Je wilt natuurlijk weten of je website zijn werk doet. Het meten van conversies is daarom misschien wel de belangrijkste reden waarom je Google Analytics 4 gebruikt. En bij het meten van die conversies hoort natuurlijk ook het conversiepercentage.
Deze statistiek is echter niet standaard zichtbaar in Google Analytics 4. Daarom laat ik in dit blogartikel 2 manieren zien waarop je het conversiepercentage wel zichtbaar kunt maken.
Inhoudsopgave
Het conversiepercentage binnen Google Analytics 4
Binnen Google Analytics 4 wordt er onderscheid gemaakt tussen het ‘Conversiepercentage per gebruiker’ en het ‘Conversiepercentage per sessie’. Deze twee spreken waarschijnlijk wel voor zich maar ik zal ze toch nog even kort toelichten.
Conversiepercentage per gebruiker
Het conversiepercentage per gebruiker wordt berekend door het aantal gebruiker dat een conversie heeft behaald te delen door het totaal aantal gebruikers.
“Conversiepercentage per gebruiker = Aantal gebruikers met een conversie / totaal aantal gebruikers”
Conversiepercentage per sessie
Het conversiepercentage per sessie wordt berekend door het aantal sessies waarin een conversie is behaald te delen door het totaal aantal sessies.
“Conversiepercentage per sessie = Aantal sessies met conversie / totaal aantal sessies”
Conversiepercentage toevoegen aan rapporten
Wil je het conversiepercentage toevoegen aan de standaard rapporten binnen Google Analytics 4? Volg dan onderstaande stappen.
Stap 1: Ga naar het gewenste rapport binnen GA4. In dit voorbeeld pak ik het rapport ‘Levenscyclus’ > ‘Acquisitie’ > ‘Verkeersacquisitie’.
Stap 2: klik op het potloodje rechtsboven in het rapport.

Stap 3: Kies aan de rechterkant waarden.
Stap 4: Zoek vervolgens op ‘Conversiepercentage’ en selecteer het conversiepercetage per sessie of per gebruiker. Klik vervolgens op ‘Toepassen’.

Tip! Je kunt de positie van het conversiepercentage in de tabel simpel aanpassen door het blokje van het conversiepercentage te verslepen.
Stap 5: Vergeet niet om op opslaan te klikken. Klik op ‘Wijzigingen opslaan in het huidige rapport’.
Let op! Het kan zijn dat Google Analytics nu de hele collectie van het rapport heeft gedupliceerd.
Als dit het geval is, ga dan in het menu naar ‘Bibliotheek’. Hier zie je onder collecties alle actieve rapporten. Als je een dubbel rapport hebt is dit hier zichtbaar en kun je het oude rapport verwijderen door op de 3 puntjes te klikken en vervolgens het rapport te verwijderen.

Conversiepercentage tonen in een verkenning
Wil je een maatwerk rapport maken in het gedeelte ‘Ontdekken’ van Google Analytics 4? Volg dan onderstaande stappen.
Stap 1: Ga in het linker menu naar ‘Ontdekken’ en kies voor een vrije verkenning.

Stap 2: Ga naar statistieken en klik op het ‘+’ teken. Selecteer het conversiepercentage en klik op importeren.

Stap 3: Pas vervolgens de statistieken en dimensies voor het rapport naar eigen wens aan.
Check wel even of je alle gewenste gebeurtenissen als conversie hebt gemarkeerd. Heb je dit niet gedaan? Dan worden deze gebeurtenissen niet meegenomen in het conversiepercentage.
Je controleert dit in Google Analytics 4 bij ‘Beheer’ > ‘Gebeurtenissen’. Hier kun je zien welke gebeurtenissen zijn gemarkeerd als conversie.

That’s it!
That’s it! Nu weet je precies hoe je het conversiepercentage zichtbaar krijgt in Google Analytics 4. Best makkelijk toch?!
En meer
Wil je nog meer uit je rapportages in Google Analytics 4 halen? Check dan ook deze handleidingen:
- Google Analytics 4 inladen met Google Tag Manager
- Iemand toevoegen aan Google Analytics 4
- Site Search instellen voor Google Analytics 4
- IP-adres filter toevoegen in Google Analytics 4
- Klik op telefoonnummer & mailadres meetbaar maken met Google Analytics 4
- Bedankpagina meetbaar maken met Google Analytics 4
- Google Analytics 4 koppelen met Google Ads
- Google Analytics 4 conversies importeren in Google Ads
- Google Search Console koppelen aan Google Analytics 4
- Google Search Console data inzichtelijk maken in Google Analytics 4
- Bouncepercentage zichtbaar maken in Google Analytics 4