Handleiding: Conversiepercentage zichtbaar maken in Google Analytics 4 

Geplaatst op 30 januari 2023 door Tom Boenders

Je wilt natuurlijk weten of je website zijn werk doet. Het meten van conversies is daarom misschien wel de belangrijkste reden waarom je Google Analytics 4 gebruikt. En bij het meten van die conversies hoort natuurlijk ook het conversiepercentage.  

Deze statistiek is echter niet standaard zichtbaar in Google Analytics 4. Daarom laat ik in dit blogartikel 2 manieren zien waarop je het conversiepercentage wel zichtbaar kunt maken. 

Het conversiepercentage binnen Google Analytics 4

Binnen Google Analytics 4 wordt er onderscheid gemaakt tussen het ‘Conversiepercentage per gebruiker’ en het ‘Conversiepercentage per sessie’. Deze twee spreken waarschijnlijk wel voor zich maar ik zal ze toch nog even kort toelichten. 

Conversiepercentage per gebruiker

Het conversiepercentage per gebruiker wordt berekend door het aantal gebruiker dat een conversie heeft behaald te delen door het totaal aantal gebruikers. 

“Conversiepercentage per gebruiker = Aantal gebruikers met een conversie / totaal aantal gebruikers” 

Conversiepercentage per sessie

Het conversiepercentage per sessie wordt berekend door het aantal sessies waarin een conversie is behaald te delen door het totaal aantal sessies. 

“Conversiepercentage per sessie = Aantal sessies met conversie / totaal aantal sessies” 

Conversiepercentage toevoegen aan rapporten

Wil je het conversiepercentage toevoegen aan de standaard rapporten binnen Google Analytics 4? Volg dan onderstaande stappen. 

Stap 1: Ga naar het gewenste rapport binnen GA4. In dit voorbeeld pak ik het rapport ‘Levenscyclus’ > ‘Acquisitie’ > ‘Verkeersacquisitie’. 

Stap 2: klik op het potloodje rechtsboven in het rapport. 

Rapport bewerken Google Analytics 4

Stap 3: Kies aan de rechterkant waarden. 

Stap 4: Zoek vervolgens op ‘Conversiepercentage’ en selecteer het conversiepercetage per sessie of per gebruiker. Klik vervolgens op ‘Toepassen’. 

Conversieopercentage vrije verkenning

Tip! Je kunt de positie van het conversiepercentage in de tabel simpel aanpassen door het blokje van het conversiepercentage te verslepen. 

Stap 5: Vergeet niet om op opslaan te klikken. Klik op ‘Wijzigingen opslaan in het huidige rapport’.   

Let op! Het kan zijn dat Google Analytics nu de hele collectie van het rapport heeft gedupliceerd.  

Als dit het geval is, ga dan in het menu naar ‘Bibliotheek’. Hier zie je onder collecties alle actieve rapporten. Als je een dubbel rapport hebt is dit hier zichtbaar en kun je het oude rapport verwijderen door op de 3 puntjes te klikken en vervolgens het rapport te verwijderen. 

Dubbele rapportage verwijderen Google Analytics 4

Conversiepercentage tonen in een verkenning 

Wil je een maatwerk rapport maken in het gedeelte ‘Ontdekken’ van Google Analytics 4? Volg dan onderstaande stappen. 

Stap 1: Ga in het linker menu naar ‘Ontdekken’ en kies voor een vrije verkenning. 

Vrije verkenning Google Analytics 4

Stap 2: Ga naar statistieken en klik op het ‘+’ teken. Selecteer het conversiepercentage en klik op importeren.

Conversiepercentages rapport Google Analytics 4

Stap 3: Pas vervolgens de statistieken en dimensies voor het rapport naar eigen wens aan.

Check wel even of je alle gewenste gebeurtenissen als conversie hebt gemarkeerd. Heb je dit niet gedaan? Dan worden deze gebeurtenissen niet meegenomen in het conversiepercentage.

Je controleert dit in Google Analytics 4 bij ‘Beheer’ > ‘Gebeurtenissen’. Hier kun je zien welke gebeurtenissen zijn gemarkeerd als conversie.

Gebeurtenissen-Google-Analytics-4

That’s it!

That’s it! Nu weet je precies hoe je het conversiepercentage zichtbaar krijgt in Google Analytics 4. Best makkelijk toch?!

En meer

Wil je nog meer uit je rapportages in Google Analytics 4 halen? Check dan ook deze handleidingen:

Geschreven door: Tom Boenders Tom is Teamlead SEA bij Online Marketing Agency. Als het over topposities in Google gaat, dan is hij er als de kippen bij om advies te geven. Gevraagd en ongevraagd.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency