Korte disclaimer: dit is geen artikel waarin we precies uitleggen hoe je het Measurement Protocol gebruikt. Daarover is al veel geschreven en terug te vinden in de documentatie van Google.
In dit artikel leggen we je de basis uit. Wat is handig om te weten als marketeer of ondernemer:
Het GA4 (Google Analytics 4) Measurement Protocol is letterlijk een set van regels en richtlijnen die beschrijven hoe je gegevens kunt verzamelen en naar GA4 kunt sturen. Het gaat om gegevens die een aanvulling vormen op de gegevens die automatisch van je website of app naar GA4 worden gestuurd. Het Measurement Protocol heeft als doel jou te helpen om een compleet beeld te krijgen van wat er in je bedrijf gebeurt.
Het GA4 Measurement Protocol is ontwikkeld om bedrijven meer flexibiliteit te bieden bij het verzamelen van klantgegevens. Hiermee kunnen ze data verzamelen uit verschillende bronnen, zoals fysieke winkels. Dit maakt het mogelijk om gegevens zoals het aankoopbedrag, die normaal via de standaard GA4-tracking op websites worden verzameld, ook voor fysieke winkels in GA4 te registreren.
Door meer verschillende klantgegevens te verzamelen, krijgen bedrijven een vollediger en nauwkeuriger beeld van het klantgedrag. Dit zorgt voor gerichtere marketing, wat uiteindelijk leidt tot betere verkoopresultaten.
Bedrijven verzamelen al langer gegevens, maar steeds meer bedrijven doen hier nu aan mee. Dit omdat je met meer klantdata een betere SEO kan uitvoeren. Goede SEO leidt vervolgens tot betere gebruikerservaringen en gepersonaliseerde marketingcampagnes.
Daarnaast zijn er ook steeds meer mogelijkheden om klantgegevens te verzamelen, zoals het Measurement Protocol. Het is dus heel makkelijk, je hoort er simpelweg steeds meer over, omdat het steeds meer gebruikt wordt!
Het Measurement Protocol werkt als een “brief” met informatie die je naar GA4 stuurt. Stel dat je zowel een online als een fysieke winkel hebt en je wilt in GA4 zien wat mensen op je website kopen, maar ook wat ze in je fysieke winkel kopen. Met het Measurement Protocol stuur je gegevens vanuit bijv. je kassasysteem naar GA4. Zo krijg je een compleet beeld van hoe klanten, zowel online als offline, met je bedrijf omgaan. Allemaal op één plek.
Elke keer dat er iets gebeurt (offline), wat je wilt bijhouden. Stuur je een “brief” met informatie naar GA4. GA4 ontvangt deze informatie en voegt ze toe aan je bestaande gegevens.
Om te beginnen wil ik je vertellen dat dit een taak is voor je developer. Maar, om je toch een beetje een beeld te geven, neem ik je kort mee.
Om het Measurement Protocol te implementeren, begin je met het opstellen van een HTTP POST-verzoek dat de gegevens bevat die je wilt versturen naar GA4. Dit verzoek moet specifieke parameters bevatten, zoals je GA4 Tracking-ID, de client-ID (die de gebruiker identificeert), en details over het evenement dat je wilt volgen (bijvoorbeeld een aankoop of het gebruik van een kortingscode). Vervolgens stuur je dit verzoek naar GA4. De GA4-server verwerkt deze gegevens vervolgens en voegt ze toe aan je rapporten.
Hoe je het Measurement protocol exact toepast heeft Google voor jou of je developer :), uitgelegd in een speciale handleiding.
Heb je een fysieke en online winkel en wil je alles op 1 plek analyseren?” dan is het Measurement Protocol jouw “way to go”. Daarnaast is het waardevol voor bedrijven met aangepaste toepassingen of systemen, zoals CRM-platforms en kassasystemen. Zij kunnen door het Measurement Protocol ook die data in hun Google Analytics-4-rapporten terug laten komen.
Ik raad je aan om voordat je aan de slag gaat in gesprek te gaan met een developer. De developer kan zijn oordeel geven over jouw specifieke situatie en het Measurement Protocol eventueel voor jou implementeren.
Met het Measurement Protocol kun je verschillende soorten gegevens verzamelen. Denk aan aankoopbedragen uit fysieke winkels, klant-ID’s, kortingscodes, en specifieke offline gebeurtenissen die je wilt bijhouden en analyseren in Google Analytics 4.
Ja dat kan. We raden je aan om gegevens wel op een consistente basis te sturen. Dit zorgt er voor dat de data nauwkeurig en bruikbaar blijft.
Het Google Analytics 4 Measurement Protocol helpt bedrijven een beter begrip van klantgedrag te krijgen door gegevens uit diverse bronnen, zoals fysieke winkels en CRM-systemen, te integreren in GA4. Dit zorgt voor een vollediger beeld van de klantreis, zowel online als offline. Het maakt patronen en gedragingen duidelijker. Hierdoor kunnen bedrijven hun marketing gerichter en effectiever maken.
Geschreven door: Igor van den Ende
Igor is online marketeer bij OMA. Met een zwarte band in karate én digital marketing veegt hij de vloer aan met jouw online concurrentie.