Zoeken
Menu

Waarschijnlijk is je antwoord op die vraag: nee. Om te achterhalen welke zoekwoorden zorgen voor welke conversie, moet je drie stappen doorlopen. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je dit kan aanpakken. 

Stap 1: Je website koppelen aan Google Analytics 

Ik verwacht eigenlijk dat je dat al gedaan hebt, maar het kan altijd zijn dat je dat nog niet hebt gedaan. Dan zou ik zeggen, koppel vandaag nog je website aan Google Analytics. Weet je niet hoe je dat moet doen? Geen probleem, klik dan op één van de onderstaande blogs en installeer Google Analytics op de manier die jij prettig vindt: 

Stap 2: Koppel je website aan Google Search Console 

Google Search Console is namelijk een programma, waarmee je de aanwezigheid van je website kan bekijken en bijhouden. Oftewel, op SEO-gebied is het één van de belangrijkste tools van Google. 
 
Stap 2 is het lezen van mijn artikel, genaamd: ‘Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’. 

(En nee, deze stap mag je niet overslaan.) 

ik houd je in de gaten

Stap 3: Installeer Keyword Hero 

Als je echt wilt weten welke zoekwoorden voor jouw conversies zorgen, is Keyword Hero een echte aanrader. Deze tool koppelt zoekwoorddata uit Google Search Console aan je Google Analytics-account, zodat je inzicht krijgt in wat wel en niet werkt.  

De installatie is simpel en duurt maar een paar minuten. Wil je weten hoe je Keyword Hero instelt? Bekijk dan deze blog waarin ik stap voor stap uitleg hoe je Keyword Hero kan installeren. 

Tijd om de converterende zoekwoorden te achterhalen 

Nu heb je Google Analytics, Search Console en Keyword Hero, maar je weet nog steeds niet hoe je kan achterhalen welke zoekwoorden het goed doen. Wat moet je nu eerst doen? 

Simpel, het eerste wat je nu moet doen is even geduld hebben. Na 24 uur kun je in Keyword Hero precies zien welke zoekwoorden converteren en welke niet. Waar je deze informatie vindt? Dat leg ik je hieronder uit. 

  1. Ga naar de website van Google Analytics 
  2. Login op het juiste Google-account
  3. Ga binnen het juiste Google Analytics account op zoek naar de property die begint met ‘Keyword Hero’ en klik daarop. 
  4. Klik links in het rijtje op ‘Acquisitie’, dan op ‘Alle verkeer’ en dan op ‘Kanalen’. 
  5. Klik vervolgens op het kanaal ‘Organic search’

En voilà! 

Daar zie je alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om op je website te komen. Als je rechts in de tabel kijkt zie je de conversies en bijvoorbeeld het conversiepercentage

Google Analytics Keyword Hero

Zo maakt Keyword Hero het verschil 

Hoewel er veel tools zijn die zoekwoorddata inzichtelijk maken, zoals Ahrefs, Semrush of Moz, vind ik Keyword Hero echt het beste. Maar waarom dan? 

Keyword Hero integreert direct met Google Analytics. Dat betekent dat je geen aparte dashboards hoeft te openen of ingewikkelde exports hoeft te maken. Alles zit gewoon op één plek.  

Natuurlijk hebben de andere tools uitgebreidere functies, maar voor het koppelen van zoekwoorden aan conversies in Google Analytics doet Keyword Hero precies wat je nodig hebt. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog