke Facebookpagina een naam geven.

Vul hier je bedrijfsnaam in en kies de juiste categorie, wat je simpelweg kunt doen door de juiste categorie aan te klikken.

Het kan zo zijn dat Facebook niet precies jouw categorie kent …

Dan kies je gewoon voor de optie die het dichtst bij komt.

Op het moment dat je de categorie hebt gekozen kun je ook je adresgegevens invullen.

Vul alle informatie juist in en laat het vinkje met “Don’t show my adress” uit staan.

Facebook bedrijf/merk vs. community/bekend persoon

 

Et voilà!

Zo makkelijk is het aanmaken van een zakelijke Facebookpagina via de computer.

Wil je weten hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken via de telefoon?

Lees dan snel verder! Of check de tips voor je zakelijke Facebookpagina onderaan!

Stap 1 (Telefoon): Pagina aanmaken

Omdat je een pagina wilt aanmaken via de telefoon, gaan we er vanuit dat je dit via de Facebook app wilt doen.

Klik op de Facebook app en druk vervolgens op het icoontje rechtsonder.

Facebook app pagina aanmaken

Wanneer op je dit icoontje drukt zie je een waslijst aan informatie: herinneringen, evenementen, vrienden, groepen, marketplace etc.

Ga in het rijtje op zoek naar “Pagina’s” en druk hier op.

Vervolgens druk je bovenaan op “Pagina maken”.

Stap 2 (Telefoon): Aan de slag

Wanneer je op “Pagina maken” hebt gedrukt, krijg je een scherm te zien met onderaan een knop “Aan de slag”.

Druk op deze knop, vul je paginanaam (lees: bedrijfsnaam) in en druk op volgende.

Stap 3 (Telefoon): Een categorie kiezen

Wanneer je een Facebookpagina maakt via de telefoon kun je niet kiezen tussen bedrijf/merk en community/bekend persoon, zoals dat op de computer wel kan.

Maar dat is helemaal geen probleem.

Je hoeft alleen maar de juiste categorie te selecteren.

Je kunt onderaan kiezen voor een voorgestelde categorie, maar als jouw organisatie daar niet bij past moet je er zelf even eentje kiezen.

Als je een MKB ondernemer bent kun je het best kiezen voor de categorie “Lokale bedrijven” of eventueel “Bedrijven en organisaties”.

Staat jouw categorie niet tussen “Lokale bedrijven”?

Neem dan een kijkje bij “Bedrijven en organisaties.

Wanneer je de juiste subcategorie hebt gevonden, druk je op “Volgende”.

Categorie kiezen Facebook

Stap 4 (Telefoon): Een adres toevoegen

Als het goed is, kun je nu het adres van je bedrijf toevoegen.

Je kunt het toevoegen van je adres wel overslaan, maar dat raad ik je ten zeerste af.

Je wilt namelijk dat mensen je vinden via Facebook en dat ze contact met je kunnen opnemen als dat nodig is.

Vul daarom je adresgegevens juist in en druk op volgende.

Adres toevoegen Facebook

Het aanmaken van een zakelijke Facebookpagina via de telefoon is net wat lastiger dan via de computer, omdat het kiezen van de juiste categorie wat moeilijker is.

Maar dan nog …

Het is geen abracadabra.

Nu is het aan jou om je zakelijke Facebookpagina tot een succes te maken.

Om je alvast wat op weg te helpen heb ik wat tips voor je.

Tips voor je zakelijke Facebookpagina

  • Vul alle gegevens/informatie aan! Denk aan een unieke URL, profielfoto, omslagfoto, bedrijfsinformatie, openingstijden etc.
  • Nodig je vrienden uit om je pagina leuk te vinden.
  • Plaats geregeld content op je Facebookpagina. Denk aan tekst, foto’s en video’s.
  • Plaats een linkje op je website naar de zakelijke Facebookpagina.
  • Voeg de juiste actieknop toe op je Facebookpagina
  • Controleer in de Facebook statistieken wat het beste tijdstip is om iets te plaatsen op je pagina.

Is het je niet gelukt om de zakelijke Facebookpagina aan te maken of wil je meer tips over Facebook hebben? Klik dan op onderstaande knop!

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *