Zoeken
Menu

Nou, van mij hoeft het allemaal niet zo overdreven. Niet zo snel.

Ik geloof eerder in een duurzame strategie waarin je elke dag of elke week weer stappen maakt om AI te implementeren in je online marketing of onderneming.

Behapbaar, gecontroleerd en zinvol.

Bij OMA zijn we daar ook mee bezig. En sinds wij en een aantal onze klanten AI gebruiken, zien we het ook wel eens fout gaan. En die fouten deel ik graag met je.  

Zodat jij ze niet hoeft te maken.

Valkuil 1: Te korte en simpele prompts gebruiken

Als mensen aan AI denken, dan denken ze vaak dat ze met weinig input een hele hoop antwoorden kunnen krijgen. Dat je met één snelle prompt een goed stukje tekst kunt laten schrijven.

Maar eigenlijk werkt het andersom. Met een hele hoop input, kan je precies dat ene beetje informatie krijgen wat je zoekt. En dat het ook nog eens klopt.

Waar moet je dan aan denken bij de input?

Nou, bijvoorbeeld aan:

  1. Achtergrondinformatie over jou, je product of je dienst
  2. Informatie over je doelgroep
  3. Een framework wat je wil gebruiken
  4. Tips en adviezen hoe de tool moet reageren of als wie hij zich voor wilt doen
  5. Informatie over de pains en gains van je doelgroep
  6. Je doelstelling

En natuurlijk nog veel meer. Hoe meer waardevolle informatie je erin stopt. Hoe beter de informatie wordt die eruit komt.

Dus een goede prompt kan soms wel honderden woorden lang zijn. En niet die ene zin die je normaal gebruikt ;-).

Valkuil 2: Output 1-op-1 gebruiken voor je online marketing

Zo. ChatGPT heeft een fantastisch post gemaakt. Beter dan ik normaal kan doen.

*copy*

*paste*

Doe dit alsjeblieft niet. Je moet altijd de tekst aanpassen. Want de kans dat je input goed genoeg is, is praktisch nul.

Want als jij niet de moeite neemt om de post aan te passen, dan durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat je ook niet de moeite hebt genomen om een écht goede prompt te schijven.

Alle tools op de markt zijn fantastisch om tijd mee te besparen, om ideeën te bedenken en om research te doen. Maar gebruik de output absoluut niet 1-op-1.

Maak het eigen. Haal die standaard AI-woorden eruit. En zorg dat de content perfect aansluit bij je bedrijf en je doelgroep.

Om het maximale uit ChatGPT te halen, kan je verder lezen in mijn blog over 12 slimme toepassingen voor meer resultaat.

Valkuil 3: Denken dat jij de prompts altijd moet bedenken

Ik vertelde je net dat je een uitgebreide prompt moet schijven. Maar wat nou als je daar de informatie (nog) niet voor hebt? Of dat je een prompt moet schrijven over iets waar je geen kennis van hebt?

Dan wordt dat lastig.

Zou je zeggen ;-).

Want ook daar kan je bij geholpen worden. ChatGPT heeft namelijk ook plugins die je kunnen helpen bij het schrijven van een prompt voor bijvoorbeeld Midjourney.

En je kan ChatGPT ook vragen om te helpen bij het schrijven van een prompt. Dus als je iets niet weet over AI kun je dat ook gewoon even vragen.

Valkuil 4: Vergeten dat verschillen tools elkaar kunnen versterken

Zoals ik bij fout 3 al aangaf kunnen verschillen tools ook elkaar versterken. De ene tool kan input verzorgen voor de andere tool.

Zo hebben wij bijvoorbeeld ChatGPT gebruikt ter inspiratie. We hebben een ChatGPT plugin gebruikt voor het schrijven van een goed prompt en die vervolgens weer gebruikt voor Midjourney.

Daarna hebben we de Midjourney afbeeldingen gebruikt voor maken van een video (al werkte dat nog niet zo fantastisch als gehoopt).

Maar met de nieuwste update van ChatGPT kan dit natuurlijk ook de andere kant op werken. Je kan je Midjourney afbeelding gebruik als input voor ChatGPT!

Valkuil 5: Denken dat AI ChatGPT is

Als mensen het over AI hebben, dan bedoelen ze vaak ChatGPT.

Logisch. Dat is de bekendste. En ChatGPT heeft ontzettend mooie stappen gemaakt. Zeker met de laatste updates. Maar er is zoveel meer dan ChatGPT. Er komen elke dag tools uit die het leven van ons marketeers makkelijker maken.

Dus test daar vooral mee. Houd jezelf scherp en probeer regelmatig nieuwe tools om je horizon te verbreden.

Disclaimer: veel AI-tools die uitkomen zijn ChatGPT in een ander jasje. Dus betaal niet €100+ voor een tool die eigenlijk een gewoon ChatGPT is.

Valkuil 6: Geen AI gebruiken binnen je online marketing 😉

Deze fout is een beetje flauw. Maar de grootste fout die je kan maken is geen AI gebruiken.

Ik snap dat het eng is.

Ik snap dat jij het misschien nog niet snapt.

Ik snap dat je bang bent om je baan te verliezen.

Maar dat zijn juist allemaal redenen om AI te omarmen. Want als je dat niet doet, dan zul je op korte termijn terrein verliezen. En nog meer op de lange termijn.

Want je concurrent gaat het wél gebruiken. En die doet wat jij in 4 uur doet in 10 minuten. Dus je zult echt wel mee moeten. Uiteindelijk.

Mijn team en ik hebben allerlei tools getest en deze 11 AI-toepassingen zijn zeker het proberen waard.

Valkuil 7: Niet rekening houden met andere algoritmes

Ik heb al meerdere gesprekken gehad waar mensen denken dat ChatGPT nu de heilige graal is en dat het slimmer is dan de rest van de wereld.

Ja, het is fantastisch. Maar vergeet ook niet de andere algoritmes. Google is ook niet op zijn achterhoofd gevallen en de afgelopen Google updates tonen aan dat ze volop inspelen op AI.

Ze zijn niet alleen stappen aan het maken om de kwaliteit beter te kunnen beoordelen, maar kijken ook naar veel meer factoren (zei iemand E-E-A-T?). Zodat je rankings straks niet meer grotendeels afhankelijk zijn van puur en alleen je tekst, maar ook heel veel zaken eromheen.

Valkuil 8: Soms linksom, soms rechtsom

Als je veel met AI doet, dan zul je merken dat het de eerste keer niet direct lekker gaat.

Maar dat is met alles. Fietsen, zwemmen en ook online marketing.

Als je een aantal prompts hebt geprobeerd zonder goed resultaat, ga dan terug naar de tekentafel.Zoek desnoods naar een paar handige voorbeeld prompts.

Maar denk ook eens out of the box. Of vraag ChatGPT een prompt voor je te schrijven!

Valkuil 9: Niet weten of de versie die je gebruikt helemaal up to date informatie gebruikt

Sinds de lancering van ChatpGPT zijn er hoop nieuwe versies uitgekomen. Elke versie werd beter, had meer functies en de informatie was meer up to date.

En dat laatste, dat is nogal belangrijk. Want stel dat je onderzoek doet naar je doelgroep, dan kan die in een jaar veranderen. Kijk maar naar wat we de afgelopen jaren in de wereld hebben meegemaakt.

En dat geldt natuurlijk voor elke AI-tool die je gebruikt. Als je een oude versie gebruikt of een versie waarvan de data niet up to date is, krijg je ook antwoorden die verouderd zijn. Dat wil je niet.

Valkuil 10: Privacygevoelige informatie delen in de prompt

Oei. Dit is misschien wel de grootste fout die je kan maken.

Je kan en mag absoluut geen informatie in ChatGPT zetten waarvan je niet wilt dat de rest van de wereld die informatie ook krijgt.

Denk aan privacygevoelige informatie, maar bijvoorbeeld ook informatie die nog geheim is en nog uit moet komen.

Want je denkt toch niet dat ChatGPT niks met deze informatie doet ;-)?

ChatGPT voedt zichzelf juist met alle input die het krijgt. Dus zie ChatGPT ook vooral als die roddeltante op de verjaardag van je neef.

Valkuil 11: Niet de volledige tool benutten

Nagenoeg alle tools op het gebied van AI worden doorontwikkeld en krijgen nieuwe functies. Vaak zijn dit handige toevoegingen die je veel tijd en geld kunnen besparen.

Toch kom ik het vaak tegen dat deze niet worden gebruikt. Dat mensen niet weten hoe ze werken dat ze simpelweg niet weten dat deze functie bestaat. Meld je dus aan voor de nieuwsbrief van je AI-tool en houd een eventueel roadmap in de gaten.

Zo weet je wat je kunt verwachten en haal je altijd het maximale uit je AI-tool.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books