Handleiding persoonlijk profiel naar zakelijk instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.

Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken?

Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen?

En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?

Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!

Instagram zakelijk account

Eerst even een stapje terug…

Want wat is precies een zakelijk Instagram account?

Wat is een zakelijke Instagram account (ook wel Instagram Business genoemd)?

Instagram is al jaren ontzettend populair.

En juist doordat de populariteit van Instagram zo gestegen is, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter.

Helaas was er tot oktober 2016 geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk account aan te maken.

Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen.

Dat maakte het voor bedrijven mogelijk om een speciaal Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken.

Eigenlijk is Instagram Business niets anders dan een zakelijk Instagram account voor je organisatie.

Je kan het vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je een Instagram account voor je bedrijf kan opzetten.

Dat ga ik nu in een paar makkelijke stappen laten zien.

Facebook en Instagram zakelijk

Stap 1: Maak een Instagram account aan (als je die nog niet hebt)

Een zakelijk Instagram account kan je eigenlijk niet aanmaken..

Een zakelijk Instagram is eigenlijk een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina.

Stap 1 is dus: Maak een Instagram account als je die nog niet hebt.

Je kan je registreren door hier te klikken.

Heb je al een Instagram account?

Ga dan door naar stap 2.

Instagram Business meme

Stap 2: Maak een zakelijke Facebookpagina aan

Voordat je een zakelijke Facebookpagina aan kan maken, heb je natuurlijke een persoonlijke Facebookpagina nodig.

Ik ga er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt.

Als je die niet hebt kan je die aanmaken door hier te klikken.

Nu kan ik natuurlijk helemaal uit gaan leggen hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken…

Maar daar heb ik al een blog over geschreven: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina.

Stap 2 is dus eigenlijk het doorlopen van de stappen in het hierboven genoemde artikel.

Kost je maar een minuutje of 3.

Facebook business koppelen instagram

Stap 3: Koppel je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.

Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account die je wilt koppelen
  • Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  • Klik minder onderaan op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  • Klik vaak genoeg op doorgaan tot je ‘Koppelen aan Facebook ziet staan’.
  • Klik op ‘Pagina kiezen’
  • Selecteer de juiste pagina
  • Klik op ‘Volgende’
  • Vul de contactgegevens aan
  • Klik op klaar

Zo makkelijk is het koppelen van je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina.

Kom je er niet uit met bovenstaande stappen?

Bekijk dan onderstaande video!

4 voordelen van een zakelijk Instagram account

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft 4 voorname voordelen.

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel.

Je kan namelijk de statistieken van je Instagram account zien.

Denk aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven, aantal websiteklikken etc.

En wat kan jij met die gegevens?

Je kan bijvoorbeeld achterhalen op welk tijdstip jouw Instagram posts het goed doen.

En op welk moment van de dag je beter even niets kunt plaatsen.

Maar je kan ook achterhalen op wat voor doelgroep je jouw content moet toespitsen en welke berichten het best scoren.

Instagram statistieken

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform.

Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel in de tijdlijn, maar ook bijvoorbeeld door middel van gesponsorde stories.

Instagram marketing

Voordeel 3: Contact mogelijkheden

Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze je Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld producten promoot of een lokale dienst aanbiedt.

Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4 (extra!): Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en stories

Één van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt.

Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Shoppen op Instagram ziet er als volgt uit:

Shoppen op Instagram

Bron: https://www.marketingweek.com/2018/03/20/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen.

Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen.

Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Als je meer wilt weten over de Shoppen op Instagram functionaliteit klik dan op:

Eitje. Toch?

Inmiddels moet je wel je Instagram account hebben omgezet naar een zakelijke Instagram account.

Het kost je maar een paar minuten maar heeft zoveel voordelen.

Is het je niet gelukt of wil je scoren op Instagram?

Ik help je verder!

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *