Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search.

Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders.

Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden.

In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.

Wat zijn betaalproviders?

Een betaalprovider is niks anders dan een partij die een digitale betaling mogelijk maakt. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn Mollie, Multisafepay en Adyen.

Betaalproviders maken vervolgens een betaling mogelijk via iDeal, Klarna, bankoverboeking, Bancontact en een groot aantal andere betaalmogelijkheden.

Kortom, geen enkele webshop kan zonder.

Waarom worden de conversies toegewezen aan de betaalproviders?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk supersimpel. Wanneer je via Google op een website belandt, ziet Google Analytics dit als organisch verkeer.

Wanneer je via een link van een andere website een website bezoekt, ziet Google Analytics dit als referral. En als je op een Google Ads advertentie klikt, dan ziet Google dit als paid search.

Dat is allemaal erg logisch.

Als jij op een webshop bent beland via Google en vervolgens de betaling wilt doen, dan word je doorgestuurd naar de betaalomgeving van de betaalprovider.

Je rond vervolgens de betaling af en je wordt doorgestuurd naar de bedankpagina. Google Analytics ziet dan niet meer dat je in eerste instantie via Google op de website bent gekomen, omdat je via de betaalomgeving van de betaalprovider terug kwam.

Analytics ziet dit dus als twee verschillende sessies en zegt dus dat de omzet komt via de betaalprovider (dus referral) en niet via Google.

betaalproviders in Analytics

Stappenplan voor het uitsluiten van betaalproviders in Google Analytics

Gelukkig is dit probleem niet onbekend bij Google Analytics en hebben ze hier iets voor bedacht: verwijzingsuitsluitingen.

Door betaalproviders toe te voegen aan deze lijst worden ze verwijderd uit Analytics en wordt de omzet automatisch toegekend aan het kanaal dat echt heeft gezorgd voor de sale.

Waardoor jij weer precies weet hoe goed (of slecht…) je campagnes het doen.

En nu ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je een betaalprovider kan uitsluiten van Google Analytics:

Stap 1: log in bij Google Analytics

Stap 2: klik op het account en op de property waar je de verwijzingsuitsluiting wilt toevoegen.

Stap 3: klik linksonder op ‘beheerder’.

Stap 4: klik op ‘Trackinginfo en dan op ‘lijst met verwijzingsuitsluitingen’.

Stap 5: klik op de knop met ‘+ verwijzingsuitsluiting toevoegen’.

Stap 6: vul de betaalprovider toe die je wilt uitsluiten en klik op ‘maken’.

Stap 7: herhaal stap 5 en 6 net zo vaak tot je alle betaalproviders hebt gehad.

lijst met verwijzingsuitsluitingen betaalproviders

Nu kun je natuurlijk de bij jou bekende betaalproviders toevoegen op de manier zoals ik hierboven heb uitgelegd. Maar weet je eigenlijk wel wat alle betaalproviders zijn? Ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

Lijst met alle betaalproviders die je wilt uitsluiten in Google Analytics

Ik heb het hele internet afgestruind om alle betaalproviders voor je te vinden en die heb ik gebundeld in één lange lijst. Zodat jij niet precies hoeft uit te zoeken welke betaalproviders je gebruikt:

3ds.bnpparibas.com
3dsecure.icicibank.com
3dsecure.icscards.nl
abnamro.nl
acs2.swedbank.se
acs4.3dsecure.no
asnbank.nl
bankieren.ideal.ing.nl
belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com
belgium-3dsecure.wlp-acs.com
belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com
betalen.rabobank.nl
bitpay.com
cap.attempts.securecode.com
cap.securecode.com
checkout.buckaroo.nl
diensten.asnbank.nl
diensten.regiobank.nl
giropay.sparkasse-lev.de
ideal.asnbank.nl
ideal.bunq.com
ideal.bunq.nl
ideal.ing.nl
ideal.knab.nl
ideal.regiobank.nl
ideal.snsbank.nl
ideal.triodos.nl
ideal.vanlanschot.com
live.adyen.com
mollie.com
multisafepay.com
mycardsecure.com
pay.mollie.nl
pay.multisafepay.com
pay.nl
payment-web.sips-atos.com
paypal.com
regiobank.nl
secure.curopayments.net
secure.ogone.com
secure5.arcot.com
securecode.abnamro.nl
securecode.com
securesuite.co.uk
securesuite.net
secureyou3d.ing.be
sicher-einkaufen.commerzbank.de
sicheres-bezahlen.bw-bank.de
snsbank.nl
sparkasse-lev.de
tsys.arcot.com
verifiedbyvisa.com
wlp-acs.com

Recente blogs

24 februari 2021
on page seo complete uitleg hoog socren google

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.
22 februari 2021
statistieken google analytics

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes. De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina's per sessie en sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst? Dat ga ik je nu uitleggen!
14 februari 2021
kennisbank opzetten

Kennisbank opzetten: alles wat je moet weten

14 februari 2021
overstappen sendinblue activecampaign

Waarom wij van Sendinblue overstappen naar ActiveCampaign

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]