WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Handleiding persoonlijk profiel naar zakelijk instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.

Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken?

Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen?

En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?

Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!

Instagram zakelijk account

Eerst even een stapje terug…

Want wat is precies een zakelijk Instagram account?

Wat is een zakelijke Instagram account (ook wel Instagram Business genoemd)?

Instagram is al jaren ontzettend populair.

En juist doordat de populariteit van Instagram zo gestegen is, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter.

Helaas was er tot oktober 2016 geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk account aan te maken.

Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen.

Dat maakte het voor bedrijven mogelijk om een speciaal Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken.

Eigenlijk is Instagram Business niets anders dan een zakelijk Instagram account voor je organisatie.

Je kan het vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je een Instagram account voor je bedrijf kan opzetten.

Dat ga ik nu in een paar makkelijke stappen laten zien.

Facebook en Instagram zakelijk

Stap 1: Maak een Instagram account aan (als je die nog niet hebt)

Een zakelijk Instagram account kan je eigenlijk niet aanmaken..

Een zakelijk Instagram is eigenlijk een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina.

Stap 1 is dus: Maak een Instagram account als je die nog niet hebt.

Je kan je registreren door hier te klikken.

Heb je al een Instagram account?

Ga dan door naar stap 2.

Instagram Business meme

Stap 2: Maak een zakelijke Facebookpagina aan

Voordat je een zakelijke Facebookpagina aan kan maken, heb je natuurlijke een persoonlijke Facebookpagina nodig.

Ik ga er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt.

Als je die niet hebt kan je die aanmaken door hier te klikken.

Nu kan ik natuurlijk helemaal uit gaan leggen hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken…

Maar daar heb ik al een blog over geschreven: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina.

Stap 2 is dus eigenlijk het doorlopen van de stappen in het hierboven genoemde artikel.

Kost je maar een minuutje of 3.

Facebook business koppelen instagram

Stap 3: Koppel je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.

Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account die je wilt koppelen
  • Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  • Klik minder onderaan op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  • Klik vaak genoeg op doorgaan tot je ‘Koppelen aan Facebook ziet staan’.
  • Klik op ‘Pagina kiezen’
  • Selecteer de juiste pagina
  • Klik op ‘Volgende’
  • Vul de contactgegevens aan
  • Klik op klaar

Zo makkelijk is het koppelen van je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina.

Kom je er niet uit met bovenstaande stappen?

Bekijk dan onderstaande video!

4 voordelen van een zakelijk Instagram account

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft 4 voorname voordelen.

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel.

Je kan namelijk de statistieken van je Instagram account zien.

Denk aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven, aantal websiteklikken etc.

En wat kan jij met die gegevens?

Je kan bijvoorbeeld achterhalen op welk tijdstip jouw Instagram posts het goed doen.

En op welk moment van de dag je beter even niets kunt plaatsen.

Maar je kan ook achterhalen op wat voor doelgroep je jouw content moet toespitsen en welke berichten het best scoren.

Instagram statistieken

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform.

Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel in de tijdlijn, maar ook bijvoorbeeld door middel van gesponsorde stories.

Instagram marketing

Voordeel 3: Contact mogelijkheden

Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze je Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld producten promoot of een lokale dienst aanbiedt.

Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4 (extra!): Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en stories

Één van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt.

Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Shoppen op Instagram ziet er als volgt uit:

Shoppen op Instagram

Bron: https://www.marketingweek.com/2018/03/20/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen.

Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen.

Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Als je meer wilt weten over de Shoppen op Instagram functionaliteit klik dan op:

Eitje. Toch?

Inmiddels moet je wel je Instagram account hebben omgezet naar een zakelijke Instagram account.

Het kost je maar een paar minuten maar heeft zoveel voordelen.

Is het je niet gelukt of wil je scoren op Instagram?

Ik help je verder!

Recente blogs

19 oktober 2018
beter gevonden worden op amazon

Amazon Marketing: Beter gevonden worden op Amazon

Amazon is één van de grootste (misschien wel dé grootste) online retailer ter wereld. In Nederland was er nog relatief weinig te merken van de internetgigant, hoewel het bedrijf met de vertaling van de Duitse webwinkel en de introductie van de eerste Nederlandse Amazon Prime Day inmiddels langzaam de eerste stappen op onze markt zet. Een prima moment om eens te kijken naar jij bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en een alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.
19 oktober 2018
Stappenplan GA via GTM

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Als je Google Analytics aan je website toevoegt, dan voeg je in feite een bepaald script aan je website toe. Een bepaald stukje code dat door bezoekers van je website (en Google!) wordt geladen. Hierbij geldt dat hoe meer scripts er gelezen moeten worden, hoe langzamer je website laadt. En hoe langzamer je website laadt, hoe slechter je scoort in Google. Om je website sneller te laten laden (en niet te zakken in Google’s zoekresultaten) ga ik je nu uitleggen hoe je Google Analytics kan installeren via Google Tag Manager.
11 oktober 2018
checklist zakken google

Checklist voor wanneer je zakt of verdwenen bent in Google

Het kan iedereen overkomen. Het is vrijdagmiddag en je bekijkt hoeveel bezoekers en conversies je die week met je website hebt gehaald. Dan blijkt dat het aantal ineens immens gezakt is ten opzichte van vorige weken. Vervolgens probeer je te achterhalen hoe hoog je in Google staat. En wat blijkt? Je bent bijna nergens meer te vinden in Google… Shit! Hoe kan dat? Daar gaan we achter komen. Deze checklist helpt je om te achterhalen wat de oorzaak achter de daling is geweest!
4 oktober 2018
Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media kanalen Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *