Handleiding persoonlijk profiel naar zakelijk instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.

Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken?

Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen?

En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?

Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!

Instagram zakelijk account

Eerst even een stapje terug…

Want wat is precies een zakelijk Instagram account?

Wat is een zakelijke Instagram account (ook wel Instagram Business genoemd)?

Instagram is al jaren ontzettend populair.

En juist doordat de populariteit van Instagram zo gestegen is, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter.

Helaas was er tot oktober 2016 geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk account aan te maken.

Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen.

Dat maakte het voor bedrijven mogelijk om een speciaal Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken.

Eigenlijk is Instagram Business niets anders dan een zakelijk Instagram account voor je organisatie.

Je kan het vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe je een Instagram account voor je bedrijf kan opzetten.

Dat ga ik nu in een paar makkelijke stappen laten zien.

Facebook en Instagram zakelijk

Stap 1: Maak een Instagram account aan (als je die nog niet hebt)

Een zakelijk Instagram account kan je eigenlijk niet aanmaken..

Een zakelijk Instagram is eigenlijk een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina.

Stap 1 is dus: Maak een Instagram account als je die nog niet hebt.

Je kan je registreren door hier te klikken.

Heb je al een Instagram account?

Ga dan door naar stap 2.

Instagram Business meme

Stap 2: Maak een zakelijke Facebookpagina aan

Voordat je een zakelijke Facebookpagina aan kan maken, heb je natuurlijke een persoonlijke Facebookpagina nodig.

Ik ga er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt.

Als je die niet hebt kan je die aanmaken door hier te klikken.

Nu kan ik natuurlijk helemaal uit gaan leggen hoe je een zakelijke Facebookpagina aan moet maken…

Maar daar heb ik al een blog over geschreven: In 5 minuten naar een eigen zakelijke Facebookpagina.

Stap 2 is dus eigenlijk het doorlopen van de stappen in het hierboven genoemde artikel.

Kost je maar een minuutje of 3.

Facebook business koppelen instagram

Stap 3: Koppel je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.

Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account die je wilt koppelen
  • Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  • Klik minder onderaan op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  • Klik vaak genoeg op doorgaan tot je ‘Koppelen aan Facebook ziet staan’.
  • Klik op ‘Pagina kiezen’
  • Selecteer de juiste pagina
  • Klik op ‘Volgende’
  • Vul de contactgegevens aan
  • Klik op klaar

Zo makkelijk is het koppelen van je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina.

Kom je er niet uit met bovenstaande stappen?

Bekijk dan onderstaande video!

4 voordelen van een zakelijk Instagram account

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft 4 voorname voordelen.

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel.

Je kan namelijk de statistieken van je Instagram account zien.

Denk aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven, aantal websiteklikken etc.

En wat kan jij met die gegevens?

Je kan bijvoorbeeld achterhalen op welk tijdstip jouw Instagram posts het goed doen.

En op welk moment van de dag je beter even niets kunt plaatsen.

Maar je kan ook achterhalen op wat voor doelgroep je jouw content moet toespitsen en welke berichten het best scoren.

Instagram statistieken

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform.

Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel in de tijdlijn, maar ook bijvoorbeeld door middel van gesponsorde stories.

Instagram marketing

Voordeel 3: Contact mogelijkheden

Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze je Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld producten promoot of een lokale dienst aanbiedt.

Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4 (extra!): Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en stories

Één van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt.

Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Shoppen op Instagram ziet er als volgt uit:

Shoppen op Instagram

Bron: https://www.marketingweek.com/2018/03/20/instagram-launches-shoppable-posts-looks-play-bigger-role-ecommerce/

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen.

Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen.

Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Als je meer wilt weten over de Shoppen op Instagram functionaliteit klik dan op:

Eitje. Toch?

Inmiddels moet je wel je Instagram account hebben omgezet naar een zakelijke Instagram account.

Het kost je maar een paar minuten maar heeft zoveel voordelen.

Is het je niet gelukt of wil je scoren op Instagram?

Ik help je verder!

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]