Dat zijn de zogeheten zoekwoorden die je dan kunt gebruiken binnen je website.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor loodgieters, maar ook voor webdesigners, online marketingbureaus, glaszetters, slotenmakers en nog veel meer beroepen.
Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen.
Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent?
In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.
In het geval van de loodgieter is dat best makkelijk, want dat is het woord loodgieter.
Daarnaast zou ik ook termen gebruiken zoals riool ontstoppen of afvoer ontstoppen.
En hooguit installatiebedrijf.
Maar hoe zit het als je een verhuisbedrijf bent?
Dan kunnen de volgende woorden interessant zijn: verhuisbedrijf, verhuizer, verhuizers, verhuizing en verhuisservice.
Het is van belang dat je al deze termen noteert voor jouw bedrijf.
Liever te veel dan te weinig.
Ga naar de website van Mergewords en plak in kolom 1 alle woorden van stap 1.
Zoek vervolgens een lijst met alle dorpen/steden uit de voor jou interessante provincie en kopieer en plak die in kolom 2 van Mergewords.
Klik vervolgens op ‘Merge!’ en kopieer de hele lijst.
Nu gaan we achterhalen of er daadwerkelijk gezocht wordt op de gecombineerde zoektermen van stap 2.
Om dit snel en gemakkelijk te doen, gebruiken we KWFinder.
KWFinder is gratis te gebruiken, maar als je dit zo snel, efficiënt en zo effectief mogelijk wilt doen, dan raad ik je aan om een betaald account te nemen.
Waarom ik je dat adviseer, lees je hier: KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!
Probeer KWFinder gratis uit!
Terug naar het achterhalen van de volumes.
Wanneer je in KWFinder zit, klik je bovenaan op ‘Import’.
Plak nu vervolgens de hele lijst uit stap 2 in het onderste vlak, stel de locatie rechtsboven in op ‘Netherlands’ en klik op ‘Process keywords’.
Tip: knip de lijst op in delen wanneer deze te groot is voor je account binnen KWFinder.
Dan krijg je de volgende informatie te zien:
Of een zoekwoord ‘goed’ is, is afhankelijk meerdere factoren.
De belangrijkste factoren zijn:
Wanneer je binnen KWFinder klik op ‘Search’, dan zie je dat de zoekwoorden met het meeste volume bovenaan komen te staan.
Vervolgens kan je in de kolom ‘KD’ zelf achterhalen hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit.
Een kind kan de was doen!
Nu is het aan jou om een verschrikkelijk goede tekst te schrijven voor het zojuist achterhaalde zoekwoord.
Vervolgens moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat de tekst geoptimaliseerd is en dat je de desbetreffende pagina aanbiedt aan Google in Search Console zodat hij snel geïndexeerd wordt.
Lees ook:
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.