Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.

Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?

Ik laat je zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!

Instagram zakelijk account

 

Wat is een zakelijke Instagram account (ook wel Instagram Business genoemd)?

Eerst even een stapje terug: wat is precies een zakelijk Instagram account?

Instagram is al jaren ontzettend populair. En juist doordat de populariteit van Instagram zo gestegen is, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter.

Helaas was er tot oktober 2016 geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk account aan te maken. Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen.

Dat maakte het voor bedrijven mogelijk om een speciaal Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken.

Eigenlijk is Instagram Business niets anders dan een zakelijk Instagram account voor je organisatie. Je kan het vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je een Instagram account voor je bedrijf kan opzetten, dus dat laat ik je nu in een paar makkelijke stappen zien.Facebook en Instagram zakelijk

Stap 1: Maak een Instagram account aan (als je die nog niet hebt)

Een zakelijk Instagram account kan je eigenlijk niet aanmaken. Althans, niet direct. Een zakelijk Instagram is namelijk een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina.

Stap 1 is dus: Maak een Instagram account als je die nog niet hebt. Je kan je registreren door hier te klikken.

Heb je al een Instagram account? Ga dan door naar stap 2.

Instagram Business meme

Stap 2: Maak een zakelijke Facebookpagina aan

Voordat je een zakelijke Facebookpagina aan kan maken, heb je natuurlijke een persoonlijke Facebookpagina nodig.

Ik ga er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt, maar als je die niet hebt kan je die aanmaken door hier te klikken.

Nu kan ik natuurlijk helemaal uit gaan leggen hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken … maar daar heb ik al een blog over geschreven: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina.

Stap 2 is dus eigenlijk het doorlopen van de stappen in het hierboven genoemde artikel.

Kost je maar een minuutje of 3.

Facebook business koppelen instagram

Stap 3: Koppel je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.

Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account dat je wilt koppelen
  • Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  • Klik onderaan op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  • Klik vaak genoeg op doorgaan tot je ‘Koppelen aan Facebook ziet staan’
  • Klik op ‘Pagina kiezen’
  • Selecteer de juiste pagina
  • Klik op ‘Volgende’
  • Vul de contactgegevens aan
  • Klik op klaar

Zo makkelijk is het koppelen van je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina.

Kom je er niet uit met bovenstaande stappen? Bekijk dan onderstaande video!

4 voordelen van een zakelijk Instagram account

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft 4 voorname voordelen.

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel. Je kan namelijk de statistieken van je Instagramaccount zien. Denk aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven, aantal websiteklikken etc.

En wat kan jij met die gegevens? Je kan bijvoorbeeld achterhalen op welk tijdstip jouw Instagram posts het goed doen en op welk moment van de dag je beter even niets kunt plaatsen.

Maar je kan ook achterhalen op wat voor doelgroep je jouw content moet toespitsen en welke berichten het best scoren.

Instagram statistieken

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform. Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel met foto’s en video’s in de tijdlijn, maar ook bijvoorbeeld door middel van gesponsorde stories. Trek de aandacht met één enkel beeld of toon al je producten in een handige carrousel of collectie.

Tegenwoordig kun je je doelgroep er ook heel specifiek mee bereiken. Selecteer interesse, gedrag, op locatie of andere demografische gegevens en je spendeert je advertentiebudget aan alleen écht relevant publiek.

Instagram marketing

Voordeel 3: Contactmogelijkheden

Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze je Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld producten promoot of een lokale dienst aanbiedt. Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4: Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en stories

Je kunt ook je producten ‘taggen’ in posts en stories. Eén van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt. Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Shoppen op Instagram ziet er als volgt uit:

Shoppen op Instagram

Bron: https://www.marketingweek.com/2018/03/20/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen. Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen. Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Als je meer wilt weten over de Shoppen op Instagram functionaliteit klik dan op:

Eitje. Toch?

Inmiddels heb je wel je Instagramaccount omgezet naar een zakelijke Instagram account … toch? Nog niet? Het kost je maar een paar minuten en heeft zoveel voordelen.

Is het je niet gelukt of wil je scoren op Instagram? Ik help je verder!

Dit artikel is op 3 oktober 2018 gepubliceerd en op 8 juli 2020 voor het laatst geupdatet.

Recente blogs

13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
13 juli 2020
Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]