Zoeken
Menu

Ook op het gebied van SEO heb je vandaag de dag mooie toepassingen. Toepassingen die ik heb getest en die we met OMA inzetten voor onze klanten.

En 12 van die toepassingen deel ik graag met je in dit artikel.

Disclaimer: dit is geen artikel waar duizenden bestaande prompts worden gerecycled. Dit artikel is bedoeld om je een idee te geven van de functies van ChatGPT voor SEO.

First things first: hoe moet je ChatGPT gebruiken?

Er wordt vaak gedacht dat je een vraag stelt aan ChatGPT en dat de software vervolgens het stuk content van je dromen op papier zet.

Dat is niet het geval. Zo zijn er meerdere zaken waar je bij ChatGPT aan moet denken.

En dit zijn de belangrijkste 5:

  1. Stel duidelijke en specifieke vragen om relevante antwoorden te krijgen.
  2. Houd je instructies en vragen beknopt en vermijd te veel extra informatie.
  3. Wees geduldig en experimenteer met verschillende benaderingen als je niet tevreden bent met het antwoord.
  4. Controleer altijd de gegenereerde antwoorden en verifieer de informatie indien nodig.
  5. Geef feedback om het systeem te helpen verbeteren en de kwaliteit van de antwoorden te verhogen.

Tot slot, kun je mogelijke fouten vermijden door mijn blog te lezen over 11 valkuilen bij het gebruik van AI.

Zoekwoorden achterhalen / zoekwoordenonderzoek

ChatGPT is natuurlijk geen KWFinder of Semrush, maar het kan je wel helpen om zoekwoorden te achterhalen.

Je kan bijvoorbeeld vragen:

  • Wat zijn populaire zoekwoorden voor X?
  • Kun je me helpen bij gerelateerde zoekwoorden voor X?
  • Hoe competitief is het zoekwoord X en hoe vaak wordt er op gezocht?
  • Kun je mij helpen met ideeën voor blogartikelen over X?
  • Wat zijn onontdekte zoekwoorden voor X?

Kan je nu je SEO-tool de deur uit schoppen en in plaats daarvan ChatGPT gebruiken? Nee. Natuurlijk niet.

Maar ChatGPT kan je wel mooi gebruiken in de analysefase. In het begin. Tijdens een brainstorm. Het geeft je soms namelijk in korte tijd veel waardevolle input om mee verder te gaan.

Tussenkopjes bedenken voor je blogs

Stel je hebt een onderwerp bedacht. Je weet dat er volume op het bijbehorende zit én je weet dat je doelgroep hierop zoekt.

Om je artikel of blog te structureren, begin je met de mogelijke tussenkopjes. En dan wil je natuurlijk wel weten wat die tussenkopjes kunnen zijn. Je komt zelf misschien al een heel eind met ‘Wat is X?’ of ‘Hoe werkt X?’.

Maar als je net zo creatief bent als ik, dan heb je soms een duwtje in de rug nodig.

En dat kan bijvoorbeeld door de volgende vragen te stellen:

  • Kun je me helpen met enkele pakkende tussenkoppen voor mijn blog over X?
  • Kun je een lijst met 5 creatieve tussenkoppen bedenken voor mijn blog over X?
  • Wat zijn enkele interessante invalshoeken voor tussenkoppen over X?
  • Kun je suggesties geven voor tussenkopjes die de aandacht van de lezers trekken voor mijn blog over X?
  • Kun je me helpen met tussenkopjes die specifiek zijn gericht op SEO voor mijn blog over X?

Longtail zoekwoorden achterhalen

Je weet nu wat het hoofdonderwerp is en wat je zoekwoord is. Maar je wilt natuurlijk ook de longtails  van je hoofdzoekwoord onderwerp bepalen.

Die kan je dan weer verwerken in je tussenkopen. Om daarachter te komen met ChatGPT kan je de volgende vragen stellen:

  • Kun je me helpen met enkele longtail zoekwoorden voor mijn blog over X?
  • Kun je suggesties geven voor specifieke zoektermen met een lage concurrentie voor mijn blog over X?
  • Wat zijn enkele longtail zoekwoorden die ik kan gebruiken om mijn blog beter vindbaar te maken voor doelgroep X?
  • Welke longtail zoekwoorden kun je bedenken om mijn blog te optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten met betrekking tot X?
  • Wat zijn enkele specifieke longtail zoekwoorden die ik kan gebruiken om mijn blog te optimaliseren voor conversie?

Gerelateerde termen achterhalen

Nu we de longtails hebben gehad, gaan we door met gerelateerde zoekwoorden. Die moet je ook op een natuurlijke manier verwerken om Google zoveel mogelijk context te geven.

Daarvoor kun je ChatGPT de volgende vragen stellen:

  • Kun je me helpen met gerelateerde zoekwoorden voor mijn blog over X?
  • Kun je suggesties geven voor zoekwoorden die verwant zijn aan mijn hoofdzoekwoord Y voor mijn blog over X?
  • Wat zijn enkele andere relevante zoektermen die ik kan gebruiken om mijn blog te optimaliseren en een breder publiek te bereiken?
  • Kun je me helpen met gerelateerde zoekwoorden die specifiek zijn voor mijn niche binnen X?
  • Welke zoekwoorden worden vaak samen gebruikt met mijn hoofdzoekwoord Y voor mijn blog over X?

Intentie van zoekwoorden achterhalen

Inmiddels heb je alle zoekwoorden voor je pagina op een rijtje gezet. Je weet wat je moet gebruiken en wat niet.

Maar het is natuurlijk ook belangrijk om te weten wat iemand wil bereiken die op die woorden zoekt. Wil hij of zij iets kopen?

Zoekt degene naar meer informatie? Of misschien gaat het wel om simpel vermaak.

Daar kom je achter met de volgende vragen:

  • Wat is de intentie achter het zoekwoord X en hoe kan ik mijn blog aanpassen om aan die intentie te voldoen?
  • Kun je me helpen begrijpen welke actie de gebruiker waarschijnlijk wil ondernemen wanneer ze zoeken naar het zoekwoord X?
  • Wat zijn de meest voorkomende intenties achter zoekwoorden die gerelateerd zijn aan mijn blogonderwerp?
  • Kun je suggesties geven voor zoekwoorden met een koopintentie die relevant zijn voor mijn blog?
  • “Welke intenties liggen ten grondslag aan de zoekwoorden die worden gebruikt in de ‘Hoe kan ik…?’ of ‘Waar kan ik…?’-vorm

Content optimaliseren

Je hebt inmiddels al het voorwerk gedaan en bent lekker aan het schrijven. Dat schrijven kan je natuurlijk ook aan ChatGPT overlaten, maar dat vergt ook weer allerlei prompts.

Stel dat je ervoor kiest om de tekst zelf te schrijven. Dan kun je ChatGPT gebruiken om je content verder te optimaliseren.

Dat kan je doen door de volgende vragen te stellen:

  • Hoe kan ik mijn content optimaliseren voor SEO op mijn blog over X?
  • Kun je suggesties geven voor het integreren van relevante zoekwoorden in mijn blogcontent?
  • Kun je advies geven over het structureren van mijn tekst met betrekking tot koppen en subkoppen om de SEO te verbeteren?
  • Hoe kan ik afbeeldingen in mijn tekst opnemen en optimaliseren om de vindbaarheid te verbeteren?
  • Kun je aanbevelingen geven om mijn tekst te verbeteren op het gebied van leesbaarheid en gebruikerservaring?

Content herschrijven

Je hebt de tekst geoptimaliseerd, maar je vindt dat het verhaal niet logisch is.

Of je vindt je schrijfstijl niet passen bij de doelgroep. Dan kan je de volgende vragen stellen om de content te laten herschrijven:

  • Kan je mijn geschreven tekst herzien en verbeteren op het gebied van grammatica, zinsstructuur en woordkeuze?
  • Kan je mijn tekst herschrijven zodat het duidelijker en beknopter wordt?
  • Kan je mijn tekst redigeren en de algehele leesbaarheid en hoe vloeiend hij loopt verbeteren?
  • Kan je mijn tekst aanpassen aan een specifieke doelgroep of schrijfstijl?
  • Kan je de koppen en tussenkopjes in mijn tekst herformuleren om ze aantrekkelijker en informatiever te maken?

Veel gestelde vragen bedenken

BAM! Inmiddels heb je een fantastische tekst staan en dus is het tijd om je tekst te verrijken.

Dat kan je natuurlijk doen door meer waardevolle content toe te voegen. Dat kan in de vorm van afbeeldingen en video’s, maar ook in de vorm van veel gestelde vragen.

Die laatste kan je achterhalen door ChatGPT de volgende vragen te stellen.

  • Wat zijn de meest gestelde vragen over X?
  • Kun je mij helpen bij het identificeren van veelvoorkomende vragen die mensen hebben over X?
  • Wat zijn enkele veel gestelde vragen die relevant zijn voor mijn tekst over X?
  • Kun je suggesties geven voor de belangrijkste vragen die ik moet beantwoorden in mijn tekst over X?
  • Welke vragen stellen mensen meestal wanneer ze meer willen weten over X?

Meta titels en meta omschrijvingen schrijven

Als er iets is waar ik ChatGPT dankbaar voor ben, dan is het schrijven van meta titels en meta omschrijvingen. Sinds ik bezig met ben SEO vind ik dat verschrikkelijk om te doen.

En ik ben er ook nog eens slecht in. Dus voor mij is dit echt een uitkomst.

Je kan ChatGPT de volgende vragen stellen om de meta titel en omschrijving voor je te schrijven:

  • Kan je een pakkende meta omschrijving schrijven die mijn tekst over X goed samenvat en gebruikers aanspoort om door te klikken?
  • Kan je mijn meta titel en meta omschrijving herzien en suggesties geven om ze beter te laten aansluiten bij de inhoud en de zoekintentie?
  • Kan je een aantrekkelijke meta titel schrijven die de essentie van mijn tekst over X vat?
  • Kan je een boeiende meta omschrijving schrijven die gebruikers nieuwsgierig maakt naar mijn tekst over X?
  • Kan je een pakkende meta omschrijving schrijven die de belangrijkste punten van mijn tekst over [onderwerp] benadrukt?

Technische optimalisatie / SEO audit

Vandaag de dag kan ChatGPT je op het gebied van SEO het best helpen met content. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Met andere pijlers als techniek en autoriteit kan ChatGPT momenteel niet gigantisch veel. Maar er zijn toch wat vragen die je kan stellen zodat ChatGPT advies geeft over de techniek van je website.

Let op: ChatGPT geeft altijd algemene adviezen. Dit zijn geen maatwerk adviezen voor jouw specifieke website.

  • Kan je mijn website beoordelen op technische SEO-factoren en suggesties geven voor verbeteringen?
  • Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor snellere laadtijden en een betere gebruikerservaring?
  • Wat zijn enkele best practices voor het optimaliseren van de websitestructuur en interne links voor SEO?
  • Kan je me helpen bij het optimaliseren van mijn robots.txt- en sitemap-bestanden voor een betere indexering door zoekmachines?
  • Welke maatregelen kan ik nemen om mijn website mobielvriendelijk te maken en te optimaliseren voor mobiele SEO?
  • Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor lokale SEO en beter vindbaar zijn voor lokale zoekopdrachten?
  • Kan je mijn website controleren op crawlbaarheids- en indexeerbaarheidsproblemen en suggesties geven voor oplossingen?

Structured data / schema maken

Oeh! Dit is er één waar ik als technische SEO-nerd heel blij van word.

Structured data is niks anders dan een stukje code om een stukje content heen waardoor Google en andere zoekmachines de content beter snappen.

Maar je moet dan natuurlijk die code wel eerst weten. En dat is soms lastig te achterhalen.

Laat staan om het vervolgens correct toe te passen.

De volgende vragen kan je aan ChatGPT stellen om je daarbij te helpen:

  • Hoe kan ik gestructureerde gegevens implementeren op mijn website voor X?
  • Kun je me helpen bij het genereren van de juiste code voor gestructureerde gegevens voor mijn website?
  • Welke soorten gestructureerde gegevens zijn relevant voor mijn website en hoe kan ik ze effectief toepassen?
  • Wat zijn enkele belangrijke elementen en attributen die ik moet opnemen in de gestructureerde gegevenscode?

En vervolgens kan je de volgende vragen stellen:

  • Kun je me begeleiden bij het plaatsen van de gestructureerde gegevenscode op de juiste locatie op mijn website?
  • Welke stappen moet ik nemen om gestructureerde gegevens toe te passen op mijn website? Kun je een algemeen proces uitleggen?
  • Hoe kan ik gestructureerde gegevens testen en valideren om er zeker van te zijn dat ze correct zijn geïmplementeerd?

Inspiratie opdoen voor je URL / Menu structuur

Deze laatste scheelt je ook echt heel veel tijd en kan je ook veel ideeën opleveren.

Stel je wilt een website maken, je wilt een nieuwe website of je wilt met je SEO naar het volgende niveau gaan.

Dan zijn de URL en menu-structuur belangrijk. En met de volgende vragen helpt ChatGPT je bij het opzetten van een slimme structuur:

  • Kun je me helpen bij het bedenken van een logische URL-structuur voor mijn website over X?
  • Wat zijn enkele best practices voor het structureren van mijn URL’s op basis van de inhoud en de hiërarchie van mijn website?
  • Welke informatie moet ik opnemen in de URL’s van mijn website voor een betere gebruikerservaring en SEO?
  • Hoe kan ik mijn menustructuur ontwerpen om de navigatie op mijn website te verbeteren en gebruikersgemak te bieden?
  • Hoe kan ik mijn menustructuur organiseren om gemakkelijke toegang te bieden tot verschillende categorieën van X?
  • Wat zijn enkele geschikte URL’s voor mijn blogposts over X om een duidelijke en geoptimaliseerde structuur te creëren?

Tot slot

Natuurlijk heb ik alle bovenstaande toepassingen en vragen beschreven met de hulp van ChatGPT.  Daar kan AI immers goed bij helpen. Maar ChatGPT zegt ook te kunnen helpen met website-migraties, e-commerce SEO, local SEO, rapportages en backlinks analyses.

Alleen dat zou ik dus niet aanraden ;-).

Maar er zijn ook een hoop toepassingen die wél bruikbaar zijn. Hierover kun je meer lezen in mijn blog over de 11 bewezen AI-toepassingen voor (online) marketeers.

Hoe moet ik ChatGPT gebruiken?

Je zult wel denken, ChatGPT is de perfecte tool voor een vraag en antwoord kwestie, maar zo makkelijk is het zeker niet. Voor de optimale gebruikservaring en het beste resultaat moet je met een aantal aspecten rekening houden:

– Stel heldere en specifieke vragen om relevante antwoorden te krijgen
– Houd de instructies en vragen concreet en vermijd overbodige informatie
– Niet tevreden met het resultaat? Wees geduldig en probeer verschillende benaderingen
– Controleer de verkregen antwoorden en verifieer de informatie indien nodig
– Geef feedback om het systeem te verbeteren en de kwaliteit van de antwoorden te verhogen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books