In de afgelopen maanden hebben mijn team en ik allerlei tools geprobeerd, getest en weer het raam uit gegooid.
Maar er zijn ook een hoop toepassingen die we wél gebruiken. En dat zijn er op dit moment maar liefst 11.
Je kan ChatGPT en andere AI-tools ontzettend goed gebruiken voor SEO. Zo goed zelfs dat ik er een volledig artikel aan heb gewijd. Je kan ze bijvoorbeeld gebruiken voor de research, het daadwerkelijke werk of het controleren van je werk.
ChatGPT zet je bijvoorbeeld in voor de volgende SEO-werkzaamheden:
Ik gebruik AI bijna dagelijks voor het doen van research.
Bijvoorbeeld:
En nog veel meer.
Dus ga je ergens mee aan de slag en lees je je normaal altijd goed in aan de hand van blogs en artikelen? Probeer het nu eens via ChatGPT!
Stel een paar kritische vragen en je krijgt in een korte tijd meer dan genoeg informatie voorgeschoteld.
Dit is één van de functies waar ik de laatste tijd het meest enthousiast over ben.
Ik heb namelijk al enige tijd een eigen podcast. Maar het delen van die podcast deed het nooit goed op social media.
En dus besloten we er snippets van te maken. Dit deed een externe videograaf. Dit kostte een paar honderd euro per maand en een heleboel tijd.
Maar met een abonnement van ongeveer 40 dollar kan je bij Opus Clips in een half uur tijd 15 tot 20 snippets maken van je video.
Vervolgens doe je ook nog eens heel eenvoudig wat aanpassingen zodat de de snippets precies bij jou en je huisstijl passen.
Zo’n snippet komt er dan zo uit te zien:
Inmiddels heb ik al zeker 100+ mensen verteld over Opus. Want zeker als je een podcast hebt of aan je personal brand wilt werken, is dit fantastisch.
Als je al video content hebt, dan zit je op een goudmijn. Want je kan er honderden snippets van maken.
Met de komst van Nick haalden we bij OMA video- en podcastkennis in huis. Hij vond het leuk en was er goed in.
Daarnaast werkten we ook met een externe videograaf. Maar dat was omdat het budget er was.
Mocht je nou geen Nick of geen budget hebben, dan zijn er ook AI-tools die je podcast kunnen bewerken. Denk aan:
Er zijn tools die alles kunnen en er zijn tools die slechts een deel kunnen. Daarmee doe ie voor een paar tientjes iets wat normaal gesproken honderden euro’s per maand kost.
En ook nog eens in een korte tijd. Zonder voorkennis te hebben.
Achtergronden van foto’s verwijderen is (waarschijnlijk) niet iets wat je elke dag doet. En het is ook niet gigantisch moeilijk met bijvoorbeeld en Photoshop, maar er zijn ook AI-tools die het kunnen.
Vaak zijn ze gratis en meestal is het verwijderen van de achtergrond maar een paar seconden werk.
Scheelt je dus weer een Adobe licentie en elke keer een paar minuten tijd.
Daar houden we van.
Net zoals het verwijderen van de achtergrond, zijn er ook genoeg tools waarmee je een deel van een afbeelding kan selecteren en vervolgens kan intypen wat je graag aangepast wilt zien.
Hier is Adobe met zijn Generative Fill momenteel een van de bekendste van.
Een mooi voorbeeld dat we laatste zelf gebruikten voor een van onze klanten:
De klant heeft een rode website en tijdens een fotoshoot had ze een rode jurk aan. Dat was niet helemaal mooi op de website.
En dus besloten we om de jurk blauw te maken. Normaal zou je daar met Photoshop best lang over doen. Het kan soms echt een priegelwerk zijn.
Maar met de Generative Fill-functie was het 3 seconden werk en het zag er ook nog eens extreem goed uit. Dat hadden we met de hand nooit zo snel voor elkaar kunnen krijgen.
Naast het aanpassen van het beeld zelf, kan je ook de foto uitbreiden, items toevoegen die niet bestaan, etc.
Als jij het kan bedenken, kan Adobe het maken.
In bovenstaand voorbeeld had je een foto met een rode jurk. Maar wat nou als er helemaal geen foto’s of afbeeldingen zijn?
Dan moest je vroeger iemand bellen die dat voor je ging maken.
Maar vandaag de dag heb je daar ook al AI tools voor. De bekendste (die wij zelf ook gebruiken) is Midjourney.
Stel dat je een blog hebt waar je vegan recepten maakt en deelt. Je foto’s waren of niet goed of je bent vergeten om überhaupt foto’s te maken van die kikkererwtencurry.
Nou, dan kan je met en Midjourney de afbeeldingen toch maken. En als je dat goed doet, ziet niemand het verschil.
Dit opent voor een hele hoop mensen veel kansen, omdat je niet meer hoeft te investeren in dure fotocamera’s of mensen die voor jou foto’s komen maken.
Geloof het of niet, maar ik schrijf niet altijd even makkelijk.
En zeker voor een goede eerste zin op LinkedIn of een e-mail heb ik wel eens hulp nodig. Vervolgens vraag ik ChatGPT om 20+ openingszinnen te schrijven.
Daar zit er altijd wel één tussen die ik zelf nog iets kan aanpassen zodat het perfect wordt.
Hetzelfde geldt voor spelling. Ik probeer al mijn uitingen door een aantal tools heen te gooien. Die halen ze er namelijk sneller uit dan ik zelf.
Daarnaast gebruik ik AI ook voor het (her)schrijven van teksten.
Eén van de dingen waar ik vroeger bijvoorbeeld echt een hekel aan had was het schrijven van een meta titel en meta omschrijving.
Dat kostte me soms wel 10 minuten per stuk. Met AI kost je dat nu nog maar 1 minuut.
Tot slot kun je AI ook gebruiken om content samen te vatten.
Stel dat je je moet houden aan een bepaald aantal woorden of stel dat je geen zin hebt om dat lange artikel van 3000+ woorden te lezen, dan gebruik ik AI om het samen te vatten.
Maar gebruik de output absoluut niet 1-op-1. Maak het eigen, zodat de content perfect aansluit bij je bedrijf en je doelgroep.
Lees in dit blog verder over de valkuilen van AI en leer van onze fouten.
Terwijl ik dit artikel schrijf, zijn we hier volop mee bezig. Ik wil namelijk op schaal gepersonaliseerde video content kunnen maken.
Dit kan namelijk echt veel betekenen voor je personal brand of onderneming.
Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde video voor nieuwe klanten of bijvoorbeeld een persoonlijk felicitatie op LinkedIn als iemand jarig is.
Of bijvoorbeeld voor iemand die al een jaar klant is of het personaliseren van outreach!
Een chatbot is niet iets wat je even aanschaft en op je website zet. Een chatbot moet getraind worden en je moet er zelf ook een hoop aan doen.
Als je dat hebt staan, kan het je klantcontact wel drastisch verminderen. Denk aan vragen over:
Ja, dat zijn allemaal B2C gerelateerde onderwerpen. Maar een chatbot kan natuurlijk ook B2B gebruikt worden.
Een toepassing die ik laatst voorbij zag komen op LinkedIn was een nieuwe tool waarmee je op schaal productomschrijvingen kan maken.
Je geeft aan welke taal het moest zijn, wie de doelgroep is, wat de tone of voice moet zijn, de gewenste lengte, etc.
Vervolgens kan je op schaal unieke productomschrijvingen laten maken.
Wij zijn dit nu aan het testen en hebben het bij een aantal klanten ook al geïmplementeerd.
2 reacties op “11 bewezen AI-toepassingen voor (online) marketeers”
Mooi stuk, beste Daniël!
Hartelijk dank. Jouw enthousiasme spat er van af en dat is aanstekelijk!
Groet,
Henriëtte van den Kieboom
Ga naar In Orde
Leuk om te horen Henriëtte! Dankjewel