Handleiding persoonlijk profiel naar zakelijk instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.

Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken?

Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen?

En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?

Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!

Instagram zakelijk account

Eerst even een stapje terug…

Want wat is precies een zakelijk Instagram account?

Wat is een zakelijke Instagram account (ook wel Instagram Business genoemd)?

Instagram is al jaren ontzettend populair.

En juist doordat de populariteit van Instagram zo gestegen is, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter.

Helaas was er tot oktober 2016 geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk account aan te maken.

Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen.

Dat maakte het voor bedrijven mogelijk om een speciaal Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken.

Eigenlijk is Instagram Business niets anders dan een zakelijk Instagram account voor je organisatie.

Je kan het vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je een Instagram account voor je bedrijf kan opzetten.

Dat ga ik nu in een paar makkelijke stappen laten zien.

Facebook en Instagram zakelijk

Stap 1: Maak een Instagram account aan (als je die nog niet hebt)

Een zakelijk Instagram account kan je eigenlijk niet aanmaken..

Een zakelijk Instagram is eigenlijk een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina.

Stap 1 is dus: Maak een Instagram account als je die nog niet hebt.

Je kan je registreren door hier te klikken.

Heb je al een Instagram account?

Ga dan door naar stap 2.

Instagram Business meme

Stap 2: Maak een zakelijke Facebookpagina aan

Voordat je een zakelijke Facebookpagina aan kan maken, heb je natuurlijke een persoonlijke Facebookpagina nodig.

Ik ga er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt.

Als je die niet hebt kan je die aanmaken door hier te klikken.

Nu kan ik natuurlijk helemaal uit gaan leggen hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken…

Maar daar heb ik al een blog over geschreven: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina.

Stap 2 is dus eigenlijk het doorlopen van de stappen in het hierboven genoemde artikel.

Kost je maar een minuutje of 3.

Facebook business koppelen instagram

Stap 3: Koppel je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.

Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account die je wilt koppelen
  • Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  • Klik minder onderaan op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  • Klik vaak genoeg op doorgaan tot je ‘Koppelen aan Facebook ziet staan’.
  • Klik op ‘Pagina kiezen’
  • Selecteer de juiste pagina
  • Klik op ‘Volgende’
  • Vul de contactgegevens aan
  • Klik op klaar

Zo makkelijk is het koppelen van je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina.

Kom je er niet uit met bovenstaande stappen?

Bekijk dan onderstaande video!

4 voordelen van een zakelijk Instagram account

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft 4 voorname voordelen.

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel.

Je kan namelijk de statistieken van je Instagram account zien.

Denk aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven, aantal websiteklikken etc.

En wat kan jij met die gegevens?

Je kan bijvoorbeeld achterhalen op welk tijdstip jouw Instagram posts het goed doen.

En op welk moment van de dag je beter even niets kunt plaatsen.

Maar je kan ook achterhalen op wat voor doelgroep je jouw content moet toespitsen en welke berichten het best scoren.

Instagram statistieken

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform.

Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel in de tijdlijn, maar ook bijvoorbeeld door middel van gesponsorde stories.

Instagram marketing

Voordeel 3: Contact mogelijkheden

Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze je Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld producten promoot of een lokale dienst aanbiedt.

Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4 (extra!): Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en stories

Één van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt.

Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Shoppen op Instagram ziet er als volgt uit:

Shoppen op Instagram

Bron: https://www.marketingweek.com/2018/03/20/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen.

Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen.

Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Als je meer wilt weten over de Shoppen op Instagram functionaliteit klik dan op:

Eitje. Toch?

Inmiddels moet je wel je Instagram account hebben omgezet naar een zakelijke Instagram account.

Het kost je maar een paar minuten maar heeft zoveel voordelen.

Is het je niet gelukt of wil je scoren op Instagram?

Ik help je verder!

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *