Ik maak handleidingen of vertel je hoe je één en ander voor elkaar kunt krijgen. In dit blog laat ik echter iets zien. Met deze voorbeeldcase toon ik je namelijk stap voor stap hoe ik een lokale zoekwoordanalyse voor een accountantskantoor uit Utrecht doe.
Er zijn overigens honderden manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een voorbeeld van hoe jij er zelf één kan doen. Zie het als een soort blauwdruk.
Mocht je geen accountantskantoor uit Utrecht zijn (en die kans is groot), dan kan je alsnog de stappen volgen. Betrek ze dan alleen wel even op jouw niche/business.
Disclaimer: mijn zoekwoordanalyses voor klanten zijn vele malen uitgebreider dan hieronder beschreven, maar om het compact en overzichtelijk te houden heb ik het in dit artikel kort gehouden.
Wanneer mensen een zoekwoordenanalyse willen gaan doen, is vaak het eerst wat ze denken: ‘WELKE TOOL MOET IK GEBRUIKEN???!!!!’.
Maar het gebruiken van een zoekwoordenanalyse tool, moet je pas aan het eind doen. Eerst moet je logisch nadenken. Dat gaan wij nu dan ook samen doen. Zet alle zoekwoorden die in je opkomen op een rijtje:
Dit zijn allerlei zaken die in mij opkomen. Maak deze lijst zo compleet mogelijk of maak eventueel een mindmap.
We gaan door naar stap 2: zoekwoorden van concurrenten achterhalen. Daar heb ik al een blog over geschreven, maar de makkelijkste methode licht ik hieronder nog even kort toe:
Ga naar de website van je concurrent en noteer belangrijke zoekwoorden die je daar ziet. Zo kwam ik bij Stolwijkacc uit en kreeg ik de volgende diensten te zien.
Ook deze noteer ik weer:
Herhaal dit proces voor al je concurrenten. Vervolgens wil ik ook dat je naar Google gaat en daar site [URL VAN JE CONCURRENT] invult.
Dat ziet er zo uit:
Vervolgens noteer je ook dan weer van al je concurrenten woorden waarvan jij denkt dat ze interessant zijn. Ik doe weer met je mee:
Maar deze lijst ook zo compleet mogelijk.
Als het goed is heb je nu al tientallen of honderden zoekwoorden. Dat aantal gaan we nu snel vergroten door middel van Google zelf.
Typ alle woorden die je tot nu toe hebt genoteerd in Google, maar druk niet op enter of zoeken. Google maakt vervolgens de zoekwoorden af.
Voeg die zoekwoorden toe aan je lijst.
Herhaal deze stap voor het gros van de zoekwoorden die je hebt ingetypt. Om je even een concreet voorbeeld te geven, doe ik weer met je mee:
Nu we het voorwerk hebben gedaan, is het pas tijd om verschillende tools te gaan gebruiken. De opdracht is als volgt: gebruik de volgende drie tools en vul verschillende belangrijke zoekwoorden in de tools. Kijk wat de output is van de tools en voeg die toe aan je lijst.
Ik adviseer je om de volgende tools te gebruiken:
Ik doe even met je mee met het zoekwoord ‘accountant’ binnen AnswerThePublic. Daar heb ik de volgende woorden uit gepikt:
We gaan meteen door met de volgende tool. Als we het hebben over lokale SEO, dus het lokaal vindbaar zijn, dan is dit een van de belangrijkste tools.
Je moet nu twee rijen maken:
Vul vervolgens in de linker kolom rij A in en in de middelste kolom rij B.
Herhaal dit proces net zo vaak tot je alle mogelijke combinaties hebt gehad en voeg die toe aan je lijst. Ook dit heb ik weer met jullie mee gedaan.
Je lijst met zoekwoorden is inmiddels al verschrikkelijk lang. Die gaan we heel snel en heel gemakkelijk nog veel langer maken.
We gaan namelijk naar de content gap. Oftewel, het content gat.
Het content gat bevat de zoekwoorden waar de website van jouw concurrent op gevonden wordt, maar jouw website niet. Mijn twee favoriete tools om de content gap mee te achterhalen zijn SEMrush of Ahrefs.
Exporteer de lijst met zoekwoorden die je van SEMrush of Ahrefs krijgt en voeg die toe aan je lange lijst met zoekwoorden.
Als het goed is heb je nu een ontzettend lange lijst met zoekwoorden. Het is nu aan jou om al deze zoekwoorden in een zoekwoordenanalyse tool te gaan zetten om het volume en moeilijkheidsgraad te bepalen.
Noteer dit per zoekwoord, zodat je een krachtig en allesomvattend document hebt.
Mijn favoriete zoekwoordenanalyse tool is KWFinder. Dit is een betaalbare en makkelijk te gebruiken tool die ontzettend veel handige informatie geeft.
Wat je ook nog kan doen, is nagaan welke opties KWFinder geeft wanneer je een zoekwoord invult. Ik verwacht dat je de meeste al in je lijst hebt staan, maar je kan het altijd proberen.
Je bent natuurlijk vrij om alles bij te houden hoe je dat wilt, maar wij doen onze zoekwoordanalyse altijd in Excel. Tot dit punt ziet onze zoekwoordenonderzoek er zo uit.
In principe hebben we nu alle data verzameld en is de volgende stap het kiezen van zoekwoorden. Voordat je dit gaat doen, adviseer ik je eerst om alle dubbele waardes uit het document te halen.
Om vervolgens een keuze te maken in wat nou echt de beste zoekwoorden zijn, zijn er vier zaken waar je naar moet kijken.
1. Volume -> Hoe vaak wordt er op een zoekwoord gezocht? Hoe meer, hoe beter!
2. Moeilijkheidsgraad -> Hoeveel concurrentie zit er op een zoekwoord? Hoe meer concurrentie, hoe moeilijker het is om op dat zoekwoord te scoren.
3. Intentie -> Wat wil iemand bereiken/ doen wanneer hij/zij op het zoekwoord zoekt? Zou die persoon een intentie hebben om iets te kopen of wil hij of zij gewoon wat extra informatie?
4. Relevantie -> Hoe relevant is dit zoekwoord voor jou business? Past dit bij jouw dienstverlening/ werkgebied?
Nu wil ik dat je naar de zoekwoorden gaat kijken en ze gaat toetsen op alle vier de criteria. Daarbij wil ik je een aantal tips meegeven:
Nu weet je hoe je een (lokale) zoekwoordenonderzoek uit kunt voeren.
Het is misschien even een werkje, maar je krijgt er wel een bestand voor terug waarmee je de komende periode weer vooruit kunt en dat je helpt om de juiste focus te vinden … en te houden.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.