Zoeken
Menu

Daarom heb ik 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.

1. SEMrush – Organic Competitors

Met SEMrush is het achterhalen van je online concurrenten een eitje.

Door simpelweg een gratis account aan te maken (dat kan je hier doen) kan je heel gemakkelijk je concurrenten achterhalen.

Zorg ervoor, wanneer je een account hebt aangemaakt, dat je linksboven ‘SEO Toolkit’ ziet staan en klik op ‘Organic Research’.

Semrush organic research

Vul vervolgens je URL in en klik op ‘Search’.

Selecteer vervolgens ‘Competitors’ en je krijgt meteen een handige lijst met concurrenten, hun verwachte verkeer en het aantal overeenkomende zoekwoorden.

Kijk maar!

Online concurrenten Semrush

Ben je overigens benieuwd hoe zo’n concurrenten rapport van SEMrush eruitziet?

Dan kan je op de volgende link klikken om een voorbeeld PDF hiervan te downloaden: SEMrush organische concurrenten

2. Googlen op je belangrijkste zoekwoorden

Voor deze methode heb je geen software nodig en toch merk ik dat mensen dit vaak vergeten.

Heb je wel eens gewoon op je belangrijkste zoekwoorden gegoogeld om te kijken wie je concurrenten zijn?

Doe dit op je 5 belangrijkste zoekwoorden en je weet precies wie bij jou in hetzelfde vaarwater zit.

googlen op belangrijkste zoekwoorden

Weet je nog niet precies wat je belangrijkste zoekwoorden zijn?

Lees dan mijn blog: ‘Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen‘.

Ben je benieuwd wat de zoekwoorden van je concurrenten zijn?

Lees dan mijn blog ‘5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen’.

3. Ahrefs – Concurrende domeinnamen

Ahrefs heeft net zoals SEMrush een functie ontwikkeld waarbij met twee klikken op de knop een lijst met al jouw online concurrenten voor je wordt gegenereerd.

Binnen Ahrefs is het helaas niet mogelijk om een gratis account aan te maken, dus je zult hier wel een betaald account voor moeten hebben (wat overigens een absolute aanrader is).

Het achterhalen van je concurrenten met Ahrefs doe je als volgt:

  • Ga naar de website van Ahrefs en log in
  • Vul bovenaan bij ‘Domain or URL’ de URL van je website in en klik op enter
  • Ga in het linkerrijtje op zoek naar ‘Concurrende domeinnamen’ en klik daarop

Tadaaaaa: een lijst met al je concurrenten die je ook nog eens handig kunt segmenteren.

Ahrefs Concurrende domeinnamen

Benieuwd hoe een export van deze functie van Ahrefs eruit ziet?

Klik dan op de volgende link: Export Ahrefs concurrende domeinnamen

4. (Ervaren) werknemers vragen

Nog een logische methode die verschrikkelijk effectief is.

Heb je één van je salesmedewerkers wel eens gevraagd welke partijen genoemd worden bij leads?

Of heb je één van je monteurs wel eens gevraagd welke busjes van concurrenten hij vaak bij dezelfde klussen ziet?

Het kan maar zo zijn dat zij partijen noemen waar jij niet aan gedacht had.

In Google is het mogelijk om met zogeheten search operators te werken.

Een search operator is niks anders dan een toevoeging aan hetgeen wat je invult in Google om Google meer informatie te geven wat je wilt vinden.

Als ik bijvoorbeeld ‘site:onlinemarketingagency.nl’ intyp in Google, dan krijg ik alle pagina’s te zien die Google van mijn website heeft geïndexeerd.

En als je bijvoorbeeld ‘site:onlinemarketingagency.nl blog’ intypt in Google, dan krijg je alle pagina’s van mijn website te zien met daarin het woord ‘blog’ genoemd.

Zo zijn er in totaal ongeveer 40 search operators en één daarvan is de ‘Related:’ search operator.

Hiermee kan Google je in bepaalde gevallen (niet altijd, want de search operator is niet 100% nauwkeurig) vertellen welke websites gerelateerd zijn aan jouw website.

Erg handig!

Google search operator related

6. SiteProfiler – Competitors

SiteProfiler is een (concurrentie) analyse tool pur sang en is soortgelijk aan SEMrush en Ahrefs.

Het voordeel van SiteProfiler in vergelijking met deze concurrenten is dat je SiteProfiler (beperkt) ook gratis kan gebruiken, dat je 10 dagen lang een gratis trial kan uitproberen en dat de tool vele malen goedkoper is.

SiteProfiler kan je als volgt gebruiken:

  • Ga naar de website van SiteProfiler en maak een gratis account aan
  • Vul vervolgens je URL in en klik op ‘Analyze’
  • Scroll vervolgens naar de sectie ‘Competitors’
Mangools Siteprofiler concurrenten

7. Similarweb.com

Similarweb.com is een erg handige gratis tool waar ik behoorlijk fan van ben.

Je kan er veel meer mee dan het achterhalen van je concurrenten, maar dat is wel de functie waar ik ‘m voor gebruik.

Het enige nadeel van Similarweb is dat niet elke website in Similarweb haar database te vinden is en dus kan het maar net zo zijn dat deze tool je geen concurrenten toont.

Similarweb werkt als volgt:

  • Ga naar de website van Similarweb
  • Vul bovenaan de URL van je website in en klik op enter
  • Klik links in het rijtje op ‘competitors’ en bekijk al je concurrenten.

Met deze 7 manieren en tools hoop ik dat je snel en gemakkelijk achter je online concurrenten bent gekomen.

Mocht je nog andere tools of manieren gebruiken, dan hoor ik dat natuurlijk graag in de reacties hieronder

Dit artikel is geschreven op 14 oktober 2019 en is op 11 oktober 2023 geüpdatet. 

Hoe kan je je online concurrenten achterhalen?

Er zijn verschillende manieren om je online concurrenten achterhalen. Zo kan je onder andere zoekopdrachten uitvoeren met relevante zoekwoorden en kijken welke websites bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Je kunt ook sociale media en branche directories doorzoeken en zo je concurrenten vinden.

Waarom is het belangrijk om je online concurrenten te kennen?

Het kennen van je online concurrenten is belangrijk omdat het je kan helpen bij het ontwikkelen van een effectieve SEO-strategie. Door te weten wie je concurrenten zijn en wat ze doen, kan je hun tactieken analyseren en je eigen strategie ontwikkelen om je concurrentie voor te blijven.

Hoe kan je je onderscheiden van je online concurrenten?

Om je te onderscheiden van je online concurrenten, moet je een unieke waardepropositie hebben en deze duidelijk communiceren aan je doelgroep. Daarnaast kan je je focussen op een specifieke niche en hoogwaardige, gepersonaliseerde content bieden om je doelgroep te bereiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog