beste afmetingen afbeeldingen op social media 2019

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2019

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing.

Want het stelt je in staat om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep.

Om die gebruikers kennis te laten maken met je bedrijf, om een relatie met ze aan te gaan en om ze uiteindelijk aan je merk te binden.

Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep.

Veel nieuwsberichten, posts van vrienden of familie en natuurlijk andere organisaties die je doelgroep bestoken met content.

Dus snap je dat je alles uit de kast moet halen om het ideale bericht te creëren.

Eerder schreef ik al over wat je als ondernemer kunt plaatsen om je engagement te stimuleren, over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je gloednieuwe post te publiceren.

Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij.

Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2019.

Want die veranderen nog wel eens.

En het zou zonde zijn als je veel tijd en moeite hebt gestoken in de ontwikkeling van een toffe visual om vervolgens te zien dat Facebook of Instragram die dusdanig bijsnijdt dat je logo niet meer zichtbaar is.

Om maar eens iets te noemen.

Dus vandaar dat ik de ideale social media afmetingen voor afbeeldingen en foto’s per kanaal even voor je op een rijtje zet.

Maar eerst het belang van social media afbeeldingen

Mensen verwerken visuele informatie beter dan tekst of geluid.

Althans, ze onthouden informatie veel beter als er visuele elementen bij een bericht zitten.

Want dat maakt het makkelijker om associaties te maken.

En dat is precies waarom social media berichten met afbeeldingen het eigenlijk altijd wel beter doen dan eenvoudige statusupdates met alleen een regeltje tekst.
Simple as that.

Daarom doe je er goed aan altijd afbeeldingen of foto’s bij je social media posts te gebruiken.

Het liefst natuurlijk in het juiste formaat, zodat je optimaal gebruik maakt van de ruimte die de verschillende kanalen je bieden.

Maar wat is dan dat juiste formaat?

De beste social media afmetingen

Ieder kanaal hanteert andere dimensies.

Ieder medium schaalt de afbeeldingen weer naar een ander formaat.

Dat betekent dat ieder kanaal je afbeelding anders weergeeft en je dus meerdere keren een afbeelding moet schalen of bijsnijden om het optimale resultaat te behalen op elk van die afzonderlijke kanalen.

Dat kan een hele klus zijn, maar niet als je de ideale afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media gewoon bij de hand hebt.

Dus vandaar, een overzicht van de meeste voorkomende afmetingen:

Beste afmeting afbeelding Facebook

Facebook

Profielfoto: 180 x 180 px
Cover: 820 x 312 px (minimaal)

Afbeeldingen en foto’s bij een bericht worden het best weergegeven bij een formaat van 1200 x 630 pixels.

Dan weet je zeker dat-ie volledig en strak wordt weergegeven.

Precies wat je wil.

Dat betreft wel de liggende foto.

Groter in de breedte dan in de lengte, dus.

Voor verticale afbeeldingen houd je een ratio van 3:2 aan.

Met een maximum hoogte van 1800 px.

Dat betekent een afmeting van 1800 x 1200 px voor een scherpe, verticale afbeelding.

Voor de afbeelding die bij een link wordt getoond, gebruikt Facebook een ratio van 1.91:1.

Dat komt neer op een afbeelding 1200 x 628 pixels die je per link zelf op deze manier kunt instellen.

Heb je een evenement gemaakt op Facebook?

Voor de header daarvan gebruikt het sociale medium weer een ratio van 16:9.

Voor het mooiste resultaat gebruik je dan ook een afbeelding van 1920 x 1080 px.

Beste afmeting afbeelding Instagram

Instagram

Profielfoto: 180 x 180 px.

Voor reguliere posts op Instagram gebruik je afbeeldingen met een ratio van 1.91:1 tot 4:5 met tenminste 1080px.

Dat betekent zo’n 2063 x 1080 px voor liggende of landscape afbeeldingen en 1080 x 1350 px voor verticale of portret foto’s.

Logischerwijs betekent dat voor vierkante afbeeldingen (ofwel een ratio van 1:1) een formaat van minimaal 1080 x 1080 px.

Instagram Stories worden echter altijd verticaal weergegeven.

Daarvoor geldt dat je story met een afmeting van 1080 x 1920 px doorgaans op ieder schermpje goed wordt weergegeven.

That’s it.

Beste afmeting afbeelding LinkedIn

LinkedIn

Profielfoto: 400×400 px (300×300 px voor bedrijfspagina’s)
Header: 1584 x 396 px (1536 x 768 px voor bedrijfspagina’s)

Bij LinkedIn is het niet duidelijk wat de ideale social media afmetingen zijn voor afbeeldingen en foto’s bij berichten.

Foto’s met een 1:1 ratio (dus laten we zeggen, 1200 x 1200 px) worden bijvoorbeeld goed weergegeven op desktop, maar worden op mobiele weergaves bijgesneden tot een liggende foto in plaats van een vierkante.

Daarom wordt vaak geadviseerd om losse afbeeldingen te uploaden met een afmeting van 1104 x 736 px en foto’s die een link vormen met hetzelfde formaat als bij Facebook: 1200 x 628 px.

Beste afmeting afbeelding Twitter

Twitter

Profielfoto: 400 x 400 px
Header: 1500 x 500 px

Foto’s en afbeeldingen bij je tweets worden het best weergegeven met een 2:1 ratio.

Dat houdt in dat je het best afbeeldingen van minimaal 1024 x 512 px kunt toevoegen om ervoor te zorgen dat je bericht op ieder apparaat mooi en volledig wordt weergegeven.

Meer is het niet.

Ook wel eens fijn.

Beste afmeting afbeelding Pinterest

Pinterest

Profielfoto: 180 x 180 px
Board cover: 600 x 600 px

Pinterest geeft zelf duidelijke richtlijnen: de optimale pin kent een ratio van 2:3.

Als voorbeeld geven ze zelf 600 x 900 px.

Maar het kanaal geeft ook aan dat vierkante pins van 600 x 600 px prima worden weergegeven en dat langere, verticale pins een optimaal ratio kennen van 1:2.1 (wat neerkomt op 600 x 1260 px).

Met die formaten zit je in ieder geval gebakken met je pins én de thumbnails.

Tot slot …

Ik hoop je hiermee houvast te hebben gegeven wat betreft de ideale social media afmetingen voor afbeeldingen en foto’s in 2019.

Heb je nog vragen?

Mis je nog bepaalde formaten of zijn de dimensies alweer veranderd?

Laat het me vooral weten in de reacties!

Recente blogs

20 november 2019
Handleiding toevoegen google search console

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console. Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem. Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console. En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen. Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…
18 november 2019
te gast podcast hans breukers relatie marketeers

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen. Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd. Het resultaat? Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.
17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *