beste afmetingen afbeeldingen op social media 2019

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2019

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing.

Want het stelt je in staat om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep.

Om die gebruikers kennis te laten maken met je bedrijf, om een relatie met ze aan te gaan en om ze uiteindelijk aan je merk te binden.

Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep.

Veel nieuwsberichten, posts van vrienden of familie en natuurlijk andere organisaties die je doelgroep bestoken met content.

Dus snap je dat je alles uit de kast moet halen om het ideale bericht te creëren.

Eerder schreef ik al over wat je als ondernemer kunt plaatsen om je engagement te stimuleren, over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je gloednieuwe post te publiceren.

Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij.

Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2019.

Want die veranderen nog wel eens.

En het zou zonde zijn als je veel tijd en moeite hebt gestoken in de ontwikkeling van een toffe visual om vervolgens te zien dat Facebook of Instragram die dusdanig bijsnijdt dat je logo niet meer zichtbaar is.

Om maar eens iets te noemen.

Dus vandaar dat ik de ideale social media afmetingen voor afbeeldingen en foto’s per kanaal even voor je op een rijtje zet.

Maar eerst het belang van social media afbeeldingen

Mensen verwerken visuele informatie beter dan tekst of geluid.

Althans, ze onthouden informatie veel beter als er visuele elementen bij een bericht zitten.

Want dat maakt het makkelijker om associaties te maken.

En dat is precies waarom social media berichten met afbeeldingen het eigenlijk altijd wel beter doen dan eenvoudige statusupdates met alleen een regeltje tekst.
Simple as that.

Daarom doe je er goed aan altijd afbeeldingen of foto’s bij je social media posts te gebruiken.

Het liefst natuurlijk in het juiste formaat, zodat je optimaal gebruik maakt van de ruimte die de verschillende kanalen je bieden.

Maar wat is dan dat juiste formaat?

De beste social media afmetingen

Ieder kanaal hanteert andere dimensies.

Ieder medium schaalt de afbeeldingen weer naar een ander formaat.

Dat betekent dat ieder kanaal je afbeelding anders weergeeft en je dus meerdere keren een afbeelding moet schalen of bijsnijden om het optimale resultaat te behalen op elk van die afzonderlijke kanalen.

Dat kan een hele klus zijn, maar niet als je de ideale afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media gewoon bij de hand hebt.

Dus vandaar, een overzicht van de meeste voorkomende afmetingen:

Beste afmeting afbeelding Facebook

Facebook

Profielfoto: 180 x 180 px
Cover: 820 x 312 px (minimaal)

Afbeeldingen en foto’s bij een bericht worden het best weergegeven bij een formaat van 1200 x 630 pixels.

Dan weet je zeker dat-ie volledig en strak wordt weergegeven.

Precies wat je wil.

Dat betreft wel de liggende foto.

Groter in de breedte dan in de lengte, dus.

Voor verticale afbeeldingen houd je een ratio van 3:2 aan.

Met een maximum hoogte van 1800 px.

Dat betekent een afmeting van 1800 x 1200 px voor een scherpe, verticale afbeelding.

Voor de afbeelding die bij een link wordt getoond, gebruikt Facebook een ratio van 1.91:1.

Dat komt neer op een afbeelding 1200 x 628 pixels die je per link zelf op deze manier kunt instellen.

Heb je een evenement gemaakt op Facebook?

Voor de header daarvan gebruikt het sociale medium weer een ratio van 16:9.

Voor het mooiste resultaat gebruik je dan ook een afbeelding van 1920 x 1080 px.

Beste afmeting afbeelding Instagram

Instagram

Profielfoto: 180 x 180 px.

Voor reguliere posts op Instagram gebruik je afbeeldingen met een ratio van 1.91:1 tot 4:5 met tenminste 1080px.

Dat betekent zo’n 2063 x 1080 px voor liggende of landscape afbeeldingen en 1080 x 1350 px voor verticale of portret foto’s.

Logischerwijs betekent dat voor vierkante afbeeldingen (ofwel een ratio van 1:1) een formaat van minimaal 1080 x 1080 px.

Instagram Stories worden echter altijd verticaal weergegeven.

Daarvoor geldt dat je story met een afmeting van 1080 x 1920 px doorgaans op ieder schermpje goed wordt weergegeven.

That’s it.

Beste afmeting afbeelding LinkedIn

LinkedIn

Profielfoto: 400×400 px (300×300 px voor bedrijfspagina’s)
Header: 1584 x 396 px (1536 x 768 px voor bedrijfspagina’s)

Bij LinkedIn is het niet duidelijk wat de ideale social media afmetingen zijn voor afbeeldingen en foto’s bij berichten.

Foto’s met een 1:1 ratio (dus laten we zeggen, 1200 x 1200 px) worden bijvoorbeeld goed weergegeven op desktop, maar worden op mobiele weergaves bijgesneden tot een liggende foto in plaats van een vierkante.

Daarom wordt vaak geadviseerd om losse afbeeldingen te uploaden met een afmeting van 1104 x 736 px en foto’s die een link vormen met hetzelfde formaat als bij Facebook: 1200 x 628 px.

Beste afmeting afbeelding Twitter

Twitter

Profielfoto: 400 x 400 px
Header: 1500 x 500 px

Foto’s en afbeeldingen bij je tweets worden het best weergegeven met een 2:1 ratio.

Dat houdt in dat je het best afbeeldingen van minimaal 1024 x 512 px kunt toevoegen om ervoor te zorgen dat je bericht op ieder apparaat mooi en volledig wordt weergegeven.

Meer is het niet.

Ook wel eens fijn.

Beste afmeting afbeelding Pinterest

Pinterest

Profielfoto: 180 x 180 px
Board cover: 600 x 600 px

Pinterest geeft zelf duidelijke richtlijnen: de optimale pin kent een ratio van 2:3.

Als voorbeeld geven ze zelf 600 x 900 px.

Maar het kanaal geeft ook aan dat vierkante pins van 600 x 600 px prima worden weergegeven en dat langere, verticale pins een optimaal ratio kennen van 1:2.1 (wat neerkomt op 600 x 1260 px).

Met die formaten zit je in ieder geval gebakken met je pins én de thumbnails.

Tot slot …

Ik hoop je hiermee houvast te hebben gegeven wat betreft de ideale social media afmetingen voor afbeeldingen en foto’s in 2019.

Heb je nog vragen?

Mis je nog bepaalde formaten of zijn de dimensies alweer veranderd?

Laat het me vooral weten in de reacties!

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]