Zoeken
Menu

Wat is SXO? 

SXO staat voor Search Experience Optimization en combineert traditionele zoekmachine optimalisatie (SEO) met het verbeteren van de gebruikservaring (UX) en conversieoptimalisatie (CRO) om bezoekers een optimale ervaring te bieden. 

Vanaf de eerste zoekopdracht tot het moment dat ze converteren op je website. 

Een soort holistische aanpak dus die verder gaat dan traditionele SEO. Belangrijk, want het draait tegenwoordig niet alleen meer om goed gevonden worden door middel van keywords en backlinks. 

Het draait er nu vooral om wat daarna gebeurt. Om leesbaarheid, structuur, snelheid en navigatie. Om de ervaring van de bezoeker. Die moet goed zijn om die bezoekers tevreden te stellen, en om te toveren tot leads of klanten. 

Hoe SXO bijdraagt aan hogere rankings 

Best simpel eigenlijk. Google wil haar gebruikers de beste ervaring bieden. Dat is waardoor ze de zoekmachine namelijk blijven gebruiken en waardoor Google dus haar centjes verdiend. 

Het is dan ook logisch dat zoekmachines steeds meer letten op signalen die aangeven dat een gebruiker tevreden is met een zoekresultaat en daar vervolgens hun rankings op aanpassen. 

Dat doet Google trouwens al een tijdje, hoor. Denk maar aan de introductie van de Core Web Vitals of aan de Helpful Content update (zie ook Helpful content: 5 handige tips). 

Zo ga je van SEO naar SXO 

Op deze manier ga je van traditionele SEO naar het nieuwe SXO en krijg je misschien wel die hogere rankings: 

1. Maak je website technisch in orde 

De techniek van je website heeft direct impact op de gebruiksvriendelijkheid. Een pagina die traag laadt of slecht werkt op mobiele apparaten jaagt bezoekers weg. 

 
Let daarom op de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en de Core Web Vitals. Optimaliseer afbeeldingen, minimaliseer scripts en gebruik een responsief design. 

Analyseer met één van deze 11 technische SEO tools zelf waar jouw website verbeterd kan worden… 

.. of doe onze gratis SEO scan. Checken wij het voor je. 

2. Begrijp de zoekintentie 

Achter ieder keyword zit een zoekintentie. Iets dat mensen willen weten of doen. Daar wil je met je content dus op inspelen. 

Probeer dus te begrijpen welke vragen, problemen en behoeften je doelgroep heeft als ze een bepaald zoekwoord invoeren. Willen ze informatie? Een product vergelijken? Of iets kopen? 

Bedenk in welk van de customer journey fases ze zitten om content te maken die exact aansluit bij de intentie. 

Zo zorg je ervoor dat bezoekers vinden wat ze zoeken én dat Google ziet dat jouw pagina relevant is. 

3. Maak je content gebruiksvriendelijk 

Je kan je website wel technisch geoptimaliseerd hebben én content hebben geschreven die matcht met de zoekintentie, maar je verliest nog steeds bezoekers als je content moeilijk te lezen is of als bezoekers niet goed kunnen navigeren naar wat ze willen weten. 

 
Maak je content daarom scanbaar en overzichtelijk. 

 
Gebruik korte alinea’s met duidelijke koppen, zet lange opsommingen in bulletpoints en gebruik heldere afbeeldingen, video’s en grafieken om je content snel begrijpelijk te maken. 

Denk ook aan interne links die extra context bieden en bezoekers helpen te navigeren. 

4. Richt je pagina’s conversiegericht in 

Een conversiegerichte pagina verhoogt het conversiepercentage. Dat is niet alleen goed voor je business, maar geeft Google ook het signaal dat bezoekers je content waardevol vinden. 

Zorg daarom op iedere pagina voor een heldere call-to-action (CTA) die logisch is gezien de zoekintentie.  

Plaats duidelijke knoppen en eenvoudige formulieren met alleen de minimaal benodigde informatie voor bijvoorbeeld contact opnemen of een offerte aanvragen. 
 

5. Analyseer en optimaliseer continu 

SXO is niet iets eenmaligs. Het is een continu proces.  

Nadat je je pagina’s hebt geoptimaliseerd, is het belangrijk om te monitoren hoe bezoekers zich gedragen en te meten welke content goed presteert. 

Gebruik tools als Google Analytics, Search Console of Microsoft Clarity om antwoord te krijgen op vragen als: 

  • Hoe lang blijven bezoekers op een pagina? 
  • Welke secties scannen ze wel of niet? 
  • Welke CTA’s werken goed? 
  • Welke formulieren worden ingevuld? 
  • Waar verliezen bezoekers interesse? 
  • Veranderen zoekwoorden of vragen van je doelgroep? 

Om te zien of je content aansluit op de wensen en behoeften van een zoeker kun je letten op metrics als: 

  • bouncepercentage 
  • tijd op pagina 
  • CTR (click-trough rate) 
  • scrollgedrag 
  • interacties op pagina 

Door deze data regelmatig te analyseren, kun je je pagina’s stap voor stap verbeteren. Kleine aanpassingen maken soms al een groot verschil in de gebruikservaring. 

En dus ook in je rankings. 

Is traditionele SEO dan helemaal dood? 

Nee. Het blijft ondertussen ook belangrijk om je pagina’s op de traditionele manier te optimaliseren. 

De juiste zoekwoorden helpen Google nog steeds om te begrijpen waar je content precies over gaat. En met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek vind je ook long-tail keywords die je helpen bepalen wat de zoekintentie is. 

En ook backlinks blijven een rankingfactor. Die helpen je onder andere topical authority opbouwen en geven aan dat je website gezien kan worden als betrouwbare bron. 

Zeker niet onbelangrijk! 

Ook aan de slag met SXO? 

Heb je nog vragen over SXO? Wil je hoger in Google komen en tegelijkertijd meer resultaat uit je bezoekers te halen? Neem gerust even contact op. We helpen je graag de zoekervaring te optimaliseren. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog